Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

13 آذر ماه به عنوان روز بیمه در تقویم کشورمان ثبت شده که امسال نیز همچون سنوات گذشته مراسمی گرامی داشت از این صنعت و فعالانش توسط بیمه مرکزی برپا شد که رخدادهای آن نسبت به دوره های گذشته در خور توجه بود.

رونمایی از دستاوردهای صنعت بیمه در غیاب ارکان و دولتمردان

بورس24 : 13 آذر ماه به عنوان روز بیمه در تقویم کشورمان ثبت شده که امسال نیز همچون سنوات گذشته مراسمی گرامی داشت از این صنعت و فعالانش توسط بیمه مرکزی برپا شد که رخدادهای آن نسبت به دوره های گذشته در خور توجه بود.

تقویت گمانه اختلافات

نبود دولتمردان همچون رئیس جمهور و اکتفا کردن وزیر به سخنرانی با ویدئو کنفرانس، خلاء حضور نمایندگان مجلس و ایضا اعضای عالی شورای بیمه و نامه ای که در دقایق آخر از سوی رئیس جمهور آن هم بدون مهر و امضا به دست رئیس کل بیمه مرکزی رسید شاید نکاتی باشد که به شکاف  میان دولت و صنعت بیمه دامن زده و گمانه های اختلافات را تقویت می کند.

البته که در همایش بیست و نهم رئیس کل بیمه مرکزی، معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد ، دبیر کل سندیکای بیمه گران ،رئیس پژوهشکده بیمه ، برخی مدیران عامل شرکت ها و اهالی صنعت بیمه حضور داشتند و از چهار پیشکسوت صنعت بیمه معصوم ضمیری مدیر عامل بیمه پاسارگاد، جواد سهامیان عضو هیات مدیره بیمه تعاون، لطف الله نکوئی مدیر عامل بیمه آسماری و حسین کریم خان زند مدیر عامل بیمه نوین تقدیر شد.

همچنین عالی ترین مقام اجرایی وزارت امور اقتصادی عباس حسینی به عنوان معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد در مراسم حضور بهم رساند و پس از نطق سخنرانی مدیر ارشد همایش را ترک کرد.

برای اصحاب رسانه و فعالان این صنعت قابل تامل است که چرا ریاست جمهوری در مراسم شرکت نداشت و معاونین خود همچون معاون اول و معاون اقتصادی یا حتی دستیار اقتصادی خود را به این مراسم رهسپار نکرد.

حتی پورابراهیمی به عنوان ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای عالی بیمه نیز به همایش نیامد.

ابزار مالی، قراردادحقوقی

البته در این همایش یکروزه مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: بیمه همچنان که عامل ارتقای آرامش در نزد مردم و فعالان اقتصادی و عامل ثبات اقتصادی، تجهیز پس‌اندازها و توسعه‌ سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های مبادلاتی در اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار به شمار می‌آید، باید اذعان داشت که یکی از پیچیده‌ترین محصولات جامعه بشری است.

وی افزود: بیمه همزمان یک ابزار مالی و یک قرارداد حقوقی است که با هم ترکیب شده و در طول رابطه بیمه‌گر و بیمه‌گذار به شکل یک خدمت یا محصول ارائه می‌شود. بیمه نیازمند زیرساخت یا زنجیره تامین فیزیکی همانند صنایع تولیدی نیست اما در برگیرنده سطح مشابه ای از وابستگی‌ها و فرآیندهای پیچیده است. در صدر پیچیدگی یک محصول بیمه‌ای چالش ورود  به بازار و فروش است. چالشی که ناشی از لزوم معرفی خدمت و محصول و آموزش به مصرف‌کنندگان است.

وی از راه اندازی هاب درمان در صنعت بیمه خبر داد و گفت: صنعت بیمه در سال گذشته صنعت بیمه بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان حق بیمه پرداخت کرد و در سالجاری  ۵۲۰۰ میلیارد تومان به صنعت اختصاص یافت.

بهزاد پور محوریت توسعه دانش بنیان در صنعت بیمه راهبرد  را هدف صنعت بیمه  عنوان کرد و افزود: به طوری که  کمک به تحقق این راهبرد در اهداف بیمه مرکزی است.

وی اعتقاد داشته در صنعت بیمه مسیر درست تحول دیجیتال چابکی و برنامه های کوتاه مدت چند ماهه بوده و در این راه قدم گذاشته شده است.

محوریت بر دانش بنیان ها

رئیس کل بیمه مرکزی ایران تحول گرایان اقتصاد ریشه اقتصاد را بر محور دانش بنیان قرار دانست  گفت: اینشورتک ها بازار بیمه را به نفع مردم تغییر خواهند داد و ر شد کسب و کارهای فناوری محور در کوتاه مدت اتفاق می افتد به طوری که برای بقا در اقتصاد دیجیتال نیازمند به نوآور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه  اقتصاد دیجیتال دانش محور بوده و از حضور نوآوران استفاده شود افزود: ارتقای جایگاه صنعت بیمه در پروژه های عمومی، تحول دیجیتال در محصولات کاهش تکدی گری از محورهای اصلی صنعت بیمه به شمار می رود.

