Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - بانک مرکزی اعلام کرد بانک ها در ۹ ماه اول امسال ۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی شان را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص دادند...

سهم مسکن از تسهیلات بانکی؛ تک رقمی ماند

بورس24 : بانک مرکزی اعلام کرد بانک ها در ۹ ماه اول امسال ۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی شان را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص دادند.

این برای حداقل دومین سال متوالی است که مسکن از وام شبکه بانکی سهم تک رقمی می برد.

در ۹ ماه اول امسال کل تسهیلاتی که بانک ها به کل بخش های مختلف اقتصادی پرداخت کردند رقمی معادل با ۲۹۷۹ همت گزارش شده است.

از این میزان تسهیلات که ۴۲ درصد افزایش نسبت به حجم پرداختی ۹ ماه اول پارسال نشان می دهد، تنها ۱۷۹ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن و ساختمان رسیده است.

این در حالی است که طبق قانون جهش تولید مسکن قرار بود در سال جاری ۲۰ درصد از تسهیلات بانک ها نصیب بخش مسکن شود تا تولید در این بخش رونق بگیرد.

اما یک سوم هدف پیش بینی شده برای تامین مالی بخش مسکن اکنون‌ محقق شده است. کارشناسان اقتصادی دو علت را برای این عدم تحقق عنوان می کنند.

علت اول رکود‌ خرید‌‌ و ساخت مسکن است که باعث شده تقاضا برای دریافت وام خرید مسکن و همچنین وام ساخت از طرف مردم و‌ سازنده ها به شدت کاهش پیدا کند.

تیراژ تولید مسکن از یک میلیون واحد به ۳۰۰ هزار واحد در سال کاهش پیدا کرده است. به‌ همین میزان تقاضای وام ساخت نیز افت‌ کرده است.

علت دوم نیز به حجم پایین ساخت طرح نهضت ملی مسکن مربوط است. در سال جاری مقرر بود یک میلیون مسکن ارزان در کشور ساخته شود. اما ساخت این خانه ها فعلا به میزان کمتر از ۴۰۰ هزار واحد بوده است.

بنابراین از این‌ محل نیز میزان پرداخت تسهیلات مسکن و سهم این تسهیلات از کل‌ پرداختی بانک‌ ها کاهش یافته است.

اگر چه تسهیلات مسکن معلول رکود مسکن عنوان می شود اما گروهی دیگر از کارشناسان اقتصادی تاکید می کنند تسهیلات مسکن می تواند با تصمیم گیری درست به علت رونق مسکن تبدیل شود !

اگر مبلغ وام خرید مسکن افزایش یابد به گونه ای که اقساط آن در استطاعت وام گیرنده ها باشد در این صورت سمت تقاضای خرید خانه تحریک‌ خواهد شد.

این در حالی است که مبلغ وام مسکن در حال حاضر کفاف خرید حداکثر ۵ مترمربع را می دهد. همچنین اقساط وام مسکن که در تهران ۴۵۰ میلیون‌ تومان است، حدود ۹ میلیون تومان در ماه برآورد می شود که تقریبا معادل کل‌ حقوق ماهانه یک کارمند است.

در این شرایط یک وام مسکن پرقدرت و در حد و توان خانوارها قادر خواهد بود خریداران مسکن را به بازار برگرداند و به صورت زنجیره ای باعث رونق تولید مسکن نیز شود.

سهم مسکن از تسهیلات بانکی در این صورت است که به ۲۰ درصد باز خواهد گشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24