Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سرمایه گذارانی که با ریسک محدود به معامله می پردازند وردشان به سهمای بازار پایه دوم فرابورس به دلیل ریسک بالا و ذاتی این سهم ها توصیه نمی شود.

به گزارش سنا، محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: شرکت های بازار پایه در فرابورس پذیره نویسی نشده اند بلکه به دلیل الزام تبصره ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، شرایط معاملات آنها در فرابورس فراهم شده است و به همین علت در فهرست نقل و انتقال این بورس درج می شوند.

وی درباره شرایط ورود سهام این شرکت ها در بازار پایه گفت: برای ورود این شرکتها به بازار پایه شفافیت اطلاعاتی کافی، ساختار شرکتی قابل اتکا،  سوابق سود آوری قبلی و چشم انداز سودآوری در آینده در اختیار نیست و فقط بر اساس تکلیف قانونی سهام این شرکتها در فرابورس معامله می شود.

خواجه نصیری با بیان یان مطلب که بازار پایه صرفاً بر اساس الزام قانون برنامه پنجم برای تسهیل در نقل و انتقل سهام بین دارندگان سهام شرکتهای سهامی عام که  شرایط پذیرش در بورس و فرابورس ندارند، افزود: براساس مقررات موجود، شرکت ها می تواند با شفافیت کمتر هم در بازار پایه مورد معامله قرار گیرند . زیرا پذیرش نمی شوند به همین دلیل این موضوع باعث می شود فضای تصمیم گیری سرمایه گذاران با ابهامات زیادی روبه رو شود در نتیجه در فضای سرمایه گذاری هیچ گاه این بازار برای سرمایه گذاری اشخاص غیر حرفه ای  و افراد غیر ریسک پذیر توصیه نمی شود.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به زیان ده بودن تعداد قابل توجهی از این شرکت ها خاطر نشان کرد: در بازار پایه فرابورس شرکتهای زیادی وجود دارند که بعضاً زیان ده هستند یا با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند. بنابراین سرمایه گذاری در این شرکت ها مستلزم آگاهی کامل از وضیعت شرکتهاست.

وی با بیان اینکه دستورالعمل بازار پایه، مجزا از سایر معاملات است و حتماً باید خریداران و کارگزاران از این دستورالعمل مطلع باشند، اظهار داشت: نحوه انجام معاملات، مقرارات حاکم در توقف و بازگشایی نمادها و همچنین میزان شفافیت اطلاعات شرکت ها نسبت به معاملات بازار اول و دوم بسیار متفاوت است که این تفاوت ها فضای معاملاتی بازار پایه را فضایی پر ریسک و بسیار لغزنده در سرمایه گذاری می کند.

خواجه نصیری با تأکید مجدد بر اینکه سرمایه گذارای در بازار پایه فرابورس برای کسانی که ریسک متعادل را طلب می کنند، سرمایه گذاری مناسبی نیست، گفت: سرمایه گذاری بر شرکت های کوچک و پر ریسک در بازار در شرایطی که بازار اصلی پررونق است باعث می شود ، سرمایه گذار با هر گونه افت قیمت و تغییر در شرایط عمومی بازار، بسیار ضرر کنند بطوریکه سرمایه گذاری در چنین سهام هایی می تواند به قیمت از دست دادن کل سرمایه آنها تمام شود.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه این سازمان در کنار اطلاع رسانی و تلاش برای نظارت لحظه ای سهام شرکت ها گفت: سازمان بورس در چارچوب مقرارات قانونی برنامه هایی دارد تا بتواند از هرگونه مسائلی که ممکن است برای سهامداران شرکتها در آینده به وجود آید جلوگیری کند که در این خصوص پیشنهاداتی برای تصویب اعمال محدودیت هایی برای معاملات در بازار پایه، انتقال تعدادی از نمادهای بازار عادی پایه به بازار توافقی و همچنین کاهش تعداد شرکتهای عادی پایه در حال بررسی است.

خواجه نصیری در پاسخ به این پرسش که چرا سطح نظارت سازمان بورس بر تغییرات قیمت سهام بازار پایه کمتر از سهام شرکت های بازار اول و دوم است، افزود : با توجه به اینکه سهام این شرکتها در فرابورس پذیرفته نشده اند و آنها می توانند نزد سازمان به ثبت نرسند، بنابراین این شرکت ها شرایطی دارند که می توانند تحت نظارت دقیق قرار نگیرند. 

وی ادامه داد : با توجه به اینکه شرکت های حاضر در بازار پایه شرایط پذیرش ندارند، مقررات حاکم بر شرکت های پذیرفته شده برای آنها اعمال نمی شود که همین امر از جمله مسائلی است که فضای پر ابهام حاکم بر معاملات این بازار و لزوم دقت در سرمایه گذاری در این بازار را افزایش می دهد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24