Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حدود سه ماه پیشتر یكی از قطعه سازان بزرگ كشور در یكی از جلسات بررسی وضعیت صنعت خودروی كشور كه هر دو هفته یكبار در ایدرو تشكیل می‌شود، موضوع برگزاری همایش بین‌المللی این صنعت را در شرایطی مطرح كرد كه افق روشنی از همكاری‌های بین‌المللی دیده نمی‌شد. از دیگر سو، رئیس جمهور ایالات متحده نیز تحریم صنعت خودرو ایران را اعلام كرده بود.

با این‌حال قرار شد همگان كمك كنند تا اجلاس پرباری برگزار شود و روحیه مقاوم و خلاق صنعتگران ایرانی را به رخ زیاده ‌خواهان بكشند و به آنان بگویند كه چه با تحریم و چه بدون تحریم، كشور را اداره خواهیم كرد.در این گیر و دار بودیم كه توافقنامه ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 امضا شد و تحریم صنعت خودرو نیز برداشته شد و حسب اعلام همكاران، شركت‌های خودروساز و قطعه ساز از غرب و شرق عالم جهت شركت در این همایش اعلام آمادگی كردند.

در این ارتباط مفروضاتی وجود دارد كه كمابیش از دید فعالان این صنعت پنهان نیست از جمله:1- ایران كشوری نفتی و گازی است و بنابراین مردم آن تا ده‌ها سال دیگر امكان استفاده از سوخت فسیلی مورد نیاز خودرو را دارند.2- ایران كشوری بزرگ و گسترده است و مردم آن برای تردد بین نقاط مختلف كشور وسیله نقلیه موتوری لازم دارند.3- ایران كشور پرجمعیتی است و علی‌الدوام به جمعیت آن افزوده می‌شود و این‌هم یعنی نیاز به خودروهای نو.4- تعداد 14 میلیون خودرو در حال حاضر در كشور تردد دارند. آن‌ها به هرحال مستهلك می‌شوند و اگر هرساله حداقل 4درصد آن‌ها ضرورتاً از گردونه خارج شوند، می‌بایستی سالانه حدود 000/560 دستگاه اتومبیل نو با اتومبیل‌های فرسوده جایگزین گردد.

5- ظرف 15 سال(1375 تا 1390) تعداد خودروهای تولیدی در ایران 5/12 برابر شده است و هرآنچه تولید شده، جذب بازار گردیده است. 6- سطح كیفی خودروها نیز اگرچه در قیاس با همان شاخص، با خودروهای به‌روز دنیا فاصله دارد لكن از پیكان در سال 75 به سمند و L90 و... تبدیل شده و ارتقا یافته است. 7- تعداد قطعه سازان دارای «گرید» به 1300 واحد رسیده است و این صنعت توانایی و ظرفیت خود را در استانهای مختلف گسترده است. 8- هدف سیاستگذاران این است كه برای سال 1404 در كشور 3 میلیون دستگاه خودرو تولید شود كه 2 میلیون دستگاه آن برای مصارف داخلی و یك میلیون آن به منظور صادرات خواهد بود.

9- برای وارد كردن 2 میلیون دستگاه خودروی مورد نیاز در سال 1404 اقلاً 20 میلیارد دلار ارز لازم است در حالی كه برای تولید این تعداد در داخل كشور حداكثر 4 میلیارد دلار نیاز خواهد بود.
این در حالی است كه با صادرات یك میلیون دستگاه كه دور از دسترس هم نیست، می‌توان حدود 8 میلیارد دلار كسب كرد و به حدود 2 میلیارد دلار تراز مثبت مطلوب ارزی دسترسی پیدا كرد. 10-در فضای جدید سیاسی اقتصادی كه باز شده است، طرفهای خارجی می‌دانند كه شركت‌های قطعه‌ساز و خودروسازان ایرانی، از بین آنان به كسانی بیشتر اعتماد خواهند كرد كه در شرایط تحریم‌های ظالمانه، با آنان صمیمانه همكاری كرده‌اند و نه كسانی كه به‌صورت یكطرفه و ستمگرانه خطوط تولید آنان را با ركود و رخوت مواجه كرده‌اند.

