Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

احسان فدایی در پاسخ به این پرسش که تولید کنندگان در چهار سال گذشته تلاش کردند تولید را داخلی‌ سازی کنند. به نظر شما چند درصد از...

خلافی شیرین برای فروشندگان خُرد لوازم خانگی!

بورس24 : یکی از کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: فروشندگان خُرد به کالای قاچاق رغبت بیشتری دارند، زیرا حاشیه سود بالایی دارد و به سرعت کالا تحویل خریدار میشود.

احسان فدایی در پاسخ به این پرسش که "تولید کنندگان در چهار سال گذشته تلاش کردند تولید را داخلی‌ سازی کنند. به نظر شما چند درصد از تولیداتمان داخلی است؟" گفت: مسئولان برای بررسی و آسیب‌شناسی مشکلات همیشه در آخرین نقطه قرار میگیرند.

به عبارتی زمانی که چالش به نقطه انفجاری میرسد به فکر چاره‌جویی می‌افتند، در حالی که باید به ریشه مشکلات برگردیم. صنعت لوازم خانگی به رغم شعار‌های تبلیغاتی که متولیان آن میدهند یک صنعت کاملاً مونتاژی است.

در اغلب کشور‌های دنیا این صنعت مونتاژی پرهزینه ساخت داخلی نمیشود، زیرا سرعت تغییرات در بروزرسانی تکنولوژی‌های مورد نیاز این صنعت بالاست و هزینه‌های تحقیق و توسعه نیز برای کشور‌هایی که میزان تولید و فروش‌شان بالا نیست صرفه اقتصادی ندارد.

در اغلب کشور‌ها قطعات و مواداولیه توسط پیمانکاران داخلی و خارجی تأمین میشود. رقابت این صنعت در دنیا تنگاتنگ است و اغلب کشور‌ها برای تأمین قطعات و مواداولیه‌شان سراغ چینی‌ها می روند.

چرا چین توانست در این صنعت رکورد بزند؟

طی دو دهه اخیر چین سیاست‌هایی را برای ثبت رکورد تولید و صادرات قطعات لوازم خانگی اتخاذ کرد و توانست به خوبی بازار‌ها را قبضه کند. مشوق‌هایی برای صادرات قطعات این صنعت تعیین کرد، دامپینگ‌ هایی در بازار ایجاد کرد، هزینه ارسال قطعات به کشور‌های مقصد را کاهش داد و...

به همین دلیل این کشور اجازه رقابت به سایر کشور‌ها نداد. حتی کشور‌های صاحب تکنولوژی هم سفارش ساخت به چین میدهند، زیرا به صرفه‌ تر است.

با توجه به توضیحات جنابعالی، چشم‌ انداز تولید ملی صنعت لوازم خانگی در ایران چگونه است؟

قیمت مواداولیه و قطعات در صنعت لوازم خانگی بسیار تعیین کننده است. از این رو نوسانات نرخ ارز در کشور ما بسیار بر قیمت تمام شده کالای نهایی تأثیرگذار است.

پروسه انتقال قطعات و مواد اولیه در ایران ۴ تا ۶ ماه طول میکشد. یعنی از زمانی که ثبت سفارش میکنیم تا زمانیکه قطعه به خط تولید برسد چندین نوسان ارزی اتفاق می‌ افتد.

به همین دلیل تولید کالای نهایی گران تمام میشود. از نوسانات ارزی که مدام تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند بگذریم، برخی سیاست‌های غلط متولیان مانند تعیین قیمت دستوری که سیاستی غلط و نخ نما است موجب میشود سیستم تولید با چالش جدی رو به‌ رو شود.

به این موارد رکود بازار، ورود کالا‌های قاچاق سازمان یافته در تیراژ بالا، استقبال کم فروشندگان خرد و از همه مهمتر رغبت مردم به تعمیر کالا به جای خرید و تعویض آن را نیز اضافه کنید همگی این موارد دست به دست هم میدهند و تولید را غیراقتصادی و گران میکنند، به طوریکه در حال حاضر تولیدکننده و خریدار هر دو متضرر هستند.

به فروشندگان خرد اشاره کردید، چرا رغبت کمی برای فروش کالای داخلی دارند؟

فروشندگان خرد به کالای قاچاق رغبت بیشتری دارند، زیرا حاشیه سود بالایی دارد و به سرعت کالا تحویل خریدار میشود. طبیعی است باتوجه به وضعیتی که شرح دادم خریدار داخلی منتظر تولیدکننده نمیماند. نیاز خود را یا از بازار قاچاق تأمین میکند یا کالایش را تعمیر میکند.

در چنین شرایطی تولیدکننده با رکود بازار نیز مواجه می شود و از همه مهمتر وزارت صمت وارد ماجرا می شود و با تعیین قیمت دستوری توپ را به زمین تولیدکنندگان می‌اندازد تا خود را پاک و مبرهن از هر سیاست افزایش قیمتی نشان دهد.

در ماه جاری برخی فروش‌ شان را تعطیل کردند تا بازار تشنه عرضه بماند و بخشی از تقاضا را به سال آینده منتقل کردند. آیا این اقدام تخلف محسوب نمیشود؟

تولید کننده یک سرمایه‌ گذار است و به هیچ دولتی تعهد ندارد. منطقی است که برای بقای خود از هر ترفندی استفاده کند. در ماه‌های گذشته با افزایش نرخ ارز تقاضا برای خرید به یکباره بالا رفت، زیرا مردم تصور میکردند اگر خرید کالای‌ شان به سال آینده موکول شود با چند برابر قیمت باید کالا خریداری کنند.

از این رو هجوم تقاضا به سمت بازار به تقاضای روانی تبدیل شد و این اتفاق در شرایط کاهش عرضه به گرانی قیمت‌ها دامن زد. اگر متولیان این صنعت چاره نکنند، بازار لوازم خانگی در آینده‌ ای نزدیک به نقطه بحرانی می رسد که دیگر مسکن‌ های مقطعی نمی تواند مشکل را برطرف کند. 

منبع خبر: به گزارش شبکه لوازم خانگی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24