Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نخستین همایش بانکداری سرمایه گذاری و صنعت اوراق بهادار با حضور وزیر راه، رییس سازمان بورس و جمعی از مدیران شرکت‌ های تامین سرمایه و فعالان بازار سرمایه امروز چهارشنبه در مرکز همایش‌ های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی صالح ‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درآغاز این همایش با بیان این ‌که برگزاری این همایش با نگرش به بازار اولیه و تامین مالی بنگاه‌ های تولیدی مفید و موثر است گفت: حسن تصادف برگزاری این همایش با روزهای طلایی بازار سرمایه پیام مهمی دارد.

وی افزود:‌ بازار سرمایه نسبت به گذشته از رشد و توسعه بیشتری برخوردار شده و ظرفیت بازار سرمایه افزایش یافته است. به طوری که ارزش بازار سرمایه به 520 هزار میلیارد تومان بالغ شده و ارزش معاملات نیز از ابتدای سال تاکنون به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است. این اعداد نشان می دهد که ظرفیت جدیدی در بازار سرمایه ایجاد شده و باید از این ظرفیت در جهت بازار اولیه استفاده کرد.

صالح ‌آبادی در ادامه به بایسته‌های مورد نظر برای توسعه بازار اولیه اشاره کرد و افزود: یکی از بایسته‌ها ظرفیت سازی است یعنی منابع انسانی در بازار سرمایه توسعه پیدا کند. زیرا با توجه به رشد و توسعه بازار سرمایه باید افراد متخصص وارد بازار شده و سطح سواد آن افزایش یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که فرآیندها جزو ظرفیت سازی است که باید اصلاح شود خاطرنشان کرد: باید نهادهای مالی نیز ظرفیت خود را افزایش دهند و بخش خصوصی توانمند اصلاح شده و برخی قوانین مانند قانون تجارت اصلاح شود. زیرا قانون فعلی تجارت کهنه بوده و با قانون جدید بازار سرمایه هماهنگ نیست لذا باید متناسب با پیچیدگی تجارت و کسب و کار اصلاح شود.

وی به اصلاح قانون مالیات‌ ها اشاره کرد و توضیح داد: همچنین توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی جهت دسترسی به بازار مالی جزئی از ظرفیت سازی است.

صالح ‌آبادی با بیان این‌ که تناسب وزن بازار پول و بازار سرمایه از دیگر ظرفیت‌هاست، عنوان کرد: بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگر بوده و افراد با درجه ای از ریسک پذیری و ریسک گریزی دراین بازار حضور دارند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت بر بازار مالی را مورد توجه قرار دارد و تاکید کرد: آنچه که در کشور جا دارد به آن پرداخته شود ایجاد شورای ثبات مالی در کشور است تا هم در بازار سرمایه و هم در بازار پول ایجاد شده و هماهنگی لازم را بین دو بازار برقرار کند.

وی افزود: علاوه بر این باید برخی متغیرها مانند نظام تعیین نرخ ارز و نرخ سود در نظام مالی تعیین تکلیف شود، زیرا یکی از بایسته‌ ها بوده واگر تناسب لازم وجود نداشته باشد تامین مالی را با مشکل مواجه می ‌کند.

صالح‌ آبادی ادامه داد:‌ همچنین بحث بهبود فضای کسب و کار برای حمایت از بازار اولیه جز بایسته‌ های حمایت از بازار اولیه است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این همایش به راهکارهای تامین مالی اشاره کرد و گفت: ایجاد شرکت‌های تامین سرمایه یکی از راهکارهای تامین مالی است که امروز وجود داشته و طی سال های گذشته جایگاه مناسبی در بازار سرمایه پیدا کرده است.

وی افزود: راهکار مشخص دیگر راه اندازی صندوق‌های پروژه است که در حال حاضر با وزارت راه و شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکره شده تا پروژه ‌های مورد نظر از طریق این صندوق تامین مالی شود.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: ایجاد اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام و انتشار اسناد خزانه اسلامی که در جلسه این هفته هیات وزیران به تصویب رسید و تا پایان سال منتشر می شود از دیگر راهکارهای تامین مالی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: انتشار اوراق وقف، اوراق استصناع، اوراق بهادار موجود و اوراق مشارکت از دیگر راهکارهای تامین مالی است.

وی در ادامه گفت: همچنین انتشار اوراق منفعت و اوراق سلف موازی که در دو روز گذشته سلف میلگرد در هیات پذیرش بورس کالا به تصویب رسید می تواند به تامین مالی کمک کند.

وی هلدینگ ‌سازی را یکی دیگر از راه ‌های انجام شده دانست و گفت: هلدینگ سازی یکی دیگر از اقداماتی است که باید انجام شود زیرا برخی هلدینگ هایی که در بازار ایجاد شده می‌ توانند در تامین مالی پروژه‌ ها کمک کند.

صالح‌ آبادی فروش سهام را از دیگر اقدامات تامین مالی دانست و عنوان کرد: هلدینگ‌ ها سهم بالایی در بازار سرمایه داشته و شرکت‌های هلدینگ می توانند از این ابزار برای تامین مالی استفاده کنند.

به گفته وی، صندوق‌ های وی.سی می توانند به تامین مالی پروژه ‌های مخاطره آمیز کمک کرده و بازار دارایی فکری که به زودی شاهد آن افتتاح در بازار فرابورس خواهیم بود می ‌تواند به تامین مالی کمک کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این ‌که راه‌ های زیادی برای تامین مالی وجود دارد اظهار امیدواری کرد که سازوکارهای جدیدی تدوین شده و شرکت‌ های تامین سرمایه کمک کنند تا ایده‌های جدیدی تهیه شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24