Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 علیرضا باغانی؛ دنیای اقتصاد / پس از آنكه سازمان بورس و اوراق بهادار یك خانه‌تكانی اساسی در تركیب مدیریت‌های كلیدی خود انجام داد، بازار نفس راحتی كشید و به دور از اقدامات مداخله‌جویانه و سلبی سابق اصطلاحا «روی غلتك افتاد» و معاملات خوبی را در چند ماه گذشته در بازار سهام شاهد بودیم. هرچند در برخی از نمادها متاسفانه سفته‌بازان توانستند موج‌سواری كنند و با استفاده از نقدینگی سنگین موجود در بازار در سهام كوچك و با سرمایه پایین سودهای كلانی را شناسایی كنند كه البته جای بررسی توسط نهاد ناظر بازار سرمایه دارد.

اما در شرایط كنونی به نظر می‌رسد كه بازار سرمایه بیش از هر چیز نیازمند ابزارها و نهادهای مالی جدید برای جذب نقدینگی و به تعبیری واضح‌تر، نیازمند قوانین و مقررات جدید و رویكردهایی نو است.
در عین حال مدتی است كه خوشبختانه شورای عالی بورس حركت  فعالانه‌تری از خود بروز می‌دهد.
اخیرا نماینده كانون‌های خودانتظام وارد شورای بورس شده و از طرفی دیگر دكتر عبده‌تبریزی به عنوان چهره كهنه‌كار و حرفه‌ای بازار سرمایه پس از حضور چندین و چند ساله در این بازار در شورای بورس تحركات جدیدی را رقم زده است. البته ناگفته نماند كه ظرف ماه‌ها و سال‌های گذشته هم شورای بورس مصوبات خوبی داشت كه در پیشبرد اهداف توسعه‌ای بازار سرمایه اثرگذار بود، اما این انتظار وجود داشت كه شورای بورس بتواند پرتحرك‌تر در موارد مختلف وارد شود و به عنوان نمونه اگر شورای بورس ظرف سال‌های گذشته به اندازه كافی و وافی پرتحرك بود، سازمان بورس در سال‌های گذشته نمی‌توانست در برخی موارد فراقانونی عمل كند.
باری؛ شورای بورس در فضای كنونی و در شرایطی كه خوشبختانه مدیریت سازمان بورس تثبیت شده می‌تواند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های كلان بازار سرمایه اثرگذارتر از قبل باشد.
تركیب كنونی شورای بورس تركیب بسیار خوبی است. در میان اعضای حقیقی شورا علاوه بر حضور موثر دكتر عبده‌تبریزی به عنوان نماینده وزارت صنعت، افرادی همچون دكتر پورابراهیمی نماینده مردم كرمان در مجلس حضور دارد كه می‌تواند دغدغه‌های بازار سرمایه را به مجلس منتقل كند. به نظر می‌رسد این فرصت خوبی است كه بازار سرمایه نماینده‌ای در مجلس دارد كه خود در بالاترین نهاد تصمیم‌ساز برای بازار سرمایه هم حضور دارد. فردی كه در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای استقلال شورای بورس كرد و به نتایج خوبی هم رسید. در همین حال چهره‌هایی مثل مصطفی حقیقی و دكتر زال‌پور كه از خبرگان بازار هستند هم می‌توانند پل ارتباطی خوبی میان بدنه كارشناسی بازار و شورای بورس باشند. اما این شورا از نظر حضور بزرگان اقتصاد و تصمیم‌گیران كشور نیز دارای سطح بالایی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس اتاق تعاون و دادستان كل كشور هم از جمله اعضای شورای بورس هستند كه مهم‌ترین تصمیمات را برای بازار سرمایه كشور می‌گیرند.
به اعتقاد نگارنده، شورای بورس در سطح كنونی و با تغییرات انجام شده می‌تواند بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم را برای بازار سرمایه اتخاذ كرده و منشا اثر باشد.
یكی از موارد مهمی كه می‌تواند از سوی شورای بورس دنبال شود، موضوع تحقق حاكمیت شركتی است. یكی از موارد مهم حاكمیت شركتی این است كه هیات مدیره‌ها باید مستقل باشند، به عنوان مثال معاونین سازمان بورس و اوراق بهادار كه وابسته به سازمان هستند هیات مدیره سازمان را تشكیل می‌دهند، در حالی كه هیات مدیره مستقل می‌توانست در شرایط بهتری عمل كند.
این موضوع را البته در بسیاری از شركت‌های بورسی هم می‌توانیم مشاهده كنیم.
در همین حال، شورای عالی بورس می‌تواند با تشكیل دبیرخانه‌ای در دسترس برای سهامداران خود گزارش‌هایی پیوسته از فعالان خرد بازار سرمایه دریافت كند، در واقع شورای بورس باید به سمتی حركت كند كه بتواند با بدنه بازار سرمایه ارتباط برقرار كرده و دغدغه‌های بازار سرمایه را پوشش دهد.
دقیقا یكی از كاستی‌هایی كه در سال‌های اخیر به وضوح قابل مشاهده بود این بود كه شورای بورس با بدنه بازار ارتباط زیادی نداشت، این البته منافی ارتباط نزدیك برخی از اعضای حقیقی شورای بورس با اهالی بازار سرمایه نیست.
در مجموع به نظر می‌رسد كه با ساختار كنونی، شورای بورس می‌تواند فعالانه‌تر عمل كرده و مدافعی محكم برای حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران و اساسا نهادی برای تصمیم‌گیری‌های كلیدی بازار سرمایه
باشد.
مخلص كلام اینكه شورای بورس كنونی بهتر می‌تواند تشخیص دهد كه در بازار چه خبر است؟ بازار چه می‌خواهد؟ و اساسا دغدغه روز بازار چیست؟

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24