اینك ما هستیم و مردم صبور و شریف كشورمان كه بحق از صنعت كشور خود انتظار دارند:1- با اتكا به توانمندیهای ذاتی مهندسین و طراحان و مراكز پژوهشی خودشان «كه هروقت اراده كرده و حمایت شده‌اند، خوش درخشیده‌اند» تكیه صنعت خودروی كشور را به بیگانگانی كه سربزنگاه ما را تنها می‌گذارند، كمتر و كمتر كنند.2- پرواضح است كه نكته فوق به معنی قطع همكاری با صنعتگران دنیا نیست ولی باید روابطی با آنان تنظیم شود كه از موضعی برابر و توأم با احترام و وفای به عهد باشد. 3- كیفیت محصولات داخلی موجب رضایت مردم به لحاظ كارایی، رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی، ایمنی، مصرف بهینه سوخت، دسترسی به فناوریهای روز و... می‌شود.

4- تراز مثبت ارزی را در صنعت خودرو كشور به ارمغان آورد.5- سهم مشخصی از قطعات خودروهای تولیدی شركت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران را به قطعات تولیدی ایرانی اختصاص دهد.6- سبد محصولات داخلی از تنوع كافی برخوردار و مطابق با سلیقه مردم مشكل‌پسند كشور باشد. 7- محصولات ایرانی با برندهای افتخارآمیز، در داخل و خارج از كشور چه به لحاظ كیفیت و چه ایمنی و چه از حیث قیمت و خدمات بعد از فروش، رقابت نمایند. به امید آن‌روز...

و اما ایدرو؛به عنوان سازمانی كه:1- سالها سهامدار عمده شركت‌های مهم خودروساز كشور بوده و هنوز بزرگترین سهامدار شركت‌های خودرویی كشور است. 2- در سیاستگذاری و ایجاد شركت‌های متعدد قطعه‌سازی در كشور نقش اساسی داشته است.3- طبق قانون اجرای اصل 44، اجازه داده شده است كه 20درصد سهم خودرو كشور را در مالكیت و مدیریت خود داشته باشند.4- در صنایع نوین وHi-Tech و حمل و نقل و انرژی مأموریت‌هایی برایش تعریف شده است؛ در نظر دارد از طرق زیر، رسالت خود را در صنایع خودروسازی ایفا نماید: 1- تمركز بر تعریف پلت‌فرمهای جدید در صنعت. 2- توسعه سبد محصولات كشور و گسترش رقابت.

3- مشاركت با بخش خصوصی (داخلی و خارجی) در طراحی و ساخت قطعات الكترونیك و كنترل هوشمند خودروها.

4- ارتقای سطح فناوری‌های مختلف اعم از هیبریدی، موتورهای دیزلی، توربوموتورها و...به امید كسب موفقیت‌های بیشتر و روزهای بهتر. و اینك سخنی با شركت‌های خارجی علاقه‌مند به همكاری مشترك با ایدرو:1- ایران را دقیق‌تر بشناسید؛ ایران علاوه بر این‌كه خود بازاری بزرگ است، در مركز یك بازار 300 میلیونی صادراتی قرار دارد و استعداد تبدیل شدن به یك بازار منطقه‌ای و بلكه بین‌المللی را دارد.2- ملت ایران، علاوه بر داشتن سابقه‌ای ممتد در تمدن جهانی، امروزه ملتی است جوان و شاداب و تحصیلكرده و آماده جهش در صنعت بطور كلی و در صنعت خودرو بطور اخص.3- ملت ایران ظرف سنوات اخیر، سخت‌ترین تحریم‌ها را ازسر گذرانده است و بنا دارد چه با تحریم چه بدون تحریم، سربلند زندگی كند.

4- خودروسازان و قطعه سازان و ایدرو به عنوان نمایندگانی از این ملت آمادگی دارند با خودروسازان و طراحان و مهندسانی كه این منزلت را درك كنند، برای طراحی و تولید خودروهایی با كیفیت و فناوری بالا، با مصرف سوخت پایین و ایمن كه ملاحظات زیست محیطی را تأمین كنند و ملاحظات فرهنگی ملت و منطقه ما را در طراحی‌ها پیش‌بینی كنند، به شكل جوینت ونچر یا اشكال قابل قبول طرفین همكاری نمایند و در این راه البته با آنان كه در شرایط سخت تحریم، همراه ما بوده‌اند همراه‌تر خواهند بود.اولویت‌های ایدرو در این همكاری‌ها، شامل طراحی و مهندسی مشترك، تسهیم بازار، به كارگیری فناوری‌های جدید در پلتفرم‌ها و قوای محركه و ارتقای آموزش مهندسین ایرانی خواهد بود. / روزنامه ایران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24