Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24: در ماه های اخیر روند تغییرات قیمت ها در بازارهای دلار و سکه به گونه ای بود که سرمایه گذاران دچار تردید ناشی از ریسک کاهش قیمت شدند...

چرا ملک مورد توجه است؟

بورس24در ماه های اخیر روند تغییرات قیمت ها در بازارهای دلار و سکه به گونه ای بود که سرمایه گذاران دچار تردید ناشی از ریسک کاهش قیمت شدند.

مثلا از ابتدای سال تا پایان تیر ماه در بازار سکه، بازدهی بیش از 10 درصد منفی شد و در بازار دلار قیمت ارز حدود 2 درصد افزایش یافت. اما این صحنه برای بازار مسکن جور دیگری رقم خورد!

کارشناسان اقتصادی در توصیف روند تغییر قیمت در بازار مسکن می گویند در این بازار قیمت ها افزایش قابل توجهی پیدا کرد. این رشد مثبت به دلیل توجه ویژه سرمایه گذاران به این بازار در شرایط کنونی سیاسی است.

از آنجا که احتمال شکل گیری توافق موقت بین ایران و آمریکا در ماه های اخیر وجود داشت، فضای سرمایه گذاری در بازار های ریسکی مثل دلار و ارز مبهم و مه آلود شد و همین مساله سرمایه گذاران را به سمت بازار مسکن سوق داد.

بازار مسکن در دوره های گذشته همواره بازدهی بالاتر از تورم عمومی به سرمایه گذاران بخشیده است.

مثلا در دهه 80 و نیمه اول دهه 90 در شرایطی که تورم در سطوح 19 تا 20 درصد به صورت میانگین سالانه در نوسان بود اما متوسط رشد قیمت مسکن بین 20 تا 22 درصد رقم خورد که به معنای رشد واقعی قیمت مسکن است.

کارشناسان اقتصادی در این باره تاکید می کنند بازار ملک در بلندمدت ارزش واقعی دارایی افراد و سرمایه گذاران را محافظت کرده است. این موضوع بخاطر واکنش دیرهنگام و کند قیمت مسکن به تحولات بیرونی و متغیرهای اثرگذار بر رفتار قیمت دارایی ها است.

از همین رو در ماه های اخیر در شرایطی که بازارهای دلار و سکه شکننده بود اما بازار مسکن در مسیر رشد قیمت حرکت کرد.

با این حال یک مساله در شرایط کنونی اجازه نمی دهد ورودی سرمایه به این بازار پرحجم باشد! این مساله به گفته کارشناسان فاصله قیمت مسکن با بودجه و سرمایه نقدی متقاضیان سرمایه گذاری است.

قیمت مسکن در تهران در سطح حداقلی 2 میلیارد تومان در آگهی های فروش است. این در حالی است که نقدینگی در اختیار سرمایه گذاران کمتر از این است.
این فاصله مانع از آن می شود که عمده متقاضیان سرمایه گذاری تصمیم به ورود به بازار مسکن را بگیرند.

در مناطق دیگر کشور نیز بودجه خرید آپارتمان و ملک باید حداقل یک میلیارد تومان باشد تا بتوان یک ملک مناسب را خریداری کرد.

در این شرایط پیش بینی کارشناسان این است که بازار مسکن تا پایان سال آنچنان رشد شدید را تجربه نمی کند اما احتمال دارد میزان افزایش آن از نرخ تورم بیشتر باشد. 

در شرایطی که در بازار اجاره پیش بینی ها بر رشد حدود 34 تا 35 درصدی اجاره بها در پایان سال نسبت به پایان سال 1401 حکایت دارد احتمالاً میزان رشد قیمت مسکن از این بیشتر خواهد بود.

البته یک ترمزگیر نیز در مسیر افزایش قیمت مسکن است؛ انتظار پایین افراد برای رشد بیشتر قیمت مسکن در آینده. رشدهای مکرر قیمت مسکن در سال های اخیر که باعث شده حتی میزان رشد قیمت مسکن از رشد قیمت ارز نیز بیشتر باشد، بر روی انتظارات سرمایه گذاران اثر کاهشی گذاشته است.

در این روزها سرمایه گذاران نسبت به اینکه قیمت مسکن خیلی رشد کند تردید دارند.

تعریفی که از خیلی رشد می شود، میزان رشدی مشابه سال های گذشته است؛ رقمی در حدود 50 تا 80 درصد.

لذا به دلیل تردید نسبت به رشد بالای قیمت مسکن و احتمال رشد پایین، میزان سرمایه گذاری در بازار ملک نسبت به سال های اخیر کاهش چشمگیر پیدا کرده است.
اما با این حال، بازار ملک در مقایسه با بازارهای دیگری مثل دلار و سکه مورد توجه سرمایه گذاران است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24