Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اعتماد سهامداران چگونه برمی گردد؟ مدیرعامل مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ گفت:در شرایط فعلی بازار سرمایه اگر هلدینگ ها اقدام به انتشار اوراقی همچون اختیار فروش های تبعی کنند، می توانند تا حد زیادی از نگرانی سرمایه گذاران بابت کاهش ارزش دارایی های خود در بورس کاسته و فشار فروش در بازار را کاهش دهند.

مدیرعامل مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ: انتشار اوراق تبعی از فشار فروش در بازار سهام می کاهد

بورس24 : مدیرعامل مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ گفت:در شرایط فعلی بازار سرمایه اگر هلدینگ ها اقدام به انتشار اوراقی همچون اختیار فروش های تبعی کنند، می توانند تا حد زیادی از نگرانی سرمایه گذاران بابت کاهش ارزش دارایی های خود در بورس کاسته و فشار فروش در بازار را کاهش دهند.

احسان حاجی علی اکبر، مدیرعامل مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ در پاسخ به این سوال که اگر هلدینگ ها برای حمایت از سهام زیرمجموعه خود اقدام به انتشار اوراق تبعی کنند، چقدر در بهبود روند بازار و اطمینان بخشی به ارزندگی سهام اثر گذار است؟ گفت: قطعاً یکی از مهم ترین مسائلی که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی دنبال می کند اطمینان بخشی به ارزندگی سهام از سمت ناشر آن اوراق است.

وی افزود: با توجه به افزایش پیچیدگی های تحلیلی، ابهامات سیاسی، فشارهای اقتصادی موجود، داده های مرتبط با اقتصاد کلان کشور، اما و اگرهای نرخ بهره بانکی و سیاست های بانک مرکزی و با توجه به تأثیرگذاری بالای این موارد روی ارزش ذاتی شرکت ها و تصمیم گیری فعالان اقتصادی، یکی از مهم ترین فاکتورهای تصمیم ساز برای سرمایه گذاران موضوع ریسک (بیش از گذشته) خواهد بود.

وی اضافه کرد: بنابراین چنانچه هلدینگ ها اقدام به انتشار اوراقی همچون اختیار فروش های تبعی کنند، می توانند تا حد زیادی از نگرانی سرمایه گذاران بابت کاهش ارزش دارایی های خود در بورس اوراق بهادار کاسته و فشار فروش در بازار را کاهش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که انتشار اوراق تبعی چقدر می تواند برای سهامداران امید آفرین باشد؟ افزود: بسیاری از سهامداران با توانایی های تحلیلی خوب و مؤثر خود همواره اقدام به بررسی ارزش ذاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس کرده و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل دست به سرمایه گذاری در سهام شرکت ها کرده و مستقیم و غیرمستقیم به حیات شرکت ها و توسعه ی فعالیت های آن ها کمک کرده اند.

مدیرعامل مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ ادامه داد: اما همواره ریسک های سیستماتیک موجود در کشور و اقتصاد، یکی از مهم ترین علت های بوجود آمدن انحراف های قابل توجه در تحلیل های فعالان بورس است لذا با توجه به ماهیت و کارکرد اوراق اختیار فروش تبعی، وجود این دست ابزارها می تواند تا حد زیادی سهامداران را امیدوار کرده و به حضور بلند مدت در بازار ترغیب کند.

وی در خصوص اینکه توسعه بورس کالا تا چه میزان مى تواند کمک کننده به بخش های مختلف توسعه اقتصادی باشد؟ افزود: توسعه بورس کالا به عنوان سازوکاری برای واقعی سازی نرخ محصولات تولیدی شرکت ها، قطعاً می تواند به شرکت ها در جهت فروش محصولات با قیمت های مناسب و در بستری متمرکز و امن مبتنی بر عرضه و تقاضای موجود کمک کند و همین شرکت ها هستند که بخش مهمی از اقتصاد کشور را شکل می دهند و به این ترتیب توسعه هر چه بیشتر بورس کالا نقش غیر قابل انکاری در توسعه ی اقتصاد دارد.

