Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

روزنامه اعتماد: آرامش بازار سهام بعد از آن افزایش های چند هزار واحدی موجب شده شایعات بسیاری در بازار سهام میان سهامداران و سرمایه گذاران و آنها كه دستی در خرید و فروش سهام دارند ایجاد شود.

در چند روز اخیر شاخص بازار سرمایه گام هایش را آهسته برمی دارد و چند روزی منفی است و چند روزی مثبت، به عقیده بسیاری در یك استراحت فرو رفته و به عقیده بعضی دیگر اخباری مانند حذف یارانه سهامداران یا عرضه های جدید سهامداران ممكن است دلیل این رشد آرام شاخص باشد، روزنامه اعتماد در این باره با یكی از كارشناسان ارشد بازار سرمایه، حسین خزلی خرازی گفت وگویی انجام داده است كه به شرح زیر است.

 عدهیی در بازار سرمایه می گویند كه ممكن است سهامداران بازار سرمایه جزو لیستی باشند كه یارانه شان حذف می شود، به همین دلیل است كه كمی بازار سرمایه روند منفی به خود گرفته است، نظرتان در این باره چیست؟

 اگرچه رفتار سهامداران مدتی است كه در بازار سرمایه چندان درست و قابل پیش بینی و منطقی نیست، اما اینكه بگوییم این رفتار اخیر آنها ناشی از هراس آنها برای نگرفتن یارانه هم باشد اصلاجنبه علمی ندارد و بسیار بی پایه و اساس است. تجربه 15 ساله من و تمامی كسانی كه از جنس بازار سرمایه هستند چنین گزاره یی را رد می كند و حذف یارانه اصلاتاثیری در تصمیم گیری سرمایه گذاران ندارد.   

 ازدیگر شایعاتی كه در بازار وجود دارد این است كه سهامداران سرمایه خود را نگه داشتند تا عرضه های خصوصی سازی انجام شود و این موجب نوسان و تعدیل یك باره شاخص شده است؟

هنوز معلوم نیست كه این عرضه سهام و خصوصی سازی به روش خرد است یا بلوكی، در مجموع اگر قرار باشد به صورت بلوكی سهام عرضه كند این عامل تاثیر كمی روی شاخص می گذارد چرا كه اغلب این نوع عرضه ها با انتشار آگهی خواهد بود و به دنبالش یك معامله عمده و گاه حقوقی را به همراه خواهد داشت اما اگر عرضه سهام به صورت خرد باشد بله، این نوع خصوصی سازی روی شاخص تاثیر خواهد داشت و اگر سرمایه گذاران از عرضه سهام خرد مطلع شوند ممكن است پول شان را نقد كنند برای این روز.

 رفتارسازمان خصوصی چه می گوید؟

 رفتارسازمان خصوصی سازی در این مدت این طور بوده كه معاملات بلوكی را با انتشار آگهی اعلام می كند اما معاملات خرد را خیر.

 پسآرام شدن شاخص پس از افزایش های قابل توجه نتیجه چیست؟

نتیجه گزارشات شش ماهه شركت ها، سرمایه گذاران در بورس انتظار گزارشات بسیار بهتر از این را از شركت ها داشتند درصورتی كه بسیاری از مدیران در اكثر صنایع گزارشات بسیار محتاطانه را ارائه كرده اند و این موضوع باعث شد سهامداران در معاملات خود كمی محتاطانه تر عمل كنند.

 یعنیگزارشات مطابق با انتظارات آنها نبود؟

رشدهای اخیر بازار سرمایه انتظارات سهامداران را بسیار ایده آل و فراتر از انتظار بالابرده بود، گزارشات شش ماهه شركت ها بد نبود اما مطابق با انتظارات بیش از حد انتظار و گاه فانتزی سهامداران نبود. 

چرا مدیران گزارشات خود را این همه محتاطانه تنظیم كرده اند؟

این گزارشات مربوط به بعضی از صنایع كه تاثیر قابل توجهی بر شاخص دارند بیشتر مشهود است، زیرا صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشگاه ها، هنوز نتوانسته اند چالش های خود را با دولت حل و فصل كنند: چالش هایی مانند قیمت مواد اولیه، نرخ خوراك، بهای دلار كه تاثیر قابل توجهی را در سود شركت می گذارند. به عنوان مثال بعضی از صنایع مانند پالایشگاه ها از سال 89 تاكنون همچنان دربسیاری از مسائل در گزارشات مالی خود ابهام دارند چرا كه بسیاری از مشكلات مشترك آنها با دولت هنوز حل نشده است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24