Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / شاخص بورس تهران كه از ابتدای سال جاری با صعودهای پی در پی به فتح قله‌های جدید دست یافته بود و تنها چندین گام تا شكست ركورد تاریخی و ورود به مرز 90 هزار واحد فاصله داشت، ناگهان از اوایل هفته گذشته با سقوط 2.7 درصدی شاخص مواجه شد و هرچند در معاملات روز بعد صعود قدرتمند 2 درصدی را به ثبت رساند و در جبران افت مزبور تلاش كرد، اما در روزهای متوالی همچنان به روند نزولی خود بازگشت تا به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه با احتساب افت 1.5 واحدی روز گذشته به محدوده 83 هزار و 641واحدی كاهش یافت.

شایعات منتشرشده درباره مدیران سازمان بورس، ایجاد تقاضای جدید در بازار مسكن در پی افزایش وام، ابهامات موجود در بودجه 93، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی، ارائه گزارش‌های 9ماهه ضعیف‌تر از حد انتظار بازار توسط شركت‌ها به همراه چند عامل دیگر مهم‌ترین نقش را در افت‌های پی‌در‌پی شاخص داشتند.
اما در این میان سوال مطرح شده این است كه وضعیت دماسنج بازار سرمایه در روزهای آتی چگونه خواهد بود و آیا به دوران طلایی رشد و صعود خود بازخواهد گشت و همچنین رالی جدید بورس از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال و پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه نظر تكنیكالیست‌های بازار را در زمینه وضعیت آتی شاخص جویا شدیم؛ آنها معتقدند: در حال حاضر با توجه به اخبار و حواشی پیرامون بازار سرمایه و همچنین شكسته شدن سطح حمایتی 87 هزار و 200 واحد، شاخص عملا در موج اصلاحی قرار دارد و در این شرایط مهم‌ترین تكنیك مشخص كردن نقطه پایان این اصلاح است و چنانچه شاخص بخواهد اصلاح عمیق‌تری را تجربه كند محدوده 82 هزار واحد با نوسان 500 واحدی می‌تواند به عنوان كف تكنیكی شاخص كل عمل كند.اما در مجموع می‌توان گفت كه بازار در دوره آینده رفتار نوسانی خواهد داشت و در بازه زمانی بلندمدت و تا فصل مجامع به محدوده 110 هزار واحدی صعود كند.جزئیات بیشتر را در گزارش زیر می‌خوانیم:
فراز و فرودهای شاخص
در این میان مهرداد خالقی از تحلیلگران تكنیكال بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است: از اواسط مرداد ماه سال 1391 شاخص كل پس از مدت‌ها روند خنثی و حركات نوسانی، رشد خیره كننده‌ای را تجربه كرد، به طوری كه شاخص بورس اوراق بهادار در مدت 18 ماه حدود 300 درصد رشد را در كارنامه خود به ثبت رسانده است.وی در ادامه اظهاراتش رشد 300 درصدی مزبور را در قالب سه دوره زمانی تقسیم‌بندی كرد و گفت: دوره اول پس از افزایش نرخ دلار و رشد سود آوری شركت‌ها رقم خورد، به طوری كه سود شركت‌های صادرات محور با افزایش سه برابری نرخ ارز دستخوش تغییرات عمده‌ای شد و همین امر فنر فشرده شده بازار سرمایه را برای صعود آزاد كرد.وی ادامه داد: در مرحله دوم در حالی كه بازار رفته‌رفته با تشدید عرضه‌ها مواجه می‌شد، ‌انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی كاندیدای مد نظر بازار سرمایه باعث یك جهش خیره كننده دیگر شد.بنا به گفته خالقی مرحله سوم نیز پس از اعلام توافق هسته‌ای در ژنو رخ داد.وی در ادامه توضیح داد: همین سه عامل باعث شد بازار در یك سال و نیم اخیر از 23 هزار واحد تا یك قدمی 90 هزار واحد حركت كند و خاطرات شیرینی را برای فعالان بازار سرمایه رقم بزند.بنا به عقیده این تحلیلگر در حال حاضر عوامل مختلفی باعث شده تا عرضه‌ها در بازار تشدید شود و خریداران به صورت جدی وارد گود نشوند تا بازار بورس این روزها دچار چالش شود، همچنین رشد نسبتا مناسب بورس در ماه‌های اخیر باعث شده تا بسیاری از فعالان بازار خصوصا سهامداران تازه وارد دچار سردرگمی شوند و این شائبه برای قدیمی‌های بازار ایجاد شود كه خاطرات سال‌های 84–83 در حال تكرار است.
