Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - نظرسنجی دوره ای اتاق تعاون ایران از مدیران بخش خرید شرکت های ساختمانی در آخرین نسخه خود که به تازگی تهیه و منتشر شد، از...

بیم و امید تولید کنندگان مسکن

بورس24نظرسنجی دوره ای اتاق تعاون ایران از مدیران بخش خرید شرکت های ساختمانی در آخرین نسخه خود که به تازگی تهیه و منتشر شد، از بیم و امید سرمایه گذاران این بازار نسبت به آینده حکایت دارد.

این نظرسنجی ابتدای هر ماه تحت عنوان گزارش شامخ بخش ساختمان منتشر می شود.

نسخه جدید این‌ گزارش حکایت از آن دارد که شامخ کل بخش مسکن (متغیر برآیند در سوالات نظرسنجی)، در لبه مرز شرایط خوب و بد قرار گرفته است.

عدد شامخ کل در سطح ۵۵ واحد در شروع سال جدید قرار دارد. این یعنی آنکه وضعیت کلی تولید مسکن و حلقه آخر آن یعنی فروش مسکن در وضعیت خیلی بد قرار ندارد اما در وضعیت خوبی هم نیست.

عدد شاخص های شامخ چنانچه در زیر سطح ۵۰ باشد اوضاع نگران کننده است و بر عکس. تحلیل گزارش جدید شامخ مسکن حکایت از آن دارد که وضعیت ساخت و سازهای مسکن در رکود مطلق است.

این رکود از نگاه مدیران خرید بخش مسکن متاثر از رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی یا همان قیمت تمام شده تولید مسکن است.

سطح بالای قیمت تمام شده تولید مسکن (هزینه ساخت) لازم است عینا بر سطح قیمت فروش مسکن منعکس شود اما چون قیمت فروش مسکن برای افزایش بیشتر مستلزم پذیرش خریداران است و تقاضای خرید توان پذیرش قیمت بالا را ندارد، در نتیجه این رشد هزینه تولید مسکن مانع ساخت و ساز و عامل رکود مسکن شده است.

شاخص نشانگر روند هزینه تولید مسکن در گزارش شامخ، عدد ۶۷ را در نسخه جدید این گزارش بازگو می کند. این سطح عددی خود بیان کننده تورم بالای تولید مسکن در کشور است.

قیمت مصالح ساختمانی به دلیل رشد هزینه تولیدات صنعتی افزایش پیدا کرده است. البته بخشی از علت افزایش قیمت تولید مسکن به تورم زمین که بالای ۷۵ درصد از قیمت ساخت را شامل می شود بستگی دارد.

مدیران بخش خرید شرکت های ساختمانی در نظرسنجی شامخ، انتظار دارند در ماه آینده این بازار روی خوش به خودش نبیند. علت این تصویرسازی منفی آن است که بازار معاملات مسکن از نگاه آنها مرده است؛ نه خریدار دست به نقد، نه خریدهای امیدوارکننده.

رکود معاملات مسکن در چند سال اخیر به قدری تعمیق شده که بر روند سرمایه گذاری تولید مسکن تاثیر منفی گذاشته است. تیراژ تولید مسکن در ۵ سال گذشته به نصف سال های قبل کاهش پیدا کرد.

در ابتدای سال جدید سازندگان بیم آن را دارند که شرایط سال های گذشته در ۱۴۰۲ نیز تکرار شود. اما از طرف دیگر این امید وجود دارد که حل موضوع برجام باعث توقف روند رشد نرخ دلار و در نتیجه توقف روند رشد قیمت تولید و فروش مسکن شود.

سازندگان مسکن باید بتوانند ۷۰ درصد‌ واحدهای تولید شده خود را در سال اول تولید (نوسازها) بفروشند. این رقم اما در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است که خود عاملی برای رکود بیشتر تولید مسکن شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24