سلسله نشست های هم اندیشی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و فعالان بخش کشاورزی به منظور رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران برگزارشد.
معاون اداره کل پنبه، دانه های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی در نشست هم اندیشی اخیر در بورس کالای ایران اظهار کرد: بهتر است شرکتهای کشت و صنعت، شرکتهای سهامی زراعی و شرکت های تعاونی تولید که از توان علمی و فنی بالاتری نسبت به کشاورزان برخوردارند، در بورس کالا فعال شوند و خرید و فروشهای خود را از این طریق انجام دهند.
به گزارش بورس24 به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، « شاهپور شکاری» در جلسه هم اندیشی که با حضور مدیران وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های سهامی زراعی و صنایع تبدیلی در بورس کالای ایران برگزار شد، تصریح کرد : بازاریابی و بازرگانی بخش کشاورزی یکی از معضلات این بخش است و زمینه های حل این معضل در عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا فراهم می شود.
وی با تاکید بر اینکه فعالان بخش کشاورزی با معامله در بورس کالا از معضلات اداری و تشریفات مزاید و مناقصه رهایی می یابند به این نکته اشاره کرد : آنها دیگر در فرایند مطالبات طولانی مدت نیز قرار نمی گیرند و به محض انجام معامله دو طرف خریدار و فروشنده به تعهدات خود عمل می کنند. همچنین باتوجه به بسترهای فراهم شده بورس کالا، دیگر کشاورز و فعال بخش کشاورزی مجبور نیست محصول خود را با قیمت پایین تر به سلف خرها بفروشد.
وی با بیان اینکه برای هیچکس معلوم نیست که قیمت واقعی محصولات کشاورزی در زمان برداشت بالاتر و یا پایین تر از قیمت تضمینی باشد ، تشریح کرد: براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منایع طبیعی این مشکل قابل حل است. از این به بعد تولید كنندگان محصولات كشاورزی میتوانند محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند و در صورت كاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلامشده از سوی دولت، ما به التفاوت آن توسط دولت به تولیدكنندگان پرداخت میشود.
شکاری در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد : اتحادیه ها و تعاونی های بخش کشاورزی همچنین می توانند از طریق بورس تامین مالی کنند؛ به طور مثال الان کشاورز پول ندارد که کود بخرد، کشاورز می تواند از طریق بورس تامین مالی کند و پس از برداشت، محصول را تحویل دهد و من معتقدم که با حضور در بورس کالا بازار محلی شرکتهای سهامی زراعی تبدیل به یک بازار ملی و چه بسا جهانی شده و قیمت مناسبی برای کالاهایشان کشف خواهد شد.
بورس کالا باید فرهنگ سازی کند
بر اساس این گزارش، « سیامک جلیلوند» معاون اداره کل نظام های بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه هم اندیشی ضمن اعلام آمادگی برای تعامل با بورس کالا، علت عدم حضور شرکت های سهامی زراعی در بورس را عدم شناخت کافی عنوان و بر فرهنگسازی توسط بورس تاکید کرد.
وی توضیح داد : بیش از 1350 تعاونی تولید در مجموعه شرکت های سهامی زراعی فعالیت دارند و 3 تا 12 هزار هکتار اراضی یک پارچه در اختیار این شرکتهاست که دارای سیستمهای مکانیزه بهرهبرداری هستند.
در این راستا سعی شده است که صنایع تبدیلی تکمیلی نیز در کنار این ها فعال شوند تا زنجیره ارزش تکمیل شود. از نظر انبارداری محصولات، امکانات خوبی در اختیار این شرکتهای تولیدی نیز قرار دارد و بهتر است شرایطی فراهم شود که مدیران عامل شرکتهای زراعی در جلسات تخصصیتری حضور یافته تا با سازوکار بورس کالا آشنا شوند.
حضور اتحادیه ها با یک ساختار حمایتی
وحیدرضا ابطحی مدیرعامل اتحادیه های تعاونی تولیدی کشور نیز اظهار کرد : باتوجه به ابلاغ ماده 33 دستورالعمل اجرایی قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی باید تمامی کارخانهها در بورس حضور داشته باشند و همه اتحادیه ها با یک ساختار حمایتی حضور یابند و هنگامی که بخش کشاورزی نهادهای را از بورس بخرد، به تبع آن محصول نهایی را با رغبت بیشتری در بورس عرضه می کند؛ مثل کارخانجات خوراک دام، آرد و... . ضمن آنکه ما در استان فارس انبار ذرت مجهز به ذرت خشککنی نیز در اختیار داریم که درهای آن به روی بورس کالا باز است.
پیشنهاد عرضه چغندر و محصولات لبنی در بورس کالا
« جاوید رحیمی» مدیرعامل شرکت سهامی زراعی اسلام آباد شهرستان قائن نیز با بیان اینکه این شرکت قابلیت اتصال سه حلقه کشاورز، انبار و کارگزار را دارد، بیان کرد : متاسفانه بخش کشاورزی شناخت کافی از بورس کالا ندارند و نمی داند که چه مزیت هایی برای آنها در بورس نهفته است و این شرکت آمادگی عرضه چغندرقند و محصولات لبنی را نیز در بورس دارد.
بورس کالا را به تولید وصل کنیم
مجید جدیری مدیرعامل شرکت های سهامی زراعی گلپایگان در ادامه این نشست هم اندیشی با اشاره به اینکه فروش محصولات کشاورزی به دلالها و واسطه ها، عدم انتفاع کشاورزان را در پی خواهد داشت، گفت : با همکاری تشکل ها بورس کالا باید به بخش تولید کشاورزی وصل شود چراکه کشاورزان هزینه زیادی متحمل می شوند تا به مرحله برداشت برسند و دلالان و واسطه ها از این وضعیت سواستفاده کرده و محصول را با قیمت پایین از آنها می خرند. از سویی دیگر بخش کشاورزی با بخش صنعتی تفاوت هایی دارد؛ در بخش صنعتی کالا بر اساس بهای تمام شده قیمتگذاری میشود اما در بخش کشاورزی عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کنند و این مساله می رساند که اساسا محصولات کشاورزی باید در یک بستر مبتنی بر مکانیسم عرضه و تقاضا عرضه شود.
وی همچنین گفت: بورس کالا بهتر است بستر خود را برای عرضه تمامی محصولات فراهم کند و به طور قطع استقبال از این بورس زیاد می شود چرا که به لحاظ اداری مراحل آسانی دارد و هم از قوانین مزایده و مناقصه مستثنی است.
بر اساس این گزارش، مدیران بورس کالای ایران و برخی کارگزاری ها حاضر در این جلسه نیز آمادگی خود را برای ورود فعالان بخش کشاورزی و فراهم آوردن زمینه توانمندسازی آنان اعلام کردند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.