Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بورس اوراق بهادار در حالی گام به آخرین هفته كاری دی‌ماه می‌گذارد كه همچنان ابهام در تحولات لایحه بودجه و تصمیمات درون بازاری تلاطم‌های قابل ملاحظه‌ای را ایجاد كرده است.  بورس اوراق بهادار در خلال دو هفته گذشته با 4 چالش مهم مواجه بوده است؛ چالش‌هایی كه شامل اجرای توافق هسته‌ای، انتشار گزارش‌های 9ماهه، بررسی لایحه بودجه سال 93 و اجرای مرحله دوم طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها بود.

تحولات در روزهای اخیر دو چالش از این 4 مورد را به نفع بازار سرمایه مرتفع كرد. مذاكرات هسته‌ای به اجرای توافق ژنو منجر شد و بیشتر گزارش‌های 9 ماهه نیز قابل قبول بوده‌اند به ویژه در گروه‌های پیشرویی نظیر پتروشیمی، معدن، بانك و فلزی به همراه دو گروه سیمان و دارویی می‌توان گفت كه بیشتر گزارش‌ها انتظارات را برآورده كرده است. اما همچنان بازار با تلاطم ناشی از بررسی لایحه بودجه و رفتار نمایندگان مجلس در افزایش عوارض و تغییر در متن اولیه لایحه بودجه مواجه است كه موجب نوسان شدید در بازار شده است. در كنار این مساله، تصمیم برای انتقال برخی از نمادهای بازار پایه به بازار توافقی نیز در هفته گذشته برای بازار مشكل‌ساز شد. تصمیمی كه هر چند به لحاظ منطق اجرا درست بود اما به نوسان شدیدی در بازار منجر شد. برخی از كارشناسان پیش از این تصمیم، با هشدار در مورد رفتار برخی سهامداران، روش‌هایی نظیر كاهش دامنه نوسان نمادهای كوچك و افزایش هزینه‌های معاملاتی را پیشنهاد كرده بودند كه البته هر كدام از این دو روش دارای مزیت‌ها و معایبی است.
در حال حاضر بازار سرمایه همچنان شاهد انتظار برای اتمام بررسی لایحه بودجه و طرح آن در صحن مجلس است؛ موضوعی كه در یك ماهه آینده نیز گریبانگیر بازار سرمایه خواهد بود مگر آنكه تا پیش از فرا رسیدن زمان پایان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس، بازار به اطمینان نسبی در مورد برخی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی خود از جمله بهای گاز و عوارض معدنی برسد. در همین حال بیشتر كارشناسان همانند رئیس‌جمهور با امیدواری روند تحولات سیاسی و تاثیر آن بر اقتصاد كشور را دنبال می‌كنند. رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به استان خوزستان بر رونق یابی اقتصاد كشور با كاهش تحریم‌ها تاكید كرد كه همین امر نیز در اقتصاد كشور به چشم می‌خورد. در همین حال تحولات واقعی نیز تاثیر سیاست‌های اخیر را بر رفتارهای اقتصادی نشان می‌دهد. كاهش تورم و افزایش ورود نقدینگی به بازار سرمایه نشان از آرامش نسبی در اقتصاد كشور دارد. در همین حال نرخ بهره واقعی نیز در حال تنظیم خود با شرایط كنونی است و شنیده‌ها از شروع باز پس دهی سپرده‌های گران قیمت بانك‌ها به صاحبان سپرده خبر می‌دهد. در این صورت، چرخ‌های اقتصاد پس از مدت‌ها سكون بار دیگر به حركت در خواهد آمد.
