Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24: شروع سال جدید برای بازار مسکن همیشه‌ مصادف بوده است‌، با تعطیلی چند روزه معاملات خرید و البته معاملات فروش. این تعطیلی ناشی از...

بازار‌ مسکن در سال جدید چگونه است؟

بورس24 : شروع سال جدید برای بازار مسکن همیشه‌ مصادف بوده است‌ با تعطیلی چند روزه معاملات خرید و البته معاملات فروش. 

این تعطیلی ناشی از ندانم کاری آگاهانه با توجه به مشخص نبودن جهت اولیه اقتصاد‌ و بازارهای موازی مسکن است. معمولا همه ساله بازار مسکن سال جدید در میانه بهار هر سال شروع به‌ کار می‌ کند.

اما امسال این‌ فقط فاکتور ندانم کاری طبیعی ابتدای سال جدید (رویه سال های گذشته) نیست‌ بلکه فاکتورهای مهم‌ دیگری هم‌ وجود دارد که بر رفتار بازار مسکن تاثیر می‌ گذارد و شاید‌ روند تعطیلی ابتدایی سال را طولانی یا کوتاه کند.

یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار در این رابطه، شروع احتمالی مذاکرات برجام است. طی سه چهار سال گذشته این‌ فاکتور برای مدتی باعث رشد قیمت ها و برای دوره ای نیز باعث افت قیمت‌ در معاملات ملک شد.

بنابراین‌ بسته به اینکه‌ این‌ فاکتور‌ در چه وضعیتی تنظیم شود بازار مسکن نیز متناسب با آن واکنش نشان خواهد داد. فاکتور دیگر که در سال جدید بازار مسکن را تحت تاثیر قرار‌ خواهد داد‌ روند تغییر نرخ ارز خواهد بود.

به دلیل برهم اثرگذاری قیمت ها در بازارهای دارایی هر میزان افزایش نرخ دلار ممکن است (با احتمال بالا) باعث رشد هم‌ جهت قیمت مسکن شود‌ و بالعکس.

اما به عقیده کارشناسان اقتصادی زمانی که نرخ ارز‌ کاهشی می شود قیمت مسکن در کوتاه مدت واکنش درخور به آن نشان می دهد. این‌‌ ویژگی قیمت مسکن است که چسبندگی بالایی دارد‌ و دیرتر از بازارهای ارز و سکه به فاکتورهای بیرونی‌ موثر تاثیر نشان می دهد.

اما آنچه با احتمال‌ بسیار بالا قابل پیش بینی است، اثرگذاری روند کاهشی نرخ دلار (و همین طور روند افزایشی) بر جهت تغییر قیمت مسکن است.

از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار مسکن و رفتار قیمت ها در سال ۱۴۰۲، برنامه های دولت و‌ مجلس برای این بازار و همین طور برای اقتصاد است.

چنانچه دولت به دنبال رونق بخش مسکن باشد و طرح های متناسب و پر قدرت برای بازگشایی گره های بازار پیاده کند در این صورت می شود به پایان رکود در این بازار در سال جدید امیدوار بود.

رکود طولانی مدت بازار مسکن زمینه خروج به وضعیت رونق را بیش از هر زمان فراهم آورده است. مشروط به اینکه دولت با طرح هایی غیراز طرح تولید یک میلیون مسکن قفل‌ رونق را باز کند. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24