Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

یک فعال صنعت پلیمری با اشاره به دیدار فعالان این اتحادیه با وزیر صنعت گفت: طبق‌ آمارها از زمان معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا برای واحدهای دارای پروانه تولید داخل رشد، واردات و صادرات مواد خام کاهش یافت. 

به گزارش فارس، یکی از گروه‌های کالایی که در تالار فرآورده‌های نفتی و  پتروشیمی بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد و از محصولات اصلی این بورس به شمار می‌رود، گروه مواد پلیمری است.

به طوری که تولیدکنندگان مواد پلیمری هر هفته به بورس رفته و مواد مورد نیاز صنایع پایین دستی را در این تالار عرضه می‌کنند.

در این بین رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک ایران با بیان اینکه بورس کالا در طول سال‌های اخیر ثمرات بزرگی برای صنعت پتروشیمی کشور داشته است، به زمان راه اندازی این بورس اشاره کرد و گفت: در دولت قبل به دلیل نارسایی‌های فراوانی که در مبادلات مواد پلیمری در بازار داخلی وجود داشت، تصمیم گرفته شد تا این محصولات در بازار شفاف بورس کالای ایران عرضه شود و تولیدکنندگان موظف شدند، محصولات تولیدی خود را در بورس کالا به فروش برسانند.

نصرالله رضازاده افزود: اما در آن زمان برخی سیاست‌های نادرست، این اقدام مطلوب و شایسته را با مشکل مواجه کرد به طوریکه در سال 88، یک میلیون و 800 هزار تن مصنوعات پلاستیک (کالای ساخته شده) وارد کشور شد در حالی‌که ما در داخل کشور هم مواد پلیمری و هم واحدهای تولیدکننده داشتیم که با این واردات عملا فعالیت واحدهای تولیدی کاسته شد و حتی برخی از واحدها تعطیل شدند.

وی ادامه داد: شرایط به گونه ای پیش رفت که واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری به دلیل واردات مواد پلیمری تعطیل می‌شدند و اگر آن روند بازهم ادامه می‌یافت، به جرأت می‌توان گفت اکنون کل واحدهای پایین دستی این بخش متوقف شده بودند،اما در جلساتی با مسئولان مربوطه مشکلات را مطرح کردیم و به آنها اعلام شد که برای حمایت از تولید داخل، مواد پلیمری را به افرادی بدهیم که دارای پروانه هستند که بالاخره از اواسط سال 90 مسوولان متقاعد شدند مواد پلیمری را پس از شناسایی مصرف کنندگان واقعی و از طریق بورس کالا عرضه کنند.

به گفته رضازاده، به این ترتیب مواد پلیمری به کلی در بورس و برای کارخانجات فعال این بخش عرضه شد که بر اساس تاییدیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها 3200 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری به بورس معرفی شد و بر این اساس به جای دلالان بزرگ، واحد‌های تولیدی محصولات مورد نیازشان را از بورس تامین کردند. در حال حاضر نیز واحدهای تولیدی به راحتی و متناسب با ظرفیت تعیین شده، از بورس خرید می‌کنند که در برخی مواقع افزایش قیمت تا سقف 5 درصدی در جریان معاملات ثبت می‌شود.

وی افزود: البته این موارد به این معنا نیست که همه چیز مطلوب است و  اکنون مشکلی در کار نیست، بلکه در مواردی معضلاتی وجود دارد که به طور قطع با مرتفع شدن این موارد، حتی یک واحد تولیدی هم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از طریق بورس کالا مشکل نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که در برهه‌ای کوتاه در مبادلات بورس رخ داد این بود که اگر محصولی به مچینگ می رفت، خریداران غیر مرتبط هم می‌توانستند آن محصول را خریداری کنند که این اتفاق نیز به دلیل بحث انباشت کالا رخ داده بود، اما پس از مشاهده این روند، به سرعت روند اصلاح و مقرر شد خریداران مرتبط در مچینگ حضور یابند و حتی پس از خرید در مچینگ از حجم سهمیه آنها کاسته شود.

* صنایع پایین دستی حامی بورس

وی در خصوص مطرح شدن بحث‌هایی در خصوص توقف عرضه پتروشیمی در بورس کالا گفت: واحدهای تولیدی و صنایع پایین دستی مخالف صد در صد این موضوع هستند و  بنده به عنوان رییس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک که حدود 80 درصد صنایع پایین دستی کشور تحت پوشش این اتحادیه قرار دارد، نه تنها مخالف توقف عرضه پتروشیمی در بورس هستم بلکه به این موضوع ایمان دارم که سازوکار بورس کالا با توجه به حذف رانت‌های عظیم بازار پتروشیمی به مصلحت کشور است و دولت نیز باید از این بازار مدرن و شفاف که در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا در حال فعالیت هستند، بیشتر حمایت کند.