در تحولات اقتصادی، هفته گذشته معامله گران با ادامه بحث در مورد لایحه بودجه در كمیسیون تلفیق تصویب عوارض 30درصدی برای شركت‌های سنگ‌آهنی را در دستور كار قرار دادند كه با انتقادات شدیدی مواجه شد. در حالی كه شركت‌های سنگ‌آهنی با نرخ‌های ترجیحی در حال ارائه محصول به شركت‌های فولادی هستند تصمیم برای اخذ سنگین‌ترین عوارض جهان از این شركت‌ها بخش معدن كشور را با چالش جدی مواجه ساخته و به فرار سرمایه از این بخش منتهی خواهد شد. مشابه چنین روندی در بخش پتروشیمی نیز در حال مشاهده است كه خبرهای منتشره در مورد احتمال تصویب گاز 15سنتی به توقف تمامی طرح‌های در حال اجرا در استان‌های كشور و تعمیق ركود در این بخش می‌انجامد. در این شرایط نبود تشكل مدافع حقوق سهامداران و همچنین بی‌تحركی نهادهای بازار سرمایه به ویژه شركت بورس، نگرانی سهامداران را دو چندان كرده است. در بازار سهام هفته گذشته تحولات در دیگر بورس‌ها نیز با اهمیت بود. شروع معاملات میعانات نفتی و گاز مایع در بورس انرژی گامی در جهت شفاف‌سازی قیمت‌گذاری این محصولات تلقی می‌شود.  این تصمیم همچنین نرخ‌های خرید شركت‌های پالایشگاهی و برخی از پتروشیمی‌ها را شفاف می‌كند به ویژه آنكه در حال حاضر قیمت فروش میعانات گازی به برخی از شركت‌ها به مراتب بیش از قیمت‌های كشف شده در بورس انرژی است.  معاملات بازارهای جهانی نیز همچنان آرامش نسبی را شاهد است، به گونه‌ای كه در این بخش بهای مس در سطح 7هزار و 345دلار، بهای آلومینیوم یك هزار و 752دلار، روی 2هزار و 82دلار و سرب 2هزار و 198دلار گزارش شده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان جو ضعیفی را شاهد بود كه به افت هزار و 402واحدی شاخص كل منجر شد. در همین حال روز چهارشنبه اختلاف میان عدد اعلامی شاخص در سامانه نامك و سایت شركت مدیریت فن‌آوری بورس تهران موجب بروز شایعاتی شد كه جو بازار را متاثر كرد. شاخص روز چهارشنبه عملا 1.61درصد كاهش را تجربه كرد. در همین حال كارشناسان بازار به دلیل تعطیلی روز یكشنبه نیز در انتظار بازار نه‌چندان قوی در شروع هفته آینده هستند تا در روز دوشنبه روند واقعی معاملات از سر گرفته شود. در بازار چهارشنبه در گروه پتروشیمی بازگشایی پتروشیمی خارك در روزی منفی به بازدهی مثبت برای سرمایه‌گذاران منجر شد تا نشان دهد باوجود نگرانی از نرخ گاز پتروشیمی‌ها این گروه پتانسیل‌های مناسبی را در اختیار دارد. «شخارك» سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملكرد 9 ماهه را از 5765‌ریال به 7389 ریال افزایش داده و با تعدیل مثبت 28‌درصدی روبه‌رو شده و در 9 ماهه نیز 75‌درصد آن را پوشش داده است. در گزارش جدید مقدار كل تولید، 6 هزار تن افزایش پیدا كرده است. مقدار تولید پروپان و بوتان از 80 هزار تن به بیش از 90 هزار تن افزایش داشته است ولی مقدار تولید پیش بینی شده متانول از 600 هزار تن به 580 هزار تن كاهش یافته است. در 9 ماهه نیز در كل 4.73 درصد تناژ تولیدی را پوشش داده است.
در این گروه بحث اساسی در حال حاضر واگذاری 40درصد سهام پتروشیمی پارس به عنوان یك انتقال مهم است. اهمیت پتروشیمی پارس در صنعت پتروشیمی كشور و واحدهای موجود در عسلویه موجب جلب توجه به این عرضه شده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر دو سناریو پیش پای این معامله است، نخست خرید این بلوك توسط كنسرسیوم غدیر و پارسان است كه موجب می‌شود این شركت از ساتا خارج نشده و البته مشكلات نقدینگی ساتا در پایان سال برای پرداخت به مستمری‌بگیران نظامی نیز بر طرف شود و دوم خرید این واحد توسط هلدینگ خلیج فارس است كه موجب تقویت هلدینگ خلیج فارس خواهد شد. در همین شرایط تامین نقدینگی این خرید نیز اهمیت فراوانی دارد زیرا خریدار باید بتواند 65درصد مبلغ این خرید را در 40 روز پرداخت كند. در این شرایط نگاه‌ها به سوی جلسه مجمع عمومی 8‌بهمن پتروشیمی پردیس است زیرا هلدینگ نفت و گاز پارسیان اگر تصمیم به خرید پتروشیمی پارس داشته باشد با توجه به انباشته هزار میلیاردی خود و نزدیك به 600میلیاردی سرمایه‌گذاری غدیر چاره‌ای جز تقسیم كل سود پتروشیمی پردیس و گرفتن هزار میلیارد تومان سود از این شركت ندارد و پس از آن باید برای تامین بخشی از ثمن این معامله پرداخت غیر‌نقدی را در دستور كار قرار دهد. در آن سو اما هلدینگ خلیج‌فارس با انباشته 2هزار و 500میلیارد تومانی خود كار ساده تری دارد. در این میان نقطه ابهام در شرایط كنونی مالكیت آریا ساسول است، زیرا در حالی كه 50درصد این شركت متعلق به پتروشیمی پارس است، مالكیت 50درصد دیگر این شركت كه گفته می‌شود توسط ساسول آفریقای جنوبی فروخته شده هنوز مبهم است. در همین حال حضور كنسرسیومی هلدینگ خلیج فارس و پارسان نیز می‌تواند جذاب‌ترین سناریو برای بازار باشد.
