Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس ‌جمهور در سخنرانی خود در جمع صاحبان صنایع و شرکت‌ های بزرگ در داووس سوییس با بیان اینکه پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و با روی کار آمدن دولت جدید، بازار سرمایه ایران شاهد رشد تاریخی معادل 84 درصد در مدت کم‌ تر از هشت ماه بوده است، این رشد را تاریخی و کم ‌نظیر دانست.

به‌ گزارش سنا به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی دولت، دکتر حسن روحانی در این سخنرانی، افزود: رشد تاریخی بازار سرمایه که در مقایسه با سایر بازارهای سهام در جهان نیز کم‌ نظیر است، گویای فرصت‌ های چشمگیر سرمایه‌ گذاری در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون حجم بازارِ سرمایه ایران به رقم بی‌ سابقه 54 درصد از GDP رسیده که در مقیاس بین ‌المللی قابل ‌توجه است؛ این روند نشانگر گسترش حضور سرمایه ‌های خصوصی در اقتصاد ایران است و ما مصمم هستیم تا با واگذاری هر چه بیشتر امور به بخش خصوصی، پویایی و چابکی اقتصاد را افزایش دهیم. همچنین برآنیم تا قوانین و آیین نامه‌ های مربوط به فعالیت اقتصادی را تسهیل، شفاف و با ثبات سازیم.

رئیس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع ذخایر نفت و گاز اشاره کرد و با بیان اینکه طبق برآوردها، در سال 2020، میزان مصرف نفت خام دنیا به 96 میلیون بشکه در روز و نیاز مصرفی سالانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به گاز طبیعی به 520 میلیارد مترمکعب و نیاز کشورهای شرق و جنوب آسیا به گاز طبیعی به بیش از 700 میلیارد مترمکعب خواهد رسید، افزود: در آن زمان، نقش ایران در تامین نیازهای نفت و گاز دنیا بی ‌بدیل خواهد بود و ما آمادگی داریم تا با انعقاد قراردادهای بلند مدت، نیاز کشورهای اروپایی و کشورهای واقع در شرق و جنوب آسیا را به انرژی بویژه گاز طبیعی تامین کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برنامه کوتاه‌ مدت ما در صنعت نفت و گاز، رسیدن به نصاب ظرفیت تولید 5.8 میلیون بشکه نفت و میعانات، تولید 1020 میلیون متر مکعب گاز در روز تا سال 2017 است که برای رسیدن به چنین هدفی، باید تا درچهار سال آینده 110 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه ‌گذاری کنیم و این، یک فرصت بسیار خوب برای شرکت ‌های نفت و گاز دنیاست.

وی با بیان اینکه درها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به حوزه انرژی کاملاً باز است، تأکید کرد، هم‌ اکنون چارچوب قراردادهای حوزه بالادستی از سوی وزارت نفت در حال بازنگری است و به زودی انواع جدیدی از قراردادهای سرمایه‌ گذاری از سوی ما ارائه، که نسبت به قراردادهای پیشین بسیار جذابتر خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود: در آینده نزدیک، وزارت نفت در یک کنفرانس بین ‌المللی 40 میدان نفتی و گازی جدید را برای سرمایه‌گذاری به دنیا معرفی خواهد کرد. در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی راه برای سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی کاملا باز است. من همین جا اعلام می‌ کنم که ما آمادگی داریم تا برای تامین نظر سرمایه ‌گذاران در صنعت پتروشیمی، قراردادهای بلند مدت، برای تأمین خوراک گاز آنها، با قیمت‌ های ترجیحی منعقد کنیم. 

دکتر روحانی در ادامه، به موضوع خصوصی‌سازی صنعت برق اشاره کرد و گفت: از جمله دیگر بخش ‌های انرژی ایران، که به سرعت در حال خصوصی شدن است، صنعت برق است و موقعیت کانونی ایران به لحاظ جغرافیایی و شبکه گسترده خطوط انتقال که ایران را به تمام کشورهای منطقه متصل کرده، امکان ویژه‌ ای را برای تولید و صادرات برق در ایران فراهم نموده است.

وی تأکید کرد در این زمینه نیز ما آمادگی داریم تا با انعقاد قراردادهای بلندمدت، تامین گاز طبیعی نیروگاه ‌های تأسیس شده توسط سرمایه گذاران را به صورت مطمئن و پایدار و البته با قیمت ‌های ترجیحی تضمین کنیم. البته لازم است در اینجا تاکید کنم برای شرکت‌هایی که زودتر سرمایه ‌گذاری‌های خود را در صنایع پتروشیمی و برق شروع کنند، قیمت‌ های ارزان ‌تر گاز طبیعی و همچنین تسهیلات ویژه‌ ای در نظر گرفته خواهد شد و از آنجا که شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با استانداردهای بین ‌المللی بالاست ما بنا داریم برنامه اصلاح نظام قیمت‌ های انرژی را برای مصرف‌کنندگان داخلی اجرا کنیم، و ظرف پنج سال، شکاف بزرگ بین قیمت‌ های داخلی انرژی با قیمت ‌های بین‌المللی را بطور جدی کاهش دهیم.

رئیس ‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به صنعت خودروسازی اشاره کرد و با اشاره به قدمت 50 ساله این صنعت در کشور، گفت: برنامه استراتژیک ما برای این صنعت، انجام سرمایه ‌گذاری‌ های مشترک با خودروسازان عمده بین‌المللی و تلاش برای کسب سهم در بازار کشورهای همجوار، ارتقای تکنولوژیک صنعت خودرو و صنعت قطعه ‌سازی، اتصال صنعت قطعه ‌سازی به زنجیره تولید خودرو در سطح بین‌ المللی و افزایش سهم ایران در صادرات جهانی قطعات و نهایتاً تبدیل ایران به یک بازیگر مهم در بازار جهانی قطعات خودرو است.

وی افزود: با توجه به بازار رو به گسترش خودرو در ایران و همچنین در منطقه، ما بطور جدی شرکت ‌های بزرگ تولید خودرو را به بهره‌ گیری از این فرصت دعوت می ‌کنیم و بنا داریم تا با ارائه پیشنهادهای جذاب، این شرکت ها را در مالکیت شرکت های خودروساز داخلی شریک نماییم.

دکتر روحانی در بخش پایانی سخنان خود، به کاهش ریسک‌ های مختلف سیاسی و اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: با کاهش ریسک، اقتصاد ایران در حال طلوعی دوباره است و به نظر می ‌رسد، فرصت‌ های کم ‌نظیری برای سرمایه‌ گذاری ‌های پر سود در ایران در حال پدیدار شدن می ‌باشد و من در اینجا از همه شما و از تمام سرمایه ‌گذاران از همه کشورها دعوت می‌ کنم تا با حضور، و سرمایه‌ گذاری و فعالیت در تمامی شاخه‌ های صنعتی بویژه انرژی و خودرو، در تجربه توسعه اقتصادی ایران مشارکت کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24