Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اقتصاد پرس: فرهاد نیلی در پاسخ به این پرسش که دولت پیش‌ بینی کرده که تا پایان امسال تورم به حد 25 درصد و رشد اقتصادی به صفر برسد، چگونه چنین موضوعی با وجود شرایط خاص کشور امکان‌پذیر است، گفت: سرعت كنترل تورم به طور معمول خیلی بیشتر از تسریع رشد اقتصادی است و برای افزایش رشد اقتصادی باید سعه‌صدر زیادی داشته باشیم، یعنی باید برنامه‌ ها و راهبرد مشخصی برای تسریع رشد اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این رابطه اتكای راهبرد رشد اقتصادی به منابع بانكی و مالی باید محدود باشد و بخش نرم‌ افزاری رشد اقتصادی دنبال شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی متذکر شد: ما این سال‌ها فقط به بخش سخت‌ افزاری توجه كردیم و منبع نفت را گرفتیم و به پروژه‌ها تزریق كردیم ، این راه‌ها جواب نمی‌دهد و باید نرم‌ افزار را در رشد اقتصادی مورد توجه قرار دهیم.

نیلی افزود: نظام تدبیر كشور را باید اصلاح كنیم و این كار سنگینی است. اما بالاخره این كار را باید وزارت اقتصاد انجام دهد. وی با بیان این‌که در گام‌های سه ماهه تورم باید به تدریج كاهش پیدا كند تصریح کرد: البته وقتی كه بانك مركزی مسوولیت كنترل تورم را پذیرفت، باید اختیارات آن مشخص شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی عنوان کرد: امیدوارم این اتفاق در بانك مركزی بیفتد و بانك مركزی بتواند تعادلی بین اختیاراتی كه می‌گیرد و تورمی كه باید كاهش دهد، برقرار كند. نیلی با تاکید بر این‌که كنترل تورم باید به یك تعهد ملی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم كاهش نرخ تورم تا محدوده 30 درصد در سال 92 اتفاق بیفتد و بعد در سال 93 قدم اساسی برای كاهش نرخ تورم برداشته شود.

وی متذکر شد: ما هیچ نظامی نداریم كه بیاید رجحان‌های مردم را بگیرد و این رجحان را تبدیل به ماموریت برای سیاستگذار كند و سیاستگذار بگوید من انتخاب شدم كه تورم و رشد اقتصادی را بهبود ببخشم. رییس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: دموكراسی قرار بود این كار را انجام دهد و دموكراسی از طریق سیستم رای‌گیری باید رجحان‌های مردم را تبدیل به كاندیدای منتخب كند.

نیلی در ادامه گفت: ما برای این‌که نرخ تورم را کنترل کنیم، باید از بانك مركزی هیچ چیزی تا اطلاع ثانوی نخواهیم؛ به جز كنترل تورم. تا زمانی که تورم تك‌رقمی نشده است، باید به بانك مركزی بگوییم هر كاری كه از شما خواستیم، در صورتی انجام دهید كه به كنترل تورم لطمه نزند و بانك مركزی حق وتو داشته باشد. در عین حال، باید به وزارت اقتصاد بگوییم كه از شما فقط تسریع رشد اقتصادی می‌ خواهیم و تا رشد اقتصادی به بالای 5/6 درصد در یك افق میانگین 5 ساله نرسد، هیچ كار دیگری را انجام ندهید. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24