Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - شرکت های ساختمانی در اوایل این ماه خبر از رکود تولید مسکن در ماه آذر دادند. گزارش نظرسنجی اتاق تعاون تحت عنوان...

رمزگشایی از رکود آذر در بازار ساخت مسکن

بورس24 : شرکت های ساختمانی در اوایل این ماه خبر از رکود تولید مسکن در ماه آذر دادند.

گزارش نظرسنجی اتاق تعاون تحت عنوان شامخ بخش ساختمان که هفته گذشته منتشر شد، شاخص کل را در سطح عددی زیر ۴۱ نشان داد که از اوضاع غیرنرمال و رکودی در این بخش حکایت دارد. این شاخص وقتی زیر عدد ۵۰ محاسبه می شود به معنای رکود است و بالعکس.

اما چرا در ماهی که قیمت مسکن باز هم رشد کرد و جا برای فروش با سود حاصل از رشد قیمت آپارتمان وجود داشت، شرکت های ساختمانی در نظرسنجی شامخ، اعلام وضعیت قرمز کردند؟

جواب این سوال در جدول شاخص های مختلف گزارش شامخ است!

ماه گذشته قیمت فروش مصالح ساختمانی در کشور به گفته مدیران خرید شرکت های ساختمانی افزایش چشمگیر پیدا کرد.

شاخص تغییرات قیمت مصالح ساختمانی در گزارش شامخ بیان می کند در آذر ماه فشار هزینه های تولید و سرمایه گذاری مسکن به ۸۴ رسیده است. این، عددی است که در شاخص مربوطه بدست آمده است. عدد شاخص قیمت در شامخ ساختمان هر چقدر به سمت ۱۰۰ حرکت کند بیانگر رشد شدید قیمت هاست.

این در حالی است که ماه آبان شاخص هزینه ساخت سطح عددی ۶۸ را نشان می داد. بنابراین در دو ماه آخر پاییز هزینه ساخت با فشار زیادی به شرکت های ساختمانی تحمیل شد و برای همین است که فعالیت این شرکت ها در حوزه ساخت کاهش پیدا کرده است.

فشار هزینه ساخت و تولید مسکن در شاخص دیگری از گزارش شامخ نیز قابل مشاهده است و آن شاخص قیمت محصولات تولید شده است. این شاخص در آبان ماه امسال عدد ۶۰ و در آذر عدد ۷۴ را نشان می دهد.

در کنار شاخص های منعکس کننده تورم ساخت مسکن، شاخص فروش شرکت های ساختمانی نیز صورت خوشی ندارد!

در ماه آخر از فصل پاییز میزان فروش سازندگان ساختمان و مسکن به زیر سطح نرمال رسیده است؛ شاخص میزان فروش کالا و خدمات که مدیران بخش خرید شرکت های ساختمانی در سراسر کشور به آن جواب داده اند، عدد ۴۵ را مخابره می کند و این یعنی رکود شدید در فروش مسکن و ساختمان در ماه گذشته که نتیجه اش به رکود تولید مسکن و ساختمان منجر شده است.

کارشناسان اقتصادی در تحلیل این وضعیت شرکت های ساختمانی به تورم در سطح کل اقتصاد و همچنین تورم تولید در واحدهای صنعتی تولیدکننده انواع مصالح ساختمانی و‌ همچنین به رشد نرخ ارز و اثرگذاری آن بر تجهیزات خارجی بکار رفته در پروژه های ساختمانی اشاره می کنند.

درست است که بخش قابل توجهی از مصالح ساختمانی در داخل تولید می شود اما این تولیدات در بخش مواداولیه به واردات نیازمند هستند یا اینکه قیمت آنها براساس قیمت های جهانی تعیین می شود.

ضمن آنکه رشد بیش از ۱۰ درصدی نرخ دلار در ماه گذشته بر انتظارات تورمی بازارها تاثیر گذار بود و خود، باعث افزایش هزینه تولید مسکن شد.

ساخت و ساز در کشور از سال ۹۷ تاکنون در رکود است و میزان تولید واحد مسکونی نصف دهه گذشته است. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24