ابهامات لایحه بودجه 93، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی، ارائه گزارش‌های 9 ماهه ضعیف‌تر از حد انتظار بازار توسط شركت‌ها، در پیش بودن بودجه سال 93 شركت‌ها، افزایش سقف تسهیلات مسكن، زمزمه‌هایی از تغییر مدیریتی در سازمان بورس، رو شدن پرونده برخی از مفسدان اقتصادی توسط قوه قضائیه، تاثیرات ناشی از عرضه‌های اولیه از جمله تپیكو، نفت سپاهان و فولاد هرمزگان و  برخی از تصمیمات خلق‌الساعه متولیان بازار سرمایه از جمله عرضه‌های سنگین خصوصی‌سازی یا انتقال تعدادی از شركت‌های بازار پایه به بازار توافقی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تلاطم این روزهای بازار سرمایه از دیدگاه این تحلیلگر بوده است.
خالقی در ادامه توضیح داد: همه این عوامل دست در دست هم داده تا خبر لغو برخی تحریم‌ها در 30 دی ماه كه این روزها تنها برگ برنده بازار است رنگ ببازد، البته از این نكته نباید غافل شد كه در فصل پاییز بازار به این خبر واكنش نشان داد و حال با لغو تحریم‌ها منتظر تاثیر این خبر در عملكرد و سود شركت‌ها است.
وی در ادامه افزود: از طرفی دیگر نشانه‌هایی از تلاش دولت برای خروج بازار مسكن از ركود رویت می‌شود كه همین امر می‌تواند بخشی از نقدینگی موجود در جامعه را به سمت این بازار سوق دهد.خالقی در ادامه اظهاراتش به نقش صنایع مختلف در رشد یا افت شاخص پرداخت و گفت: در ماه‌های اخیر به جرات می‌توان گفت كه گروه پالایشی بار اصلی شاخص را در رشد شاخص به دوش كشیده كه اكنون با ابهامات به وجود آمده برای این گروه، مدت‌ها است كه گروه پالایشی به حاشیه رانده شده است؛ صنعت پتروشیمی هم به‌رغم اینكه لغو تحریم‌ها می‌تواند باعث افزایش تولید و فروش شركت‌های این گروه شود، به دلیل ابهامات موجود در نرخ خوراك در كوتاه مدت پتانسیل چندانی برای رشد نخواهد داشت و به این ترتیب این گروه نیز به حاشیه رانده شده است. وی ادامه داد: گروه معدنی با افزایش نرخ بهره مالكانه مورد بی‌مهری بازار قرار گرفته و صنایع انرژی‌بر نیز منتظر تعیین تكلیف نرخ حامل‌های انرژی هستند.وی در ادامه گفت: بنابراین از میان نمادهای شاخص ساز تنها گروه بانكی و خودروسازان در حال حاضر در حاشیه امن هستند كه از خودروسازان هم نمی‌توان انتظار خاصی در گزارش‌های 9 ماهه و حتی 12 ماهه داشت. خالقی با اشاره به صنعت بانكداری، افزود: اما در گروه بانكی می‌توان به گزارش‌های 9 ماهه امید داشت و می‌توان پیش‌بینی كرد كه در میان كلیه صنایع بورس، بانكی‌ها می‌توانند بهترین گزارش‌ها را به خود اختصاص دهند.وی در ادامه اظهاراتش از لحاظ تكنیكی رشد شاخص كل را در 18 ماه اخیر در قالب موج 3 الیوتی توجیه كرد و افزود: ابتدا افت و خیزهای شاخص كل را در این بازه زمانی در داخل یك كانال صعودی محصور می‌كنیم كه نوسانات بازار خود امواجی از درجه پایین‌تر را تشكیل می‌دهند، به طوری كه رشد شاخص از مرداد 91 تا اواخر بهمن همان سال را می‌توان موج 1 از 3 الیوتی نامید. خالقی ادامه داد: در آن برهه از زمان با اخبار ضد و نقیض از عرضه هلدینگ خلیج فارس و به تعویق افتادن این عرضه بازار دچار مشكل شد و با تشدید عرضه‌ها روبه‌رو شد. وی در ادامه تصریح كرد: همین افت و خیز شاكله موج 2 از 3 الیوتی را پی‌ریزی كرد و سپس با آغاز سال جدید بازار با یك شیب منطقی به رشد خود ادامه داد تا در اواخر اردیبهشت‌ماه با رد صلاحیت یكی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری كه مورد نظر بازار سرمایه بود شاخص مدتی در روند نزولی قرار گیرد. این افت و خیز عملا موج 1 و 2 از سری امواج 3 از 3 الیوتی را شكل داد تا اینكه با پیروزی یك چهره تكنوكرات در انتخابات ریاست جمهوری یكی از قوی ترین موج صعودی بازار یعنی 3 از 3 بزرگ شكل بگیرد. تا اینكه در شهریور 92 با بروز تنش در سوریه این موج خاتمه یافت و شاهد اصلاح موقت بازار در قالب موج 4 از 3 از بزرگ بودیم.
