Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در حالی معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی حاضر به ارائه توضیحات در برنامه ثریا نشد که یک کارشناس ارشد نفت و انرژی در این برنامه گفت: سود سالیانه پتروشیمی ‌های گازی حدود ۴ برابر سرمایه اولیه آنهاست و فکر نمی ‌کنم سود حاصل از تجارت مواد مخدر به این میزان باشد.

به گزارش فارس به نقل از سایت برنامه ثریا،‌ در برنامه هفته گذشته ثریا پیشنهاد محمد حسین پیوندی معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر تخفیف 30 درصدی خوراک به واحدهای پتروشیمی در حال احداث در گفتگو با «انور» کارشناس ارشد نفت و انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

مجری برنامه ثریا مطرح کرد که قبلا موضوع لزوم خروج از خام فروشی در صنعت پتروشیمی و توسعه صنایع پایین دست در این برنامه مطرح شده بود و با توجه به همین موضوع، پیشنهاد پیوندی درباره قیمت خوراک پتروشیمی ‌ها برای ما تعجب برانگیز بوده و قصد مصاحبه با ایشان را داشتیم که متاسفانه از طرف پیوندی پذیرفته نشد.

انور ضمن اظهار شگفتی و نگرانی از تاثیرات اجرایی شدن این پیشنهاد بر وضعیت صنعت پتروشیمی کشور، گفت: پیشنهاد تخفیف خوراک گازی به بهانه حمایت از تولید و افزایش حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور داده شده است.

وی سپس به بررسی میزان سوددهی یک پتروشیمی گازی تولید کننده 2 میلیون تن متانول در سال پرداخت و اضافه کرد که این پتروشیمی در سال های قبل با سرمایه 240 میلیارد تومان احداث شده و هم اکنون خوراک خود (گاز) را به قیمت 76 تومان هر متر مکعب دریافت می کتد، میزان فروش سالیانه آن حدود 2000 میلیارد تومان و میزان هزینه تمام شده برای تولید محصول متانول حدود 421 میلیارد تومان است، یعنی هر کیلو محصول با هزینه تمام شده 200 هزار تومان به قیمت یک میلیون تومان فروخته می شود.

در نتیجه این روند، میزان سود ناخالص سالیانه این واحد کمتر از 1600 میلیارد تومان و میزان سود خالص سالیانه آن برابر 1000 میلیارد تومان است.

این کارشناس ارشد نفت و انرژی سپس به محاسبه میزان درآمد حاصل از صدور میزان حجم گاز اختصاص یافته به این واحد با قیمت صادراتی ایران به ترکیه یعنی 48 سنت هر متر مکعب پرداخته و گفت: حال اگر این کار صورت بگیرد درآمد کارکنان این واحد و پرداخت سهام داران این واحد پتروشیمی باز هم حدود 100 تا 150 میلیارد تومان باقی خواهد ماند.

انور سپس با تاکید بر این موضوع که در این واحدهای پتروشیمی با استفاده از خوراک گران، محصولی ارزان تولید می شود، گفت: در صورتی که فرض کنیم گاز طبیعی با قیمت صادراتی در اختیار این واحدها قرار می گرفت از حدود 1250 متر مکعب گاز به ارزش 600 دلار، 1 تن متانول به ارزش 376 دلار تولید می شود.

در ادامه، این کارشناس ارشد نفت و انرژی اضافه کرد: سود سالیانه این واحدها بسیار زیاد یعنی حدود 4 برابر سرمایه اولیه آنها بوده و فکر نمی کنم سود حاصل از تجارت مواد مخدر به این میزان باشد.

انور با اشاره به درخواست پتروشیمی ها مبنی بر اینکه قیمت گاز این واحدها باید در حدود قیمت منطقه باشد، اضافه کرد که الان کمترین قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها در منطقه حدود 6 سنت (برابر 140 تومان) است و این در حالی است که در ایران این قیمت 70 تومان است؛ علاوه بر این باید دقت کرد که در کشور عربستان، مالیاتی بیش از 50 درصدی بر سود این واحدها اعمال می شود ولی در ایران اکثر واحدهای پتروشیمی معافیت مالیاتی دارند.

انور در پایان با اشاره به سهم 62 درصدی محصولات بالادستی پتروشیمی در سبد صادراتی این صنعت گفت: میانگین قیمت محصولات صادراتی ایران 1875 دلار و میانگین محصولات وارداتی ایران که توسط  کشورهای خارجی و به وسیله فرآورش بر روی محصولات صادراتی ما بدست آمده است، 5400 دلار است.

وی تاکید کرد: اعمال سیاست تخفیف خوراک گازی منجر به استمرار توسعه صنایع بالادستی پتروشیمی شده و این در حالی است که ما باید تلاش کنیم واحدهای بالادستی پتروشیمی تشویق به توسعه صنایع پایین دستی خود شوند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24