Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

یکی از عوامل مشکل‌ساز در راه رشد قیمت سهام، رانت میان نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد است. رانت موجود تهدید جدی برای شرکت‌ها محسوب می‌شود.

بهبود نسبی تقاضا

بورس24 : بورس تهران معاملات چهارمین روز کاری هفته را با فشار عرضه و افت بیش از 5 هزار واحدی آغاز کرد و با گذر از یکساعت ابتدایی، رفته‌رفته سمت تقاضا بهبود یافت اما ضعف طرف تقاضا و معاملات به شکل رنجی به سمت پائین در برخی از نمادهای بااهمیت و مورد توجه موجب شد تا بازار نتواند دست‌کم برای روز گذشته حرکت پائین به بالا را به نمایش بگذارد. درخصوص دلایل افت بازار طی روزهای اخیر بطور مفصل بحث شد و به این نکته اشاره شد که مهمترین چالش بازار در مقطع کنونی، قیمت‌گذاری دستوری و ترس و نگرانی از بابت فروش اوراق دولتی و عدم کشش بازار است. البته در این بین شیطنت برخی از حقیقی‌های بزرگ و حقوقی‌ها در برخی از نمادها نیز مشهود است.

اما امروز درخصوص یک موضوع مهم بحث خواهیم کرد. یکی از عوامل مشکل‌ساز در راه رشد قیمت سهام، رانت میان نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد است. رانت موجود تهدید جدی برای شرکت‌ها محسوب می‌شود. در وضعیت کنونی که بازار سهام نیازمند جلب ‌اعتماد سرمایه‌گذاران و عبور از بحران است، کاهش شکاف میان این دو نرخ می‌تواند میزان ریسک در بازار را کاهش دهد. همان‌طور که در گزارش‌های اخیر هم اشاره شد، به نظر احیای برجام زمانبر باشد. بنابراین ریسکی از بابت افت نرخ ارز وجود ندارد. البته احیای برجام بیش از اینکه به ضرر بازار باشد، به سود او خواهد بود. چراکه حدود ۳۰‌ درصد از هزینه‌های شرکت‌های صادراتی به جیب واسطه‌ها می‌رود که منفعتی در سود‌سازی شرکت‌ها ندارد. حال با فرض کاهش حدود 20 درصدی دلار، چه اتفاقی رخ خواهد داد ؟ شرکت‌هایی که پتانسیل بالایی در زمینه صادرات دارند، با افزایش میزان تولید و فروش و کاهش هزینه‌های تحمیل شده، وضعیت با ثبات‌تر و بهتری پیدا خواهند کرد.

اما برای امروز احتمالا بازار بهتری را داشته باشیم. به شکل واضحی مشخص است که بازار می‌تواند تغییر مسیر دهد، مشروط بر اینکه مقداری از هیجانات معامله‌گران عجول کنترل شود ... !

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24