این تحلیلگر خاطرنشان كرد: در ادامه با آرام‌تر شدن فضای سیاسی در سوریه و تزریق خبر توافق هسته‌ای در ژنو، بازار رالی دیگری را در قالب موج 5 از 3 آغاز كرد كه عملا بیشترین بازدهی را برای فعالان بازار به همراه داشت.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر به نظر با حواشی پیرامون بازار و همچنین شكسته شدن سطح حمایتی 87 هزار و 200 واحد، شاخص عملا در موج 4 اصلاحی قرار دارد؛ در شرایط كنونی مهم‌ترین تكنیك، مشخص كردن نقطه پایان موج 4 اصلاحی است. اگر با نمودار یك سهم یا یك كالا مواجه بودیم، ترازهای 38.2 درصد و 50 درصد فیبوناچی اصلاحی، محتمل ترین نقطه برای پایان اصلاح بودند، اما بررسی رفتار گذشته شاخص كل نشان داده كه تیپكس در اصلاح‌ها رفتار خاص خود را دارد.
خالقی در ادامه تصریح كرد: با نگاهی به گذشته بازار به این نتیجه می‌رسیم كه در امواج هم درجه با موج كنونی شاخص معمولا بین 5 تا 10 درصد از ارزش خود را از دست داده است و چندین بار این اصلاح پس از 8 درصد عقب نشینی شاخص از ارزش سقف خود به پایان رسیده است.
این تكنیكالیست در ادامه افزود: شاخص كل در روز دوشنبه 16 دی سقف 89723 واحد را در كارنامه خود ثبت كرده است كه اگر 8 درصد پیك شاخص را محاسبه كنیم و با كسر عدد فوق از قله تاریخی شاخص، كل رقم 82143 واحد خواهد شد.
خالقی در ادامه خاطرنشان كرد: نكته جالب اینكه تراز 100درصد فیبوناچی app اصلاح اخیر شاخص كل نیز در این محدوده قرار دارد. نكته دیگر اینكه میانگین متحرك 50 روزه نیز در همین محدوده طی طریق می‌كند. بنا به عقیده خالقی محدوده 83400 واحد اولین حمایت جدی شاخص كل برای برگشت است و در شرایطی كه بازار بخواهد اصلاح عمیق‌تری را تجربه كند محدوده 82000 واحد با تلورانس 500 واحدی می‌تواند به عنوان كف تكنیكی شاخص كل عمل كند.
فتح قله 110 هزار تا فصل مجامع
اما در این میان نكته مهم دیگر زمان برگشت بازار است. آیا پس از رسیدن بازار به محدوده یاد شده شاهد واكنش مثبت شاخص كل و آغاز یك رالی جدید خواهیم بود؟
خالقی در جواب این سوال گفت: با بررسی گذشته نمودار شاخص كل اصلاح‌های این چنینی در حدود 30 تا 35 كندل به طول می‌انجامند، بنابراین با فرض اینكه هر ماهه 20 تا 22 روز كاری را شامل می‌شود، اگر 16 دی ماه را به عنوان نقطه آغاز اصلاح شاخص در نظر بگیریم می‌توان گفت كه بازار تا اواسط اسفند ماه در فاز اصلاح به سر خواهد برد.
