Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

دكتر محمد سلیمانی، هفتمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم بود. سلیمانی از نمایندگان فعلی مجلس نهم و نماینده مردم تهران است و شاید بتوان گفت هم زمانی كه در دولت حضور داشت، بی ‌حاشیه بود و هم حالا، در مجلس بی ‌حاشیه است.
 
وی در گفت و گو با چهل و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از رویدادهای زمان وزارت ارتباطات در دولت نهم، رابطه اش با محمود احمدی ‌نژاد و جبهه پایداری سخن گفته است. موضوع واگذاری و یا عدم واگذاری مخابرات به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این گفت و گو مورد توجه قرار گرفته است. بخش هایی از این مصاحبه را می خوانید.

مخابرات زمان شما واگذار شد؟
كارهایش زمان ما شده بود، اما به عمر وزارت من نرسید و بعد از من انجام شد.

 الان مخابرات در اختیار چه کسانی است؟
دست كنسرسیوم است. اینکه می‌گویند دست سپاه است، به سپاه ظلم شده است. متأسفانه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها سیاسی هستند. اصلاح‌طلبان گفتند اینها را دادند به سپاه و آن را دامن زدند.

 پس اینکه مخابرات دست سپاه است را تكذیب می‌كنید؟
تكذیب نمی‌كنم. صفر و یك كه نیست. وقتی می‌گویید به سپاه واگذار شده، یعنی مدیریت آن را سپاه انجام می‌دهد. نه، این دروغ است. یك كنسرسیوم تشكیل شده از چند تا شركت و هر كسی یك پولی آورده است. تعاونی سپاه هم كه یك شركت خصوصی است و متعلق به سپاه نیست، یك سهمی دارد. شما هیأت مدیره را نگاه كنید. رئیس هیأت مدیره مخابرات کیست؟ آقای سیدهاشمی وابسته به چه ارگانی است؛ ستاد اجرایی فرمان امام. اگر مالکیت یا مدیریت مخابرات از آن سپاه بود، باید یک سردار سپاه مسؤول آن بود.

 شما با واگذاری ارتباطات به بخش خصوصی موافقید؟
بله، قانون است.

 با واگذاری به كنسرسیوم؟
شما مسأله را باید درست ببینید. من این كتاب را می‌خواهم بفروشم و دوست دارم با بالاترین قیمت بفروشم. آدمی می‌آید كه سوادی هم ندارد و با بالاترین قیمت آن را می‌خرد و من می‌فروشم. این منطقی است. روند واگذاری قانونی بوده و بهترین واگذاری بوده است. بی‌حاشیه‌ترین واگذاری‌ها بوده است. اگر در این كنسرسیوم یك شركت خارجی داشتیم، بهتر بود. خیلی هم تلاش كردم. با اندونزی‌ها، چینی‌ها و تركیه‌ای‌ها مذاكره كردم، اما نشد.

 چرا؟
مخابرات مشکلات خاص خودش را دارد. مثلاً 40هزار کارمند دارد و نمی‌شود آنها را بیرون کرد. خارجی‌ها هم قیمت پایین دادند..

 به نحوه بركناری آقای تقی‌پور اعتراضی نكردید؟
درباره ادغام مخالفت كردم اما در جریان صحبت درباره مخالفت ادغام به اقدام ناپسندیده عزل آقای تقی‌پور نیز اعتراض كردم. البته این نحوه بركناری در تمامی دولت‌هاست.

 شاید در دولت قبل بیشتر بود.
نه. دولت آقای روحانی، گوی سبقت را از دولت احمدی‌نژاد ربوده. چند نفر از مدیران عزل شده‌اند. رئیس دانشگاه علامه چگونه عزل شد. اگر این طور جلو بروند از احمدی‌نژاد جلو می‌زنند.

 با كدامیك از وزرای كابینه یازدهم مخالف بودید و رأی مخالف دادید؟
مخالف مطلق كه وجود ندارد، اما با آقای زنگنه به شدت مخالف هستم، برای اینكه دیدگاه ایشان را برون‌كشوری می‌دانم و در واقع از پایگاه دانشگاهی با ایشان مخالف هستم. ایشان دست نیاز به سوی دانشگاه و دانشگاهیان دراز نمی‌كند. در تولید تكنولوژی بومی، دیدگاهی ندارد كه هزینه و سرمایه‌گذاری بكند. 22 سال وزارتش نشان داد هر كجا كه بوده، وزارت نیرو و وزارت نفت، كشور را بیشتر وابسته كرده است. به نیروهای داخلی توجهی ندارد و به آنها و نیروهای دانشگاهی میدان نمی‌دهد. ضعف اساسی زنگنه این موارد است. نفت و گاز رگ حیاتی كشور است. جوان‌های ایرانی معجزه می‌كنند، فقط باید به اینها میدان داد. من این روحیات را در آقای زنگنه نمی‌بینم. تا زمانی که چنین روحیه‌ای بر نفت و گاز باشد، بدبختی است.

