دنیای اقتصاد / «تالار شیشهای» جدا از شكل ظاهریاش، مفهوم یك بازار شفاف را نیز در ذهن، تداعی میكند؛ بازاری كه مهمترین مزیتش بر دیگر بازارها، نبود ابهام و فراهم بودن امكان پاسخگویی به فعالان در آن است. مقام ناظر این بازار همواره سعی بر آن دارد زمینه لازم برای توزیع برابر و شفاف اطلاعات میان فعالان بازار را فراهم آورد و شركتها نیز ملزمند این امكان را برای سهامداران خود ایجاد كنند تا از این طریق، شفافیت در بازار گسترش یابد. در این میان ممكن است این تصور برای برخی از شركتها ایجاد شود كه مقام ناظر، با اعمال سختگیری، در روند فعالیت آنها اخلال ایجاد میكند اما واقعیت این است كه حمایت از حقوق سرمایهگذاران یكی از وظایف اساسی سازمان بورس است.
فاصلهای طولانی با بورسهای پیشرفته
حسین خزلیخرازی، كارگزار بورسهای كشور، شفافیت را موضوعی میداند كه نمیتوان حد صفر یا صد برای آن متصور شد و باید به صورت مقایسهای به آن نگریست.
او بر این باور است كه شفافیت اطلاعات شرکتها و معاملات نسبت به سالهای قبل بسیار بهتر شده است و بیشک، شفافیت موجود در بورسها با هیچ کدام از بازارهای دیگر در کشور قابل مقایسه نیست و بسیار بهتر و بالاتر از سایر بازارها است.
البته خزلی درخصوص رعایت شفافیت به معنای قانونی آن تاكید كرده است: بین سطح شفافیت موجود در اقتصاد ایران و شفافیت موجود در بازار سرمایه با استانداردها و رویههای بینالمللی و بازارهای سرمایه پیشرفته هنوز فاصله بسیار زیادی است.
وی توضیح داد: هماکنون استانداردهای حسابداری در شرکتها متداول است و استانداردهای حسابرسی هم الزامی و رعایت میشوند، اما هنوز استانداردهای گزارشگری مالی و افشای اطلاعات همهگیر و عمومی نشده است.
در بخش معاملات نیز هنوز میشود اطلاعات بیشتر و با کیفیت بهتری را افشا کرد. خزلی خاطرنشان كرد: کمبود شرکتهای تحلیلگر و شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و نبود شرکتهای رتبهبندی در بازارسرمایه و اقتصاد ایران، اطلاعات آتی و پیشبینیها در مورد آینده شرکتها را سخت و غیرمعتبر کرده است.
وی درباره موضوعاتی كه باید در شفافیت بازار مورد بررسی قرار گیرند، یادآور شد: هنوز شرکتها عادت به انتشار به موقع اطلاعاتی که روی قیمت تاثیر قابل توجه میگذارد، ندارند، به خصوص در مورد شرکتهای تازه پذیرش شده یا شرکتهای اصل 44 که سالها با ساختارهای نظارتی دولتی مدیریت شدهاند تا خود را با دستورالعملهای افشای اطلاعات تطبیق دهند.
اطلاعاتی برای منتشر نشدن
این كارگزار ادامه داد: هرچند اطلاعات معاملات به سرعت و توسط سایتهای رسمی بورسها و شرکت مدیریت فنآوری بورس (TSETMC) منتشر میشود، اما هنوز اطلاعات بیشتری از عمق بازار، معاملات بازار پایه و خرید و فروشهای حقیقیها و حقوقیها قابل انتشار است.
خزلی درباره مولفههای مهم شفافیت توضیح داد: یک نکته که در بورسهای مهم دنیا رویه و معمول و به عنوان مثال روی سایت yahoo finance هم قابل پیگیری است، افشای معاملات افراد دارای اطلاعات درونی است. مدیران و ذینفعان شرکتها اطلاعات معاملاتشان در آن شرکت یا اطلاعات معاملاتشان در ابزارهای مالی مشتق از دارایی پایه آن شرکت را در تمامی سایتها منتشر میكنند.