وی خاطرنشان كرد: بنابراین رسیدن به نقاط حمایتی ذكر شده دال بر آغاز رالی جدید نخواهد بود؛ بلكه بازار در یك الی یك و نیم ماه آینده رفتار نوسانی خواهد داشت.
خالقی در جمع‌بندی اظهاراتش عنوان كرد: انتظار داریم شاخص كل به سطوح حمایتی ذكر شده واكنش مثبت نشان دهد و سپس یك برگشت تا حوالی 89000 واحد داشته باشد در ادامه بازار برای خالی شدن از فروشندگان افراطی و جمع كردن پتانسیل كامل برای یك رالی صعودی دیگر می‌تواند تا حوالی كف قبلی (82000 – 83400) اصلاح داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: با پایان موج 4 اصلاحی شاهد آغاز به كار موج 5 از 3 صعودی خواهیم بود؛ در قالب همین موج شاخص می‌تواند حداقل تا 98000 و حداكثر تا 110000 واحد تا فصل مجامع صعود كند.
این تحلیلگر تكنیكال بازار سرمایه در ادامه با توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران، خصوصا تازه‌واردهای بازار سرمایه توصیه می‌شود كه شرایط كنونی دیدگاه خود را به میان‌مدت تغییر دهند، از معاملات هیجانی و خرید و فروش‌های مكرر (خصوصا خرید در صفوف خرید و فروش در صفوف فروش) خودداری كنند و در خرید سهام حتما به وضعیت بنیادی توجه كنند.
به گفته خالقی با دید میان مدت گروه بانكی، بیمه‌ای و حمل‌و‌نقل به همراه صنایعی چون پتروشیمی، پالایشگاهی و حتی نمادهای خودرویی می‌توانند بازدهی مناسبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورند.
اصلاح بازار به زمانی دیگر موكول خواهد شد
احسان حاجی از دیگر تحلیلگران تكنیكال بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، هفته گذشته را هفته‌ای ناامیدكننده برای بازار دانست و گفت: شایعات منتشر شده درباره مدیران سازمان بورس كه بلا‌فاصله تكذیب شد، حرف‌هایی در مورد نرخ خوراك پتروشیمی ها، ایجاد تقاضای جدید در بازار مسكن در پی افزایش وام خرید، عواملی بودند كه طی هفته گذشته دامان بورس را گرفتند.
وی ادامه داد: هرچند این اخبار و شایعات می‌توانند تاثیر منفی در یك بازار با شرایط نرمال داشته باشند، اما فضای هفته گذشته بورس نشان داد كه این ترس از ریزش است كه بر قلب معامله‌گران حكمفرما است.
وی معتقد است: خاصیت بازار همین است و تحلیل تكنیكال نیز بر همین اساس شكل گرفته است، تكنیكال یعنی تحلیل ذهن و روان آحاد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران موجود در بازار اعم از حرفه‌ای و با تجربه یا تازه‌كار و هیجان زده.
به عقیده حاجی حجم نقدینگی وارد شده به بازار، نبود فضای مناسب سرمایه‌گذاری خارج از بازار سرمایه به عنوان رقیب بورس، بهبود فضای كسب و كار با شروع دولت جدید و سیاست‌های اقتصادی نسبتا معقول در مقایسه با گذشته و از همه مهم‌تر مسیر رو به جلوی مذاكرات و توافقات ژنو و امید به رفع تدریجی تحریم‌ها همگی باعث خواهند شد تا این ریزش به زودی پایان پذیرد و آن اصلاح كذایی كه همگان منتظر هستند یعنی اصلاحی در حد حداقل 38 یا 50 درصد صعودهای گذشته با توجه به شرایط حال حاضر بازار به زمانی بعدتر موكول شود.وی در ادامه خاطرنشان كرد: اما با نگاهی جزئی‌تر به روند حركت شاخص طی چند روز گذشته افت تقریبا 6 درصدی را در دماسنج اقتصاد كشور شاهد هستیم؛ ریزشی كه البته با ركورد حجم معاملات در تاریخ بورس همراه بود. این تحلیلگر در ادامه افزود: همانطور كه در نمودار شماره 1 نیز قابل مشاهده است شاخص بعد از رسیدن به مرز 90 هزار قدرت خود را از دست داد و عرضه‌های بیش از توان بازار باعث شد ذهنیت بازار عوض شده و ترس معامله‌گران را به همراه داشته باشد تا با افت 5600 واحدی تا پایان وقت معاملات روز دوشنبه، رقم حداقل 83 هزار و 641 واحدی را ثبت كند.