 فقط با مهندس زنگنه مخالف بودید؟
برجسته‌ترین چهره، ایشان بود.

 نظر شما درباره وزرای صنعتی كابینه، مثل مهندس نعمت‌زاده چیست؟
آقای نعمت‌زاده مشكل تجربه ندارد، ولی مشكل سنی دارد. وقتی سن بالا برود راندمان مدیریتی پایین می‌آید. اخیراً بسیاری از نمایندگانی که برای ایشان در مجلس تبلیغ کردند اظهار پشیمانی می‌کنند.

 برخی وزرای پیشنهادی نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. به نظر شما علت چه بود؟
مسأله اصلی این آقایان حضور در فتنه بود و نتوانستند مجلس را قانع كنند. البته موفق شدند از فتنه برائت جویند. این مسأله برای هر سه نفر بود، اما در مورد تك‌تك این افراد باید بگویم آقای سلطانی‌فرد هیچ‌گونه تخصصی در زمینه ورزش و جوانان نداشت و نتوانست مجلس را هم با برنامه‌های خود قانع كند. آقای نجفی از عملكرد 9ساله‌اش از سال 67 تا 76 به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت‌های مهندس موسوی و آقای هاشمی نتوانست دفاع خوبی ارائه بدهد. تعدادی زیادی از نمایندگان آموزش و پرورشی هستند و سابقه فرهنگی دارند و با عملكرد ایشان آشنا بودند.

عملكرد ایشان در آن 9 سال به علاوه عملكرد ایشان در جریان فتنه نتوانست مجلس را راضی كند. در مورد آقای منفرد هم، فیلمی كه از ایشان در جریان فتنه پخش شد در نمایندگان تأثیر گذاشت و تنها فردی بود كه دكتر روحانی گفت ایشان اصلاح‌طلب است و این نكته بسیار منفی برای ایشان بود، در حالی كه مجلس اصولگراست و احتمال تندروی وی برای مجلس پررنگ شد و البته دفاعیه خودش هم خیلی خوب نبود و از موضع طلبکارانه با مجلس صحبت کرد و خیلی من‌من کرد که نقطه ضعفی برای وی بود.

 بعد از وزارتتان با دكتر احمدی‌نژاد ارتباط داشتید؟
دورادور. ایشان رئیس‌جمهور بود و پر مشغله و نمی‌توانستم ایشان را ملاقات كنم.

 الان ارتباط دارید. منظورم بعد از ریاست جمهوری ایشان است؟
خیر. هنوز ایشان را ندیده‌ام.

 نظرتان راجع به دانشگاه ایرانیان (دانشگاه احمدی‌نژاد) چیست؟
دقیقاً نمی‌دانم ایشان چه كار می‌خواهد بكند. می‌خواهد دانشگاهی ضعیف ایجاد كند یا دانشگاهی قوی؟

 از شما دعوت شده و اگر شود، قبول می‌كنید؟
وقت و فرصت لازم را ندارم. من بیشتر پژوهش‌محورم تا آموزش‌محور.

 با شناختی كه از احمدی‌نژاد دارید در انتخابات بعدی مثل مجلس دهم یا ریاست جمهوری دوازدهم شركت می‌کند؟
نمی‌دانم.

 علت ردصلاحیت نامزد جبهه پایداری، آقای لنكرانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری چیست؟
ایشان خودشان منصرف شدند. كلمه ردصلاحیت غلط است. احراز صلاحیت یا عدم احراز است. كسانی دیگری كه در دولت عضو كابینه و نماینده مجلس بودند هم احراز نشدند؛ مثل سعیدی‌كیا، زاكانی، واعظ‌زاده، كاظمی و علی احمدی.

 جبهه پایداری نمی‌خواهد یك حزب شود؟
یك تشكیلاتی می‌خواهیم ایجاد کنیم كه مدل غربی نداشته باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24