مثلا اگر مدیرعامل HP سهم این شرکت را بخرد یا بفروشد یا اختیار معامله یا قرارداد آتی سهام این شرکت را مورد معامله قرار دهد، کل بازار از این اقدام وی مطلع میشوند.
وی افزود: افشای معاملات افراد حقیقی و حقوقی که دارندگان اطلاعات نهانی و مرتبطین نزدیک شرکت هستند، میتواند به شفافیت اطلاعات شرکتها کمک کند.
این كارشناس ارشد بازار درخصوص شرکتهایی كه هزینههای شفافیت در بورس را بسیار بالاتر از هزینههای تامین مالی از خارج از بورس میدانند، خاطرنشان كرد: این مشکل بورس نیست. بلكه مشکل اقتصاد ایران است که در آن تخصیص منابع، دستوری و رابطهای است. اگر تخصیص منابع و تسهیلات در بازار کارآی پولی انجام میگرفت و ساختار تامین مالی ما از بانکهای دولتی و دستوری با نرخهای ترجیحی به بازار سپرده میشد، شاهد بودیم که شرکتها حاضر میشدند هزینههای بیشتری برای شفافیت و پذیرفتن الزامات بورسها بپردازند.
پیشبینی را از تحلیلگران بخواهیم نه از مدیران
خزلی یادآور شد: سطح شفافیت و الزامات پذیرش در بورسهای کشورهای پیشرفته و هزینههای مستقیم و غیرمستقیم و مسوولیت مدنی و کیفری مدیران در عدم انتشار اطلاعات مرتبط و به موقع در این کشورها بسیار بیشتر از ایران است.
این كارگزار درباره توقف برخی نمادهای بازار به دلیل روشن شدن وضعیت شرکتها و تعلل در بازگشایی آنها به بهانه شفافیت گفت: اینجانب همواره با توقف نماد معاملاتی شرکتها به دلیل ابهام اطلاعاتی آنها مخالف بودهام. شرکتهایی که ابهام اطلاعات دارند یا اصلا اطلاعاتی ندارند یا حسابرس آنها نظر منفی یا عدم اظهارنظر روی اطلاعات آنها دارد، میتوانند به تابلویی خاص (مثلا بازار پایه) منتقل شوند.
وی تاكید كرد: به راحتی ثابت میشود که کارآیی معاملات در خصوص این شرکتها بسیار بیشتر از عدم معامله و حبس مال مردم است. به هر حال اطلاعات نهانی حتی با تاخیر و تعلل اثر خود را بر قیمتها خواهند گذاشت. خزلی در واكنش به این پرسش كه به عقیده شما گزارشهای منتشره توسط شرکتها از انحراف شفافیت خبر میدهد یا روند متعادلی را به نمایش میگذارد، پاسخ داد: سطح شفافیت شرکتهای پذیرفته شده در بورسها نسبت به قبل و نسبت به سایر شرکتها بسیار بهتر است. نکته مهم آن است که ما در ایران پیشبینی آینده را نیز از مدیران شرکتها میخواهیم. به خصوص پیشبینی سود هر سهم در آینده، زیرا الزام ناشران به ارائه پیشبینی سود هر سهم در سایر بورسها متداول نیست و اصولا مدیران در شرایط بسیار پیچیده اقتصادی قادر به ارائه یک عدد به عنوان سود هر سهم در آینده نیستند. وی سپس گفت: مدیران باید بودجه تولید و برنامه فروش سال و فصل آینده را بدهند. این تحلیلگران و شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و شرکتهای متخصص مالی هستند که باید با سناریوهای محتمل، وضعیت آینده بازار، صنعت و شرکتها را پیشبینی کرده و برای هر سناریو احتمال وقوع در نظر بگیرند. بنابراین الزام شرکتها به ارائه پیشبینی EPS باید مورد تجدید نظر قرار گرفته و با استانداردهای نهاد ناظر بینالمللی سازمانهای بورس IOSCo تطبیق پیدا کند.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.