Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در ماه های گذشته فروش واحدهای مسکونی نوساز در بازار معاملات مسکن شهر تهران پایین ترین میزان در مقایسه با سال های گذشته بوده است.

پیامد سهم پایین نوسازها در فروش مسکن

بورس24 : در ماه های گذشته فروش واحدهای مسکونی نوساز در بازار معاملات مسکن شهر تهران پایین ترین میزان در مقایسه با سال های گذشته بوده است.

براساس گزارشی که بانک مرکزی در این باره منتشر کرده است، این سهم در سال های دهه 90 بیش از 40 درصد بوده است.

کارشناسان معنای وزن بالای واحدهای نوساز در خرید و فروش آپارتمان در بازار مسکن شهر تهران را پیشرو بودن این واحدها در معاملات می دانند و این موضوع را در چارچوب رفتار طبیعی خانواده ها هنگام خرید خانه توصیف می کنند.

همانطور که در بازار خودرو نیز اولویت خانواده ها خرید خودروی صفر کیلومتر است برای مسکن نیز همین ذائقه خرید مصداق دارد.

با این حال در سال های اخیر به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن و خارج شدن سطح قیمت ها از توان خریداران، خانواده ها به خرید واحدهای مسکونی با عمربنای بیشتر روآوردند.

تداوم تورم مزمن در بخش مسکن نیز باعث شد این خروج تقاضای خرید از بازار واحدهای نوساز به بازار واحدهای سالخورده بیشتر شود.

براساس آخرین گزارشی که بانک مرکزی از معاملات مسکن شهر تهران ارایه کرده سهم واحدهای تا 5 سال ساخت از خرید و فروش آپارتمان به 27 درصد رسیده است.

کم شدن این سهم از نگاه کارشناسان پیامدهایی می تواند داشته باشد.

اولین پیامد این موضوع تغییر مثبت قیمت مسکن واحدهای با عمربنای بیشتر است.

در سال های اخیر تقاضای خرید آپارتمان هایی بیش از 10 سال ساخت در بازار مسکن زیاد شد، اما تعداد این واحدها در بازار مسکن به لحاظ موجودی عرضه متناسب با این رشد تقاضا زیاد نشده است، در نتیجه این عدم تعادل بازار شاهد رشد قیمت بوده است.

پیامد دوم فشار هزینه ای واحدهای با سن بنای بالای 20 سال ساخت در قالب زمین به مصرف کنندگان است.

کارشناسان با اشاره به این موضوع تاکید می کنند آپارتمان های قدیمی و با سال ساخت بیش از 20 توسط برخی فروشنده ها به صورت قیمت زمین، ارزش گذاری می شوند و این باعث می شود فشار قیمتی به خانواده ها وارد شد چون که قیمت زمین همیشه از قیمت مسکن در شهر تهران بیشتر بوده است.

راه حل برون رفت از این وضعیت از نگاه کارشناسان بازار مسکن کمک دولت و شهرداری به کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن است تا ابتدا عرضه واحدهای نوساز در بازار زیاد شود و سپس سهم این واحدها در معاملات نیز به روال قبل برگردد.

در شرایط کنونی هزینه ساخت مسکن با رشدهای بالا روبرو است و سازنده ها امکان و شرایط پایین آوردن قیمت ساخت را ندارند.

ابتدای امسال براساس گزارش مرکز آمار ایران بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که قیمت فروش مسکن کمتر از 20 درصد افزایش یافت.

این عدم برابری بین رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن و همچنین رشد قیمت فروش خود عاملی برای رکود عرضه واحد مسکونی نوساز به بازار است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24