Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / رویدادهایی كه در هفته گذشته پتانسیل نوسانی كردن بازارهای ارز و سكه را داشتند كم نبودند. با این وجود باز هم شاهد تغییرات شدید قیمتی برای دلار و سكه طلا نبودیم. از رسیدن اونس طلا به بالاترین رقم در یك ماه اخیر و تصویب بودجه آمریكا برای سال جدید میلادی گرفته، تا خبرهای مهم از ژنو و رسیدن به توافق جدید پیرامون مساله هسته‌ای ایران، مسائلی بودند كه در هفته گذشته از اهمیت ویژه برخوردار بودند. در كنار این اخبار، مساله لغو تحریم‌های ایران و همچنین عقب نشینی كنگره آمریكا از اعمال تحریم‌های جدید علیه كشورمان قرار داشت.

در میان این همه خبرهای خوشایند و امیدواركننده، بازار قراردادهای آتی سكه بورس كالا هم به تبع جو شكل گرفته در بازار و تغییرات سكه نقدی و دلار، هفته گذشته را با نوسانات بیشتری به نسبت چند هفته اخیر گذراند. این بازار شنبه تا چهارشنبه هفته قبل را با پنج سررسید در تابلو معاملاتی پشت سر گذاشت. سكه تازه نفس تیر، سررسیدی بود كه از روز شنبه به جمع این سكه‌ها پیوست تا برای كمتر از یك هفته معامله گران فرصت انتقال از سررسیدهای نزدیك به دور را داشته باشند. به این ترتیب سكه دی ماه كه روز چهارشنبه شاهد آخرین روز معاملاتی خود بود، طی روزهای پنج شنبه گذشته و امروز از طریق شعب منتخب بانك سامان، به خریداران تحویل می‌شود.
جمعه 20 دی‌ماه، زمانی كه سرمایه‌گذاران طلا در بازارهای لندن و نیویورك در انتظار اعلام آمار بیكاری یك ماهه آمریكا بودند، قیمت طلا با شیبی ملایم رو به صعود گذاشت تا در نهایت در پایان دادوستدهای این روز بهای این فلز با افزایش 21 دلاری به نسبت روز قبل از آن، به 1248 دلار در هر اونس رسید. این افزایش به دنبال انتشار آمارهای ناامیدكننده از بازار كار آمریكا و كاهش نگرانی از اتخاذ سیاست تعدیل تدریجی خرید اوراق قرضه فدرال رزرو در طول امسال صورت گرفت.
جو روانی حاكم بر بازار جهانی طلا پس از اعلام رسمی احراز پست ریاست فدرال رزرو آمریكا توسط یلن، بر پایه افزایش بهای این فلز در سال 2014 شكل گرفته است. مخالفان تداوم سیاست تسهیل پولی بر این باورند كه وی با پافشاری بر ادامه یافتن این طرح و همچنین باقی ماندن نرخ سود بانكی نزدیك به صفر درصد، لطمات جبران ناپذیری را بر بدنه اقتصاد آمریكا وارد خواهد كرد. نمودار یك ماهه تغییرات بهای اونس طلا هم نشان از صعودی بودن قیمت این فلز دارد.
آنچه در اولین روز هفته میلادی گذشته در بازارهای جهانی بر اونس طلا گذشت، در ابتدا افزایش قیمت و پس از آن روند رو به كاهش تا میانه معاملات این روز و بعد دوباره صعود قیمت بود. بیشینه بهای طلا روز دوشنبه 1254 دلار بود كه بیشترین قیمت برای این فلز از یك ماه گذشته تاكنون به حساب می‌آمد و در پایان معاملات این روز هم، با همین قیمت با معامله‌گران خداحافظی كرد.
در همین حال روز شنبه گذشته، در بازارهای داخلی شاهد بالا رفتن بهای سكه‌های نقدی و آتی بودیم. در این روز بر قیمت سكه در بازار نقدی - تا میانه معاملات – حدود 9000 تومان افزوده شد تا سكه تمام بهار آزادی بین 874 تا 883 هزار تومان نوسان كند.