حاجی ادامه داد: بنابر این پایان یكشنبه گذشته را می‌توانیم پایان موج اول از سه موج ریزشی بازار تصور كنیم؛ با همین تئوری برگشت كوتاه مدت بازار طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (و شاید موقعیت مناسب خروج برای بسیاری از معامله‌گران كوتاه‌مدت) و افزایش 2500 واحدی شاخص، موج دوم از سه موج ریزشی رقم خورد و سپس از روز چهارشنبه شروع موج جدید كاهش از محدوده 87 هزار واحدی را موج C از امواج ABC ریزشی می‌دانیم.
وی در ادامه گفت: اما طبیعی است كه همه به دنبال یافتن محدوده دقیق این كف جدید هستند؛ با رسم نمودار لگاریتمی شاخص می‌توان محدوده 83 هزار و 500 واحد را به عنوان اتمام موج سوم تخمین زد. به عقیده حاجی این محدوده مواجه است با خط روند هشت ماهه صعودی شاخص كه خود می‌تواند حمایت و مانعی برای ریزش بیشتر باشد.
وی در ادامه تصریح كرد: هر‌چند كه ادامه افت 700 واحدی شاخص در روز شنبه و شكست كف یكشنبه هفته قبل (85400واحد) راه را برای ریزش‌های بیشتر باز گذاشته است اما چند مورد نسبتا با اهمیت می‌تواند روز دوشنبه و هفته پیش‌رو را زمانی مناسب برای تغییر فاز بازار قرار دهد.
بنا به گفته این تحلیلگر افت مجموعا 6 درصدی طی یك هفته گذشته، كم شدن از موج كاهشی طی روز آغازین هفته جدید، اتمام عرضه‌های بازار ناشی از تسویه معاملات اعتباری پایان ماه، ورود شركت بزرگ تیپیكو به مجموعه شركت‌های بورسی و كمك به بهبود جو بازار در روز دوشنبه و شروع مرحله اجرایی توافق‌نامه ژنو از 30 دی‌ماه همگی می‌توانند به تغییر جهت بازار و متقاعد كردن معامله‌گران به خروج از صف‌های منفی بازار طی هفته جاری كمك كنند.
بازگشت خرید به بازار
وی در ادامه به بررسی وضعیت شاخص از منظر تكنیكال پرداخت و گفت: با توجه به منطقه اتمام موج سوم ریزشی، نزدیكی به كف (البته نه چندان مستحكم) پیشین، برخورد به ابرهای ایچیموكو و همچنین نزدیكی به میانگین متحرك پنجاه‌روزه می‌توان محدوده 83 هزار و 500 واحدی را برای شاخص كل محدوده حمایتی تصور كرد. بر این اساس هفته پیش رو می‌تواند زمان مناسبی برای برگشت بازار و شروع تمایلات خرید باشد.حاجی در ادامه تصریح كرد: این نكته نیز قابل ذكر است كه با احتمال كمتر در صورتی كه به‌رغم وجود عوامل ذكر شده طی روزهای پیش رو شاهد برگشت مثبت و تغییر فاز بازار نباشیم و رقم شاخص كل به علت كثرت فروشندگان از محدوده زرد‌رنگ مشخص شده در نمودار شماره2 به سمت پایین عبور كند بنابر‌این باید منتظر یك حركت ریزشی دیگر و ادامه كاهش شاخص تا پایین‌تر از مرز 80 هزار واحدی باشیم.
وی ادامه داد: در صورت وقوع چنین حالتی محدوده زرد رنگ دوم در 76 هزار و 500 واحد می‌تواند حمایت بعدی دماسنج اقتصاد ایران قرار باشد.
