Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

دکتر محمد جلیلی، مدیر عامل سازمان در اولین «سمینار بررسی پیش نویس استاندارد اجاره ها» گفت: برگزاری این سمینار در...

مدیر عامل سازمان حسابرسی: استانداردهای حسابداری متناسب با نیازهای جدید دستخوش تغییرات بنیادی می شود

بورس24 - دکتر محمد جلیلی، مدیر عامل سازمان در اولین «سمینار بررسی پیش نویس استاندارد اجاره ها» گفت: برگزاری این سمینار در موقعیت کنونی، فرصت خوبی است تا ضمن مرور دستاوردهای گذشته، نگاهی به آینده ی حرفه حسابداری و حسابرسی و چشم انداز استانداردهای پذیرفته شده بین المللی داشته باشیم.

دکتر محمد جلیلی اظهار کرد: گزارش های متعددی توسط مراکز علمی و حرفه ای بین المللی در راستای پیش بینی روند تغییرات استانداردهای حسابداری در دهه های آینده انجام شده است و بررسی محتوای برخی از این گزارش ها نشان می دهد که بروز تغییرات گسترده در فضای کسب و کارها و تأثیر آن در زندگی مردم در زمین، اجتناب ناپذیر است.

وی  با اشاره به این موضوع که بر اساس برخی برآوردها، جمعیت زمین تا سه دهه آینده حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد تشریح کرد: این افزایش، یک خبر بسیار خوب برای کسب و کارهایی است که به دنبال مشتریان جدید می گردند، اما پیش بینی بخش بد ماجرا این است که تغییرات آب و هوایی و مصرف زیاد منابع نگران کننده خواهد بود. بنابراین از منظر دانش و حرفه حسابداری، اندازه گیری مالی این تغییرات، بسیار کلیدی است.

مدیر عامل سازمان حسابرسی ادامه داد: از این منظر استانداردهای حسابداری باید متناسب با نیازهای جدید دستخوش تغییرات بنیادین شوند تا در مواجهه با شرایطی مانند افزایش بهره وری، اثربخشی و کارایی، دولت ها و سازمان ها را یاری کنند.

جلیلی گفت: یکی از مهمترین تغییرات در مبانی استانداردهای حسابداری، مقوله ای تحت عنوان «True-Value Accounting» است که بر اساس این مفهوم، حسابداری، ابزار ضروری کسب و کار برای اندازه گیری و گزارش پیشرفت و ارائه اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیرندگان است و به منظور حمایت از اقتصادهای احیاکننده و حیاتی، باید تکامل یابد تا نظام ارزش گذاری ارتقا یابد و فراتر از نظام ارزش گذاری مبتنی بر بازارهای مالی عمل کند.

مدیر عامل سازمان در همین راستا یادآور شد: «حسابداری ارزش واقعی» نشان دهنده رویکرد یکپارچه برای ارزیابی و گزارش است و همواره دارای سه ویژگی است: ۱- از ثروت کل نگر پشتیبانی می کند؛ ۲- تنوع زیستی و دارایی های طبیعی زمین را ارزش گذاری می کند و ۳ - تاثیر سرمایه اجتماعی و فرهنگی را بر رفاه انسان تشخیص می دهد.

وی ادامه داد: در اکوسیستم های پر رونق و شبکه های اجتماعی سالم ثروت بسیار زیادی وجود دارد و گنجاندن این منابع ثروت در تصمیم گیری، تمرکز جدیدی بر رفاه عمومی ایجاد می کند و هرچه این نوع سرمایه بهتر مدیریت شود، رفاه عمومی بیشتری فراهم می کند که خوشبختانه سازمان حسابرسی در ساله ای اخیر با درک درست این تغییرات، علاوه بر به روزرسانی استانداردهای موجود، مطابق با نسخه بین المللی، در جهت روندهای آینده (گزارشگری پایداری)، اقداماتی را آغاز کرده است.

دکتر جلیلی افزود: ضمن ارج نهادن به تلاش های سازمان حسابرسی و به ویژه در بخش تدوین استانداردها، بر این باورم که  می­توان با یک برنامه ریزی دقیق، رو به آینده حرکت کنیم و به مثابه یک سازمان یادگیرنده، تغییرات محیطی را پیش بینی کنیم تا برای مواجهه درست و حساب شده با آن آمادگی داشته باشیم.

رئیس هیئت عامل سازمان تأکید کرد: استانداردهای حسابداری در دو دهه آینده با مفاهیم پایداری و توسعه پایدار اقتصادی عجین شده خواهد شد؛ به عبارتی محیط حسابداری، توسط مفهوم توسعه پایدار احاطه شده و بسیاری از پاردایم های کنونی حاکم بر این محیط دچار تغییرات بنیادین می­ شوند. حال سؤال اینجاست که آیا برای این شرایط مهیا شده ایم؟ این سوال و پاسخ به آن حتماً جزو مهم ترین دستورکارهای مدیریت سازمان حسابرسی در ماه های پیش رو است.

مدیر عامل سازمان در ادامه افزود: نقش سازمان حسابرسی در زمینه تاثیرات واقعی استانداردهای جدید نیز نیازمند بازنگری جدی است.

جلیلی اظهار کرد: سازمان حسابرسی در دو بخش تدوین استانداردها و آموزش آن، بسیار موفق عمل کرده است اما فعال کردن بخش مشاوره و طراحی سیستم های مورد نیاز برای پیاده سازی استانداردهای جدید، یکی از برنامه های مهم تحولی سازمان حسابرسی است که با سرعت در حال برنامه ریزی و طراحی اقدامات عملیاتی است و امیدوارم همکاران سازمان در یک نظام تصمیم گیری مشارکتی در این مقوله نقش آفرینی کرده و محور تحول قرار گیرند.

وی بیان کرد: استاندارد«IFRS۱۵»  یا «استاندارد شناخت درآمد» در سال آینده اجرا می شود و ضرورت دارد با  آموزش نیروهای سازمان حسابرسی و انتقال این تجربه به شرکت های مالی، بانک ها، بیمه ها و صاحبنظران حوزه حسابداری و حسابرسی، تلاش کنیم با افزودن مهارت های جدیدی از جمله «قضاوت» و «قدرت تخمین» به حسابداران و مدیران مالی و نیز آموزش و تقویت نرم افزارهای مرتبط با این استاندارد در توسعه امر حسابرسی گام برداریم.

مدیر عامل سازمان در پایان گفت: استاندارد ۴۴«IFRS۱۶» نیز در مرحله پیش نویس و نظرخواهی است و از تمامی صاحب نظران دعوت می کنیم جهت تکمیل و نهایی شدن آن نظرات خود را از طریق پرتال سازمان حسابرسی ارسال نمایند.

منبع خبر: به گزارش روابط عمومی سازمان حسابرسی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24