Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

صندوق سلام فارابی به‌عنوان یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های بازار توانسته طی دوره فعالیت خود نسبت به بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های شاخصی عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه عملکرد این صندوق را با صندوق‌های شاخصی مقایسه مقایسه کرده‌ایم.

مقایسه بازدهی یک ساله سلام فارابی و صندوق‌های شاخصی

بورس24 : صندوق سلام فارابی به‌عنوان یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های بازار توانسته طی دوره فعالیت خود نسبت به بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های شاخصی عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه عملکرد این صندوق را با صندوق‌های شاخصی مقایسه مقایسه کرده‌ایم.

مقایسه بازدهی یک ساله صندوق سلام و صندوق‌های شاخصی بازار

بررسی بازدهی صندوق سهامی سلام فارابی‌(ETF) نشان می‌دهد این صندوق در بازه زمانی یک ساله منتهی به 31 تیر 1402 معادل 66.4 درصد بازدهی داشته است. این در حالی است که در بازه زمانی مشابه، بازده محقق شده توسط بهترین صندوق شاخصی بازار 46.6 درصد و میانگین بازدهی صندوق‌های شاخصی (بر مبنای شاخص کل) تنها 36.5 درصد بوده است. این مقایسه به‌سادگی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در صندوق سلام نسبت به خرید واحد در صندوق‌های شاخصی گزینه سرمایه‌گذاری به‌مراتب بهتری به‌شمار می‌رود.

سلام فارابی

صندوق سهامی چه تفاوتی با صندوق شاخصی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین عواملی که انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از یکدیگر متمایز می‌کند، نحوه تخصیص منابع مالی آن‌ها میان دارایی‌های مختلف است. به‌عنوان مثال منابع مالی صندوق‌های درآمد ثابت صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون ریسک از جمله سپرده‌هایی بانکی و اوراق درآمد ثابت می‌شود. این در حالی است که بخش اعظم منابع مالی صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری مانند صندوق‌های سهامی، صندوق اهرمی و صندوق‌های شاخصی در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به این موضوع چه چیزی باعث ایجاد تفاوت در بازدهی و استراتژی صندوق‌های سهامی و شاخصی می‌شود؟

آشنایی با صندوق‌های سهامی و شاخصی

مدیران صندوق‌های سهامی منابع مالی این صندوق‌ها را با استراتژی که در نظر دارند بین سهام شرکت‌های مختلف تقسیم می‌کنند. به‌عنوان مثال، بیش از 96 درصد پرتفوی صندوق سلام فارابی صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها شده است. در میان این سهم‌ها می‌توان سهام دلاری و ریالی از شرکت‌های فعال در صنایع مختلف را مشاهده کرد. لازم به ذکر است انتخاب این شرکت‌ها به‌گونه‌ای انجام شده که صندوق سلام بازدهی بیش از بازده شاخص کل محقق کند. برای بررسی این موضوع می‌توانید بازدهی این صندوق در دوره‌های زمانی مختلف را با بازدهی شاخص کل در همان دوره‌های زمانی مقایسه کنید.

در مقابل صندوق‌های سهامی که بنا به نحوه تخصیص منابع مالی خود، قابلیت دستیابی به بازدهی بسیار بالاتر از شاخص کل را دارند، صندوق‌های شاخصی طبق قوانین مشخص شده توسط نهادهای ناظر بر بازار سرمایه، موظف هستند روی سهام شرکت‌هایی با ویژگی‌های مشخص سرمایه‌گذاری کنند. وجود این دست محدودیت‌ها و قوانین سبب می‌شود بازدهی صندوق‌های شاخصی عموما کمتر از بازده صندوق‌های سهامی باشد.

سابقه عملکرد سلام فارابی

سلام فارابی به‌عنوان یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان فارابی در مدت فعالیت خود توانسته بازدهی قابل‌توجهی را در بازه‌های زمانی مختلف محقق کند. به‌عنوان مثال این صندوق در بازه زمانی آبان ماه 1401 تا اردیبهشت 1402 به بازدهی 147 درصدی دست یافت و در حال حاضر نیز بازده یک ساله این صندوق معادل 66.4 درصد است. لازم به ذکر است، سبدگردان فارابی صندوق‌هایی مانند صندوق یکم اکسیر (صندوق سهامی)، صندوق هدیه (درآمد ثابت) و صندوق لبخند (درآمد ثابت قابل معامله) را نیز با بازدهی‌های مطلوب در کارنامه عملکرد خود دارد که سبب می‌شود سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری سراغ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های این شرکت سبدگردان بروند.

نحوه سرمایه‌گذاری در سلام فارابی

برای سرمایه‌گذاری در صندوق سلام کافی است با مراجعه به سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود، نماد «سلام» را جستجو کنید و مانند خرید و فروش سهام سفارش خریدتان را در قیمت و مقدار مورد نظر در سامانه ثبت کنید. لازم به ذکر است، برای سرمایه‌گذاری در صندوق سلام فارابی نیازی نیست مشتری این کارگزاری باشید و می‌توانید خریدتان را از طریق سامانه معاملات آنلاین تمام کارگزاری‌ها انجام دهید. در انتها فراموش نکنید درصورتی که در ارتباط با سرمایه‌گذاری در این صندوق سوالی داشتید، کافی است با شماره‌گیری تلفن 1561 در تمام روزهای هفته و ساعات شبانه‌روز از راهنمایی کارشناسان این مجموعه بهره‌مند شوید.

منبع خبر: اطلاع رسانی تبلیغی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24