وی به شرایط قبل از تاسیس بورس کالا اشاره کرد و گفت: فراموش نکنید که قبل از راه اندازی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالا، رانت 700 میلیارد تومانی فقط در توزیع کالاهای پتروشیمی وجود داشت و اکنون مشخص است عده ای به دلیل از دست دادن منافع خود به دنبال توقف عرضه و معاملات پتروشیمی در بورس هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این افراد سود جو در برهه کنونی برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس به تکاپو افتاده‌اند و در یکی دو سال اخیر به دنبال این موضوع نبودند؟ گفت: آنها به گمان اینکه با روی کار آمدن دولت جدید و عدم آگاهی دقیق مسئولین جدید از بعضی مسائل، موقعیت مناسبی برای پیش بردن اهداف خود فراهم شده، به تکاپو افتادند تا تمام مسائل را به طور غیر واقع و به نفع خود گزارش دهند غافل از اینکه مدیران دولت یازدهم افرادی با تجربه و کار بلد بوده و بدون دلایل قوی تصمیمی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به دیدار مسئولان این اتحادیه با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده تمام اتفاق‌های رخ داده و ذکر شده را در جلسه ای یک ساعته با وزیر صنعت در میان گذاشتم و بهبود اوضاع بازار پتروشیمی و روند پیشرفت تولید پس از عرضه کالاها در بورس را برای آقای نعمت‌زاده تشریح کردم که وزیر نیز با توجه به شناختی که از واحدهای تولید دارند، بدون شک حامی آنها و سازوکار بورس هستند.

* آمارهایی که حرف می زنند!

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک با بیان اینکه آمارهای مربوط به بخش پلیمری کشور به خوبی دستاوردهای بورس کالا را نشان می‌دهد، اظهار داشت: کارنامه بورس از سال های 88 تا 91 و همچنین 6 ماهه نخست 92 به خوبی بیانگر این موضوع است که پس از عرضه مواد پلیمری در این بازار، معاملات و توزیع به مراتب بهتر و شفاف‌تر از گذشته انجام شده و قیمت‌ها نیز از روند منطقی برخوردار بوده و واحدهای تولیدی به راحتی محصولات مورد نیاز خود را از بورس تامین کرده‌اند.

وی گفت: آمارهای خرید واحدهای تولیدی از بورس و به تبع آن تولید مواد پلیمری از سال 88 تا کنون، مسیر روشنی را برای مسئولان نمایان می‌کند که صنایع پایین دستی به بهترین شکل از بورس خرید کرده و محصولات وارد چرخه تولید شده است.

رضازاده با اشاره به جدول زیر تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد از زمانیکه معاملات محصولات پلیمری در بورس و برای واحدهای دارای پروانه انجام شده، تولید داخلی این محصولات رشد کرده، واردات کم شده، صادرات مواد خام کاهش یافته و 300 هزار شغل پایدار ایجاد شده است.

  سال 88 سال 91 6 ماهه 92
تولید مواد پلیمری بخش‌دولتی‌و‌خصوصی 2میلیون و 856 هزار تن 4میلیون و 533 هزار تن 3میلیون و 691 هزار تن
صادرات یک میلیون و 782 هزار تن 2میلیون 50 هزار تن یک میلیون و 44 هزار تن
مواد توزیع شده پلیمری یک میلیون و 73 هزار تن 2میلیون و 373 هزار تن یک میلیون و 647 هزار تن
واردات مواد پلیمری خام 691 هزار تن 513 هزار تن 223 هزار تن
جمع میزان جذب مواد پلیمری توسط صنایع تکمیلی یک میلیون و 765 هزار تن 3میلیون و 269 هزار تن 2میلیون و 73 هزار تن
نیاز کشور به مواد اولیه 3میلیون و 375 هزار تن چهار میلیون و 5 هزار تن 2میلیون و 146 هزار تن
واردات مصنوعات پلاستیک (کالای ساخته شده) یک میلیون و 609 هزار تن 780 هزار تن 72 هزار تن

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک گفت: بر اساس آمارها در بین سالهای 88 تا 91، یک میلیون و 500 هزار تن افزایش تولید در کشور داشته‌ایم که بر اساس مبانی در هر یک میلیون تن مواد پلیمری که به کالا تبدیل می‌شود، 200 هزار شغل پایدار ایجاد می‌شود، به این ترتیب در طول این سه سال 300 هزار شغل پایدار در این بخش ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این جدول به خوبی گویای همه چیز است، گفت: تک‌تک اعداد این جدول نشان دهنده شفافیت عرضه محصولات پتروشیمی در بازار بورس کالا و تصمیمات به جا و مناسب کارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24