Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در حالی كه حضور خودروسازان و قطعه سازان معتبر جهان و همچنین اظهارات قاطعانه ی دولتمردان و خودروسازان ایران در تهران مورد توجه گسترده رسانه های خارجی و داخلی قرار گرفت، اما؛ به نظر می رسد برخی از گروه های داخلی كه هم از دیپلماسی موفق سیاسی و هم از دیپلماسی صنعتی ایران ناخشنودند، تلاش می كنند تا با رویكردهایی در تضاد با منافع ملی، دستاوردهای اخیر را به حاشیه ببرند.

به گزارش خبرگزاری موج، آنچه مسلم است در همایش بین المللی صنعت خودرو ایران خواسته های این صنعت به وضوح و با قاطعیت تمام مطرح و بر این موضوع تأكید شد كه به هیچ وجه فرایندهای گذشته ی خودروسازان خارجی و نحوه ی حضور آنها در بازار ایران به شیوه های قبلی امكان پذیر نخواهد بود.

با این همه موضوعی كه امروز بر پهنه ی ارتباط و تعامل خودروسازان ایرانی با شركت های بین المللی همین حوزه حكم فرما شده، نتیجه و برآیند رویدادهایی گوناگون است كه تنها اقتصادی نیستند و گرمای سیاست نیز به داغی این تنور مدد رسانده است.

به روایتی 12 و به گفته ای 20 شركت و كشور در همایش بین المللی صنعت خودروی ایران حضور به هم رساندند. همایشی كه نخستین تجربه نبود، اما؛ از نظر تعداد حضور و سطح حساسیت به راحتی می توان آن را برای نخستین بار دانست.

با این وجود فضای حاكم بر این رویداد را می توان تابعی دانست از آنچه در ماه های اخیر در كشور روی داده است؛ تدبیر، تعامل و پای بند بودن به بازی برد–برد در مراوده با دنیا.

این كلید، قفل 10 ساله مذاكره با كشورهای معمولی و قدرتمند در سپهر سیاست را گشود و مدلی موفق را ارائه كرد تا بر اساس آن پیشرفت و پیشبرد امور در حوزه های مختلف امكان پذیر شود.

صنعت خودروی ایران آن زمان كه برای همكاران و هم‌كیشان خارجی خود دعوت نامه امضا می كرد و می فرستاد هم به یاد داشت و فراموش نكرده بود كه برخی از آنان در گذشته ای نه چندان دور، تسلیم خواسته های سیاسیون شدند و دست شركای ایرانی را در پوست گردو رها كرده و به خوش خدمتی سیاست ورزان زیاده خواه پرداختند.

اما آنان می دانستند كه این مرحله، زمان مناسبی برای تسویه حساب نیست. فرصت حضور در ایران باید یك‌بار دیگر در اختیار پیش قراولان خودروسازی دنیا قرار گیرد تا صنعت خودروی ایران از نتایج آن منتفع شوند. از این رو آنان دعوت را انجام دادند و با روی گشاده به استقبال آنانی رفتند كه این دعوت را اجابت كردند. آنانی كه تعدادشان هم كم نبود و از نظر جدیت و سطح حضور هم كم نگذاشتند.

همایش آغاز شد و سخنرانان از میزبان گرفته تا میهمانان، یكی پس از دیگری تریبون در اختیار گرفته و هر كسی از ظن خود به جست وجوی یار پرداخت. در این میان این ایرانیان تیزهوش بودند كه نشان دادند می دانند بزنگاه یادآوری كم لطفی شریكان دیروز و میهمانان امروز چه وقتی بوده است؟!

ایرانیان از معاون رئیس دولت گرفته تا وزیر و معاون وزیر و مدیران خودروسازی هر یك در سخنان خود، علاوه بر یادآوری توان صنعت خودرو و تشریح زمینه های همكاری، مستقیم و غیرمستقیم به مطالبه گران حضور در ایران گفتند كه ایرانیان برای همكاری و شراكت با خودروسازان جهانی می خواهند آغوش بگشایند، اما؛ طرح نو دراندازند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت گفت قراردادی بین صنعتگران خودروی ایران با شركت های خارجی امضا نخواهد شد، مگر اینكه تعهد صادرات ضمیمه آن باشد. رئیس هیأت عامل ایدرو به خودروسازان خارجی گفت كه باید اقدامات گذشته را جبران كنند و مدیران عامل خودروساز داخلی نیز از وداع با مونتاژكاری سخن گفته و مبنای همكاری دوباره با شركای آینده را تولید، تولید و تولید عنوان كردند.

مجموع این سخنان و گفته ها، اتمام حجتی بود با آنان كه به بازار و صنعت خودروی ایران چشم حضور و همكاری دوباره دوخته اند. ایرانیان اگر چه در سایه ی سیاه تحریم سختی كشیدند و رنج دیدند، اما؛ هر چه بود به سلامت گذشتند تا نشان دهند توان و ظرفیت آنها بیش از آنی است كه گاه تصور می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24