وی همچنین به روند فعلى معاملات بازار سهام و علت ریزش هاى بورس اشاره کرد و گفت: روند فعلی شاخص کل بورس از مرداد 1399، پس از یک اصلاح قیمتی عمیق، در حال حاضر خنثی بوده وهمین امر دلیل رشد های چند ماهه و افت های چند ماهه ی پس از آن در قیمت ها است.

وی ادامه داد: درحال حاضر معاملات عمدتاً با فضای فکری نوسان گیری های کوتاه مدت انجام می شود و کمتر خریداران در میان مدت و بلند مدت به عنوان سهامدار باقی می مانند که مهم ترین دلیل آن تصمیم گیری های سلیقه ای و اغلب بدون دقت در عرصه ی خرد و کلان اقتصاد است.

حاجی علی اکبر با ذکرمثالی ادامه داد:به عنوان مثال اما و اگرهای آزادسازی نرخ محصولات خودروسازها و تصمیم های مرتبط با صنایع صادرات محور در حوزه ی تعرفه های صادرات، لغو این تصمیمات و اتخاذ تصمیم های جدید و تکرار این سیکل معیوب و مخرب حتماً و قطعاً در تصمیم گیری سرمایه گذاران تأثیر منفی می گذارد.

به گفته وی، هر اندازه به سمت ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی دولت، قانونگذاری های متنوع مجلس در حوزه ی اقتصاد، نرخ ها (ارز، محصولات شرکت ها، نرخ بهره بانکی و ...) و کاهش ابهامات سیاسی حرکت کنیم، به مرور اعتماد می تواند به سرمایه گذاران برای حضور در بازار سرمایه برگردد.

حاجی علی اکبر در پاسخ به این سوال که چه اقداماتى مى تواند زمینه ساز بازگشت اعتماد به بازار و افزایش حجم و ارزش معاملات باشد، گفت: توسعه ی ابزارهای مالی با تمرکز بر کاهش ریسک سرمایه گذاری، ثبات در تصمیم گیری ها و حتماً تصمیم گیری های کارشناسی شده و دقیق، قانون گذاری با لحاظ کردن تأثیرات آن در فعالیت شرکت ها و فضای روانی بازار سرمایه به مرور می تواند منجر به ایجاد اعتماد میان سرمایه گذاران شود.

وی اظهار کرد: با توجه به گزارش عملکرد منتشر شده در سه ماهه ی اول سال جاری و همچنین روند فعالیت ماهانه شرکت ها و رشد درآمدهای شرکت ها در اکثر صنایع، احتمال تداوم تورم مزمن در کشور، مشکلات موجود در اقتصاد بین الملل و فشار آن بر نرخ دلار و سایرمسائل تحلیلی بنیادی مربوط به شرکت ها اعم از کاهش و تخلیه ی بخش مهمی از ریسک سرمایه گذاری در شرکت ها با کاهش قیمت های اخیر، رویکرد کمک رسانی نهادهای مرتبط با بازار سرمایه برای ثبات بخشیدن به بازار و ... سرمایه گذاری در بازار سهام می تواند در آینده منتج به شناسایی سودهای قابل قبول از طرف سهامداران شود.

وی با بیان اینکه با توجه به مسائل مطرح شده، بازار در شرایط ارزندگی قرار دارد اما این موضوع به تنهایی موجب رشد قیمت ها نمی شود، گفت: اصلاح زمانی بازار نیز پارامتری هست که باید به آن توجه کرد. بنابراین علیرغم ارزندگی صنایع و شرکت های بورسی (به طور نسبی و عام) ممکن است رشد قیمت و صعود بازار در کوتاه مدت صورت نگیرد اما با دید بلند مدت و در مقایسه با سایر بازارهای موازی و مسلما یکی از گزینه های مطلوب بازار سهام خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24