 پیش از بازگشایی بازارهای نقدی، سررسیدهای آتی سكه كار خود را با افزایش محدود بها آغاز كرده بودند. روز شنبه در اولین روز معاملات سررسید تیر، این سكه با بهای 942 هزار و 500 تومان كشف قیمت شد. پیش از این سررسید اردیبهشت در تاریخ 20 آذر امسال با بهای 922 هزار تومان كشف قیمت شده بود كه روز شنبه بهای 918 هزار تومان را ثبت كرد و از كاهش قیمت خبر داد.
با وضعیت فعلی كه بازارهای ارز و سكه خالی از سفته‌بازان شده‌اند، قیمت، دیگر ملاك خرید و فروش قرار نمی‌گیرد و این تنها عرضه و تقاضا است كه این بازارها را سرپا نگه داشته است. به عبارت دیگر تقاضای واقعی برای ارز و سكه اكنون جایگزین سفته‌بازی شده است و قیمت‌های اعلامی برای سكه، ملاك خرید و فروش قرار نمی‌گیرد. در همین راستا بازار قراردادهای آتی سكه هم دیگر نسبت به تغییرات قیمت سكه نقدی، واكنش‌های شدید نشان نمی‌دهد و با بالا و پایین شدن اندك قیمت، خریداران و فروشندگان این بازار تنها به شناسایی سود و به انتقال موقعیت‌ها می‌پردازند.
با مقایسه قیمت روز پنج‌شنبه گذشته سكه تمام بهار آزادی در بازار نقدی به نسبت بهای یك ماه پیش از آن، می‌توان به ثبات قیمتی این سكه پی برد. در طول یك ماه گذشته كمترین و بیشترین قیمت ثبت شده در پایان معاملات روزانه برای سكه تمام بهار طرح جدید به ترتیب 866 و 884 هزار تومان بوده است یعنی تنها 18 هزار تومان اختلاف. قیمت این سكه در ماه‌های شهریور، مهر، آبان و آذر به ترتیب از بیش از یك میلیون تومان، 933، 929 و 880 هزار تومان بوده است كه نشان از كاهش تدریجی آن دارد.
در این میان بازار قراردادهای آتی سكه طلا هم به‌طور طبیعی از نوسانات سكه نقدی پیروی می‌كند. بهای سررسید دی این بازار در آخرین روز معاملاتی خود 870 هزار و 979 هزار تومان بود كه در مقایسه با قیمت كشف شده این سررسید (یك میلیون و 165 هزار تومان) كاهش بیش از 290 هزار تومانی را نشان می‌داد.
روند ریزشی قیمت در بازارهای ارز و سكه كه از اواسط مرداد همزمان با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید آغاز شده، تا ماه‌های پایانی سال ادامه پیدا كرده است و جو بازارهای این چنینی را كه اوج رونق آنها با هیجانات و افت و خیزهای شدید بها قرین است، با ركود روبه رو كرده به گونه‌ای كه اكنون نه تنها تقاضای سفته‌بازی از بازارهای ارز و سكه رخت بربسته، بلكه بازار قراردادهای آتی سكه هم شاهد حجم معاملات بسیار پایین هستند كه نشان‌دهنده بی رغبتی معامله‌كنندگان برای حضور در این بازار است.
مدیر قراردادهای مشتق كالایی بورس كالا اما در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با تاكید بر اینكه نوسان نرخ سكه بر میزان معاملات بازار آتی اثر مستقیم دارد، گفت: با راه‌اندازی سررسیدهای ماه‌های زوج سال و تعیین طولانی‌تر افق سرمایه‌گذاری، از معاملات سكه آتی استقبال شده است. پدرام زادنو عزیزی با اشاره به آخرین تحولات بازار سكه آتی و نوسان آن پس از رخدادهای سیاسی بین‌المللی، اظهار كرد: با آمدن اخبار مثبت سیاسی، نرخ سكه در بازار و معاملات آتی با كاهش مواجه شد، اما این كاهش قیمت موجب از رونق افتادن معاملات نشد، بلكه هرچه نوسان سكه افزایش می‌یابد، به نسبت حجم معاملات با رشد همراه می‌شود. وی پیرامون ورود سررسید جدید به این بازار گفت: اخیرا سررسید سكه برای تیرماه 93 راه‌اندازی شده كه پس از آن شاهد استقبال سرمایه‌گذاران از آن بودیم، چرا كه افق سرمایه‌گذاری بلندمدت موجب اطمینان خاطر بیشتر آنان می‌شود.
