Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم تا کنون مسئولان دولتی اقدامات اقتصادی مختلفی را انجام داده اند.

به گزارش نامه نیوز، با نزدیک شدن به پایان زمان 100 روزه دولت برای ارائه گزارش پیرامون مسائل اقتصادی کشور گمانه زنی ها درباره انتشار این گزارش آغاز شده است.

در همین رابطه  محمد رضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور گفته است دولت هنوز برای ارائه این گزارش زمان دارد و حدود 20 روز تا رسیدن به موعد 100 روزه دولت زمان باقی است.‌ قالب ارائه این گزارش به مردم مشخص شده است ولی هنوز زمان اعلام آن فرا نرسیده و در موقع مناسب اطلاع رسانی در این زمینه انجام خواهد شد.

اما از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم شاهد اقدامات اقتصادی مختلف در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام شده است که از جمله آنها می توان به ارائه لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 92 کل کشور اشاره کرد.

همچنین یکی دیگر از برنامه های کوتاه مدت دولت تثبیت نرخ ارز در بازار بود که این موضوع نیز تا حدودی محقق شده و هم اکنون نرخ دلار در بازار حدود 3 هزار تومان تثبیت شده است و بنا بر اعلام مسئولان دولتی تک نرخی شدن ارز در دستور کار دولت برای سال آینده است.

همچنین دولت در این مدت درباره گشایش ال سی نیز اقداماتی را انجام داده است و بر همین اساس رقم اعتبارات اسنادی از 10 درصد تا 135 درصد افزایش یافت که این امر مانع بزرگی برای تولید شد. حجت الاسلام حسن روحانی درباره این موضوع گفته است ما در این طرح اقتصادی مطرح کردیم که بانک‌ها برنامه‌ریزی کنند تا رقم اعتبارات اسنادی حداکثر تا 30 درصد افزایش یابد. این طرح را در این هفته به بانک ابلاغ کرده‌ایم.

چندی پیش محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت درباره یکی دیگر از اقدامات اقتصادی دولت با اشاره به دو برابر شدن یارانه دولت برای خرید اقلام اساسی از جمله گندم گفت که پرداخت مابه‌تفاوت بابت ارز به این کالاها به دو برابر افزایش خواهد یافت. این اقدام در راستای جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالای اساسی با توجه به مصوبه مجلس برای اختصاص ارز ۲۴۷۷ تومان است. البته پیش از این دولت مصوب کرده بود که گندم تنها کالایی است ارز ۱۲۲۶ تومان دریافت می‌کند.

در جدول زیر برخی اقدامات اقتصادی دولت در 3 ماه گذشته آمده است:

    

موضوع

اقدام

بازار ارز

یکی از برنامه های کوتاه مدت دولت تثبیت نرخ ارز در بازار بود که این موضوع نیز تا حدودی محقق شده و هم اکنون نرخ دلار در بازار حدود 3 هزار تومان تثبیت شده است و بنا بر اعلام مسئولان دولتی تک نرخی شدن ارز در دستور کار دولت برای سال آینده است.

بودجه

به منظور برقراری انضباط مالی و محقق شدن درآمدهای بودجه دولت لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 92 کل کشور را مجلس ارائه کرد و اخیرا نیز مسئولان دولتی اعلام کرده اند که لایحه بودجه سال 93 کل کشور را بدون تاخیر به مجلس تحویل می دهند.

یارانه کالای اساسی

بنا بر اعلام سخنگوی هیات دولت یارانه کالاهای اساسی همچون گندم دو برابر شد. این اقدام در راستای جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالای اساسی با توجه به مصوبه مجلس برای اختصاص ارز ۲۴۷۷ تومان است. البته پیش از این دولت مصوب کرده بود که گندم تنها کالایی است ارز ۱۲۲۶ تومان دریافت می‌کند.

نظام بانکداری

افزایش رقم اعتبارات اسنادی از 10 تا 135 درصد یکی از اقدامات دولت در حوزه نظام بانکداری بود.

ترخیص کالا

یکی از مصوبات هیات دولت در این مدت این بود که اگر واردکنندگان برای حقوق ورودی کالا به گمرک بدهکار بودند، گمرک به اندازه بدهکاری آن‌ها کالاها را نگه دارد و بقیه آن را آزاد کند.

انرژی

یکی از مهم ترین اقدامات دولت در این زمینه رایزنی برای کسب دبیرکلی اوپک گازی بود و نهایتا هم این موضوع محقق شد.

کشاورزی

تصمیم دیگری که در دولت در این مدت گرفته شده است و برای بخش کشاورزی و هم غیر کشاورزی مهم است، رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات دست دوم - به شرط سالم بودن - است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24