در گروه پالایشگاهی، پیشرفت فیزیكی طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس با نصب برج جداكننده نفتا افزایش یافت.  به گزارش «شانا»، برج جداكننده نفتای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس به وزن ٥٤٠ تن و ٦٠ متر ارتفاع نصب شد.   در گروه معدنی روز چهارشنبه تمامی نمادهای سنگ‌آهنی با صف فروش همراه شدند كه در این میان دو شركت گل گهر و چادر ملو به دلیل عوارض جدید و صبانور با ثبت افزایش سرمایه اخیر شركت با مازاد عرضه مواجه است. در همین ارتباط، محمود نوریان در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار كرد: مصوبه كمیسیون تلفیق بر روی سه شركت چادرملو، گل‌گهر و سنگ‌آهن مركزی تاثیرگذارخواهد بود.
وی افزود: ممكن است این مصوبه در آینده در مورد معادن كوچك بخش خصوصی نیز اجرایی شود.  مدیر‌عامل چادرملو با بیان اینكه اجرای مصوبه كمیسیون تلفیق، توسعه طرح‌های سه شركت بزرگ سنگ‌آهنی را دچار مشكل خواهد كرد، افزود: به نظر من هزینه حاصل از این محل، برای توسعه معادن سنگ‌آهن صرف نخواهد شد.
وی تاكید كرد: قبلا شركت‌های سنگ‌آهنی برای تعیین بهره مالكانه 15 درصدی توافق كرده بودند، ولی حال این رقم 30 درصد تعیین شده است كه تاثیر منفی در وضعیت شركت‌ها خواهد داشت.
نوریان تاكید كرد: تلاش می‌كنیم با افزایش قیمت سنگ‌آهن، هزینه‌ تحمیل شده به شركت‌های سنگ‌آهنی از محل بهره مالكانه راجبران كنیم.
در همین حال بازار در انتظار روشن شدن میزان عوارض و تصمیم صحن مجلس است. در شرایط كنونی میزان تاثیر این مصوبه بر نمادهای گل‌گهر و چادر‌ملو حداكثر در حد 300 و 150ریال خواهد بود، اما ابعاد واقعی این مصوبه پس از تصویب نهایی طرح و شفاف‌سازی مكانیزم قیمتی خواهد بود زیرا در مقابل این عوارض شركت‌های سنگ‌آهنی ممكن است عرضه محصول خود را منحصرا در بورس كالا صورت دهند.  در این گروه توسعه معادن روی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام كرده تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید این شركت در سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.  «كروی» با سرمایه 191 میلیارد و 395 میلیون تومانی در این اطلاعیه اعلام كرده افزایش سرمایه یادشده به مبلغ 50 میلیارد تومان (نزدیك به 26درصد) از محل سود انباشته و به‌منظور اصلاح ساختار مالی، جلوگیری ازخروج وجه نقد و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها انجام خواهد شد.
در گروه فلزی پوشش مناسب شركت‌های فولادی انتظارات اولیه كارشناسان را محقق كرده است. در همین حال اشباع بازار داخلی، دست شركت‌ها را برای صادرات بازگذاشته است كه این موضوع نیز در گزارش برخی از شركت‌ها به چشم می‌خورد. در این گروه ذوب‌آهن اصفهان در گزارش 9 ماهه 390 ریال سود به ازای هر سهم محقق كرده است كه معادل 81 درصد آخرین سود پیش‌بینی شده توسط شركت است. در گروه بانكی بانك خاورمیانه از بازار پایه به بازار دوم فرابورس منتقل شده است، در گروه تجهیزات، تراكتور‌سازی با تعدیل 30درصدی مواجه شده است.  شركت 90 میلیارد تومانی تراكتور‌سازی ایران در اطلاعیه‌ای پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 براساس عملكرد واقعی دوره 9 ماهه را مبلغ 280 ریال اعلام كرده كه در دوره یادشده 75 درصد از این مبلغ را محقق كرده است.  در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود كه در آن ارزش معاملات نیز به 405میلیارد تومان رسید و همه آمار‌های هفتگی نیز با افت همراه شدند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24