این اظهارات البته در شرایطی است كه حجم قراردادهای معامله شده بازار آتی سكه نسبت به یك سال گذشته به شدت كاهش یافته و نوسانات اندك در بازارهای ارز و سكه نقدی در كنار ریزش‌های پیاپی بها، موجب كاهش رغبت
معامله‌گران برای حضور در این بازار شده است.
از دیگر سو، روز یكشنبه گذشته در بازار قراردادهای آتی سكه طلا، اختلاف میان سررسیدها آنقدر كاهش یافته بود كه نزدیك ترین سررسید این بازار (سكه دی ماه) كه تنها سه روز تا تحویل آن فرصت باقی بود، با دورترین سررسید كه به تازگی وارد این بازار شده بود، تنها 65 هزار تومان اختلاف قیمت داشت، یعنی كمتر از 70 هزار تومان اختلاف برای 6 ماه. این در حالی است كه زمانی كه قیمت سكه‌های آتی بالای یك میلیون تومان بود، اختلاف میان سررسیدها به 40 هزار تومان هم می‌رسید كه موجب می‌شد تفاوت قیمت برای چهار ماه، به بیش از 100 هزار تومان برسد.
روزهای ابتدایی هفته گذشته كه حامل اخبار مهم مذاكرات ژنو بودند، نتوانستند به‌طور شدیدی به هیجانی شدن بازارهای ارز و سكه دامن بزنند، اما از عصر یكشنبه كه خبر توافق اخیر ژنو مخابره  شد، این بازارها تا حدودی شروع به ریزش كردند و روز دوشنبه هم به این كاهش‌ها ادامه دادند؛ به طوری كه در این روز از بهای دلار بیش از 20 تومان و از قیمت سكه نقدی 8000 تومان كاسته شد - كه البته ریزش شدیدی برای سكه به حساب نمی‌آمد-  چراكه اونس طلا در این روز به بیشترین بهای یك ماه خیر خود رسیده بود و به سكه اجازه ریزش شدیدتر را نمی‌داد. با این وجود با توجه به نوسانات نامحسوس بهای سكه در ماه‌های اخیر، می‌توان این ریزش را مهم تلقی كرد.
صعود طلا در بازارهای جهانی اما با آمدن آمارهای جدید و مثبت اقتصادی روز سه‌شنبه هفته گذشته روند عكس به خود گرفت. آمارهای قوی از میزان خرده فروشی در آمریكا و بهبود چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی موجب افزایش شاخص‌ها در بازارهای سهام شده و قیمت طلا را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته كاهشی كرد و باعث شد تا طلا از بالاترین قیمت یك ماه اخیر خود (1253 دلار كه روز دوشنبه ثبت كرده بود) فاصله بگیرد. این در شرایطی بود كه نشست بعدی فدرال رزرو آمریكا در روزهای 28 و 29 ژانویه، تاحد زیادی مسیر حركتی قیمت طلا را در هفته‌های آینده مشخص خواهد كرد.
در این دو روز سكه‌های نقدی و آتی هم تقریبا با نوسانات اونس طلا هماهنگ شدند. بعد از توافق اخیر ژنو، بازار ارز دوباره به روزهای متعادل خود بازگشت و به نوسان اندك در محدوده 2945 تا 2955 تومان ادامه داد كه این مساله بازار سكه را باز هم متوجه تغییرات بهای جهانی طلا كرده است. به‌طور كلی طی روزهای بعد از توافق هسته‌ای با 1+5، قیمت‌ها افت شدیدی را تجربه نكردند، اما انتظارات افزایشی تعدیل شد و حالا دیگر بازار با خیال راحت تری به خوش‌بینی خود ادامه می‌دهد. 
آنچه در پیش رو است، آغاز لغو تحریم‌ها علیه ایران از سوی كشورهای غربی و اتحادیه اروپا از روز دوشنبه است كه از اهمیت بالایی برای بازارهای ارز و سكه برخوردار است؛ اما باز هم نمی‌توان منتظر ریزش‌های شدید قیمتی بود چراكه روند پیش رو كاملا مورد انتظار این بازارها بوده است و شوكی را متوجه قیمت‌ها نخواهد كرد. در كنار این مسائل، تغییرات قیمتی اونس طلا هم مورد توجه بازارهای داخلی است و تصویب نهایی بودجه آمریكا مساله مهمی است ك پیش روی بازارهای جهانی طلا قرار دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24