Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل بورس به تنهایی ملاکی برای تصمیم ‌گیری نیست، تأکید کرد: در شرایط کنونی با توجه به جذب نقدینگی‌ های فراوان، سهامداران عمده باید چسبندگی به سهام خود را کم کرده و نقدینگی جذب کنند.

شاهین چراغی در گفت ‌و گو با فارس، با بیان اینکه بازار اکنون به گروه‌های پتروشیمی و پالایشی خوش ‌بینانه عمل می ‌کند، اظهار داشت: در برخی موارد هم این خوشبینی بیشتر از حد روی این گروه‌ ها اثرگذار است.

وی ادامه داد: در گذشته برخی شرکت‌ های پتروشیمی به واسطه مشکلات حمل و نقل و فروش، کاهش تولید داشتند؛ گرچه بسیاری از آنها درآمد خود را با ارز مبادله ‌ای پیش ‌بینی کرده بودند.

چراغی با اشاره به روند کنونی بازار تأکید کرد: واقعیت این است که حجم نقدینگی در بازار سهام بسیار بالا رفته و کارشناسان نیز روند آینده بازار را مثبت ارزیابی کرده ‌اند.

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری با بیان اینکه EPS شرکت‌ هایی که در گذشته گرفتار تحریم بودند، افزایش یافته است، گفت: این شرکت‌ ها اغلب در موضوع حمل و نقل و تحریم‌ ها مشکلاتی داشته‌ اند، اما اکنون با کنار هم گذاشتن عوامل مثبت، بازار آماده جهشی دوباره است.

وی روند روزهای آینده شاخص بازار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازار اکنون در شرایط خوبی قرار دارد و فرصتی است تا سهامداران عمده از طریق این حجم از نقدینگی، منابع لازم را برای طرح‌های توسعه‌ای و تکمیل پروژه‌های خود جذب کنند.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از پروژه‌ ها درگیر منابع بانکی هستند، در حالی که در بازار سهام با عرضه سهام، نقدینگی لازم برای تأمین مالی پروژه‌ ها به سرعت جذب می ‌شوند؛ بنابر این سهامداران عمده نباید این قدر نسبت به سهام شرکت ‌ها چسبندگی داشته باشند.

چراغی با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا، هلدینگ ‌ها، شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری و سهامداران عمده این قدر چسبندگی به سهام ندارند، گفت: بیشتر آنها برای تأمین مالی پروژه ‌های خود از طریق عرضه سهام اقدام می ‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در بازار سهام بسیار از هلدینگ ‌ها بنا به دلایل غیرموجه، نسبت به نگهداشتن سهام شرکت‌ ها اقدام می ‌کنند و بیشتر به سمت صکوک و اوراق مشارکت روی آورده‌ اند.

این کارشناس بازار سرمایه یکی از معضلات مهم را چسبندگی سهامداران عمده به سهام شرکت‌ ها عنوان کرد و افزود: حتما نباید شرکت‌ ها 51 درصد سهام شرکت ‌ها را داشته باشند و چرا که بسیاری از شرکت‌ های خارجی از ظرفیت بازار سرمایه با عرضه سهام نقدینگی لازم را جذر بازار اولیه خود می‌ کنند.

وی با اشاره به اینکه مخابرات، همراه اول، هلدینگ‌ های بزرگ بورسی و شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری باید هر چه سریعتر با توجه به شرایط  مطلوب بازار مابقی سهام خود را به مردم واگذار کنند، گفت: در این صورت مابقی هلدینگ ‌ها از جمله معدنی‌ ها و فلزات برای جذب نقدینگی لازم باید سهام خود را عرضه کنند.

چراغی یکی از مشکلات اساسی برخی پروژه‌ ها را، نبود منابع لازم عنوان کرد و گفت: بسیاری از پروژه‌ ها در حوزه‌ های مختلف از جمله معادن با کمبود نقدینگی با افزایش هزینه فرصت سرمایه ‌گذاری ‌ها مواجه هستند.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر صالح‌آبادی و انتقاد وی از ملاک‌ قرار گرفتن شاخص بورس تأکید کرد: همان طور که رئیس سازمان بورس اشاره کرد، نباید شاخص به عنوان پارامتر اصلی مد نظر قرار گیرد.

چراغی ادامه داد: در این باره بسیاری از رسانه‌ها درباره شاخص و رکود‌شکنی‌های آن مطالبی می‌نویسند، در حالی که شاخص یکی از ملاک‌های سنجش بازار است و مردم عادی نیز متأسفانه بر همین مبنا بدون شناخت کافی وارد بازار شده و اقدام به خرید می‌ کنند.

این مدیر عامل کارگزاری بازار سرمایه با اشاره به اینکه کارگزاری‌ ها علاقمند به افزایش میزان شاخص نیستند، گفت: ورود افراد کم تجربه و خرید غیرمنطقی با وجود رشد شاخص به کمک چند نماد اثر‌گذار و عدم اطلاعات کافی آنان موجب رکود‌شکنی دماسنج بازار شده است.

وی گفت: در نهایت افراد کم تجربه و تازه ورود به علت جو به وجود آمده در بازار سهام دچار زیان خواهند شد. چرا که در بازار سهام معیار، ملاک و تحلیل‌ های منطقی موجب رشد قیمت سهام شرکت‌ ها خواهد شد.

عضو هیئت مدیره بورس انرژی ایران درباره لزوم تأسیس صندوق‌ های تخصصی سهام، تأکید کرد: مردم علاقمند هستند که در فاند‌های تخصصی سهام وارد شوند به جای اینکه به طور مستقیم وارد یک سهم شوند.

وی در این ‌باره ادامه داد: اکنون صندوق ‌های مورد استفاده در بازار سهام، از نوع کم‌ ریسک هستند و نسبت به برخی گروه‌ ها حتی بازدهی کمتری دارند؛ در این باره توصیه می‌شود تا همانند دیگر کشورها صندوق‌های تخصصی سهام ایجاد شود.

چراغی گفت: برگ برنده سازمان بورس در شرایط فعلی ایجاد فاند‌های تخصصی سهام در بازار است و در این باره باید صندو‌ق‌ های تخصصی معدن، پالایشی، پتروشیمی و حتی IT ایجاد شود.

این کارشناس بازار سهام با اشاره به اخبار مثبت مذاکرات ژنو گفت: این اخبار موجب ایجاد موجی از امیدواری ‌ها و در واقع پیش‌ بینی و چشم‌ انداز مثبت از آینده شده است.

وی ادامه داد: عدم عرضه توسط سهامداران موجب فشار بر روی چند نماد در بازار سهام شده و همین امر موجب افزایش جهشی شاخص می ‌شود و یکی از دلایل رشد کاذب شاخص عدم عرضه توسط سهامداران عمده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24