انتظار برای ركوردهای جدید در بلندمدت
شایان كرمی از دیگر تكنیكالیست‌های بازار سرمایه نیز معتقد است: شاخص بورس اوراق بهادار در هفته‌های گذشته یك روند كاهشی داشت، به طوری كه بالاترین مقدار خود یعنی 89 هزار و 723 واحد را به ثبت رساند و كاهش یافت. اما به‌طور كلی شاخص قیمت سهام در همه بازارهای جهانی به گونه‌ای طراحی شده است كه حركت‌های قیمتی سهام معامله شده را بر‌اساس ساز و كار عرضه و تقاضا نشان دهد؛ شاخص بورس اوراق بهادار همواره پس از افزایش سرمایه شركت‌ها از محل آورده نقدی یا افزایش و كاهش شركت‌ها در بورس تعدیل می‌شود و پرداخت سود نقدی هم با توجه به استفاده از TEDPIX به جای TEPIX در سالیان گذشته در محاسبه شاخص آورده می‌شود. وی ادامه داد: اما رویدادهایی هم چون افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا عرضه سهام جایزه در فرآیند تعدیل شاخص قیمت سهام در نظر گرفته نمی‌شود، پس شاید برخی از حركات قیمتی در بورس اوراق بهادار همچون دلایل فوق ناشی از عرضه و تقاضا نباشد.
كرمی خاطرنشان كرد: به عبارت دیگر تكنیكالیست‌ها باید توجه داشته باشند كه همواره برخی از تغییرات قیمت شاخص سهام در بورس تهران ممكن است از رویدادهای تفكیك پذیر از حركت‌های قیمتی عرضه و تقاضای بازار سرچشمه گرفته باشد، در صورتی كه در تحلیل تكنیكال حتما باید قیمت‌ها بر‌اساس عرضه و تقاضا شكل گرفته باشد.
وی ادامه داد: افزون بر این با توجه به روند حركتی شاخص بورس اوراق بهادار بهترین ابزار تكنیكال برای تحلیل این شاخص امواج الیوت است كه این نوع تحلیل نیز برگرفته از سناریوهای مختلف برای موج شماری است، پس در این تحلیل سعی بر آن است كه محتمل‌ترین سناریو در نظر گرفته شود.
این تحلیلگر در ادامه به بررسی وضعیت شاخص از این دیدگاه پرداخت و گفت: با توجه به نمودار شماره 3 كه به بررسی كوتاه‌مدت شاخص بورس بر اساس الگوی روزانه پرداختیم پس از یك واگرایی در اندیكاتور MACD و شكست خط روند رسم شده شاخص، كاهش قیمت را تجربه كرده؛ حال سوال اینجاست كه محدوده كف قیمتی برای شاخص با توجه به حركت نزولی و همگرایی ریزشی با MACD، چه مقدار است؟ بر‌اساس فیبوناچی اكسپنشن حركت نزولی، مقدارهای 85000، 83450، 82400، 81000، 79400 و 76850 می‌تواند محدوده كف برای شاخص بورس در میان مدت یا كوتاه مدت باشد. كرمی ادامه داد: بررسی نمودار شماره 4 نیز كه به صورت هفتگی به موج شماری شاخص به صورت هفتگی پرداخته شده است، نشان از اتمام 5 موج صعودی شاخص بورس اوراق بهادار از سال گذشته دارد و در موج 5 یك الگوی پوشای نزولی ایجاد كرده است و در اندیكاتور MACD و اسیلاتور RSI سیگنال ریزشی نشان داده می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: اما در نمودار شماره 5 كه به بررسی مدت زمان بیشتری از شاخص با تناوب هفتگی پرداخته شده است نشان می‌دهد كه پایان موج 5 نمودار شماره 4 در اصل پایان موج 3 نمودار شماره 5 است كه با بررسی این موج كاملا مشخص است كه این موج خصوصیات موج 3 را دارد چون هم شیب بسیار زیادی دارد و هم اینكه ممتد شده است. پس با توجه به نمودار‌های فوق می‌توان نتیجه‌گیری كرد كه امكان دارد شاخص در میان مدت دچار روند حاشیه‌ای شود و موج 3 خود را اصلاح كند و در نهایت موج 5 بلندمدت خود را آغاز خواهد كرد و باز هم شاهد ركوردهای جدید از شاخص بورس اوراق بهادار در بلندمدت باشیم.
این تكنیكالیست در ادامه با توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: اما با توجه به شرایط فعلی و همچنین رشد بسیاری از سهام‌های بورسی بهتر است تا سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه خود را وارد این بازار كنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24