بهزاد پور خبر داد: پیاده سازی شیوه هوشمند بیمه، اجرای پروژه ارزیابی آنلاین خسارت، راه اندازی مرکز نوآوری بیمه، تاسیس موسسات تخصصی مربوط، حرکت  در اوراق بهادار سازی بیمه و ایجاد هاب درمان ازجمله طرح های این نهاد به شمار می رود که در سال‌جاری به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود: از کل حق بیمه‌ها، 4 هزار میلیارد دلار مربوط به بیمه‌های غیرزندگی است که 49 درصد آن سهم بیمه درمان و سلامت، 24 درصد بیمه‌های اشخاص و 27درصد به سایر رشته‌های بیمه‌ای مربوط است.

به گفته بهزادپور، در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده سپس چین و ژاپن همچنان بزرگترین بازارهای بیمه دنیا را با 56 درصد از حق بیمه کل جهان در اختیار داشته‌اند. همچنین 90 درصد حق بیمه تولیدی جهان در اختیار 20 کشور قرار دارد.

بهزادپور ادامه داد: در زمینه بیمه درمان هم حدود 17 میلیون و 200هزار نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند که در سال گذشته بالغ بر 22 هزار میلیارد تومان خسارت دریافت کرده‌اند. همچنین صنعت بیمه با پرداخت 10 درصد حق بیمه‌های شخص ثالث به وزارت بهداشت کمک کرده تا مجروجان حوادث رانندگی به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرند. صنعت بیمه از این بابت طی دوره ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بالغ بر 10هزار میلیارد  تومان به وزارت بهداشت کمک مستقیم کرده که ارزش روز آن حدود 40 هزار میلیارد تومان است. در پایان سال ۱۴۰۰، تعداد بیمه شدگان بیمه‌های زندگی به حدود 28میلیون نفر رسیده است.

تقویت حضور دانش بنیان ها

در این همایش، وزیر امور اقتصادی و دارایی که به صورت ویدئو کنفرانس برای فعالان صنعت بیمه سخنرانی داشت به جایگاه شرکت‌های  بیمه‌ای  در اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: از توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان در این صنعت بیمناک نیست و باید به آن به چشم یک فرصت نگاه شود.

به‌گفته وزیر اقتصاد، منظور از اقتصاد دانش‌بنیان تنها تجهیزات سخت‌افزاری نیست، بلکه نظام اقتصادی است که در آن دسترسی به فناوری نو با هدف رقابت پذیرتر شدن محصولات و خدمات در اقتصاد و افزایش بهره‌وری و نوآوری درحوزه‌های مختلف وجود دارد. وزیر اموراقتصادی و دارایی، با یادآوری صحبت‌های سال گذشته خود در همایش بیمه درباره بیمه‌گری هوشمند گفت: اقدامات خوبی انجام شد؛ اما همچنان مسیرهای نرفته بسیاری در حوزه هوشمند شدن صنعت بیمه وحرکت کردن به سمت دانش بنیان شدن آن وجود دارد.

خاندوزی افزود: جهت‌گیری‌ها درست است؛ اما سرعت تحولات با چیزی که جامعه نخبه ایرانی از ما توقع دارد و با برنامه‌های دولت، همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: بخشی از پرداخت‌های ناصحیح، سند‌سازی و تقلب در بیمه وجود دارد که ناشی از عدم اتصال سامانه‌های حاکمیتی در بیمه با سایر دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های آنهاست.

تحولی از نوع  دیجیتالی

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در مواردی حرکت به سمت تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای بیمه، فرآیند محیط بیمه‌گری، رابطه بین مردم و شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی عقب‌افتادگی‌هایی وجود دارد.

خاندوزی در نهایت بر این موضوع تاکید کرد که انتظار می‌رود همایش بیمه توسعه کمک کند تا با تناسب و هم‌جهت با خواسته‌ها و مطالبه به حق صاحب‌نظران که در اسناد بالا دستی کشور هم وجود دارد، بتوان عقب‌افتادگی‌ها را جبران کرد و شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه پویایی داشت.

تنوع در خدمات

 البته که در این مراسم محمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران به نمایندگی از بخش خصوصی و شرکت‌های بیمه در همایش بیمه و توسعه گفت: باید به صنعت بیمه افتخار کرد؛ زیرا در دوران تحریم عملکردی داشت که از هیچ بیمه‌گری در دنیا ساخته نبود.

 کریمی با بیان اینکه ۵٠٠میلیارد دلار از دارایی‌های کشور تحت پوشش صنعت بیمه قرار دارد، تاکید کرد: استفاده از ابزارهای نوین، توسعه رشته‌های جدید بیمه‌ای، متنوع‌سازی خدمات و پرداخت خسارات برخط اقداماتی است که در چرخه فعالیت بیمه‌گران قرار دارد.

وی تاکید کرد که در عین رفاقت میان شرکت های این صنعت، رقابت خوبی نیز دیده می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24