Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر خاورمیانه شنبه ١۵ تیر در محل این شرکت برگزار شد...

تایدواتر ۵۶٠ میلیارد ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر خاورمیانه شنبه ١۵ تیر در محل این شرکت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر که با حضور بیش از ٨٠ درصد از صاحبان سهام آن برگزار شد؛ آقایان محمد اسکندری به نمایندگی از سهامدار عمده به عنوان ریاست مجمع، یوسف الهی شکیب و محمد بیات به عنوان ناظر و مهرداد عالی مقدم به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند. در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر خاورمیانه مقرر شد مبلغ ٩٠٠ ریال سود به ازای هر سهم بابت سود سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ٩١ به سهامداران این شرکت پرداخت شود. این در حالی بود که پیشنهاد اولیه هیات‌مدیره شرکت پرداخت ۴۵٠ ریال سود بود. هم‌چنین در این مجمع صورت‌های مالی سال گذشته شرکت به اتفاق آرا تصویب و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت انتخاب شد.

بی‌تاثیر بودن تحریم‌های جدید

در حاشیه مجمع شرکت تایدواتر مهندس علیرضا چشم‌جهان مدیر امور کانتینر و لجستیک تایدواتر در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تاثیر کاهش فعالیت خطوط کشتیرانی خارجی در بندر شهید رجایی بر فعالیت‌ها و درآمدهای تایدواتر اعلام کرد: «این موضوع تاثیری بر فعالیت‌ها و درآمدهای تایدواتر و هم‌چنین حجم فعالیت‌ها در بندر شهید رجایی ندارد.»

او با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته و در پی به حداقل رسیدن حجم مراودات مالی و روابط تجاری شرکت تایدواتر خاورمیانه با خطوط و شرکت‌های کشتیرانی خارجی، برنامه‌ریزی لارم برای متنوع کردن سبد درآمدی این شرکت انجام شده است، خاطر نشان کرد: «در نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها، درآمد و حجم فعالیت شرکت تایدواتر خاورمیانه از کاهش یا حتی قطع شدن تردد مستقیم خطوط کشتیرانی کانتینری به بندر شهید رجایی تاثیر نمی‌پذیرد.»

معاون امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر خاورمیانه با تقبیح اقداماتی که در قالب تحریم‌ها علیه مردم ایران اعمال می‌شود، گفت: «سود پیش‌بینی شده این شرکت در سال ١٣٩٢ مطابق گزارش های اعلام شده به سازمان بورس اوراق بهادار تحقق می‌یابد و از این بابت جای نگرانی برای سهامداران وجود ندارد.»

او تصریح کرد: «کاهش یا قطع تردد مستقیم خطوط کشتیرانی خارجی، به معنای کاهش فعالیت بندر شهید رجایی نیست و مبادلات کالاهای تجاری طبق روال سابق به طور منظم و پیوسته در حال انجام است.»

شکایت از مزایده بندر امیرآباد

احمد صادقی گرمارودی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی تایدواتر خاورمیانه، نیز در حاشیه این مجمع درباره کنار گذاشته شدن تایدواتر از مزایده بندر امیرآباد، گفت: «شرکت تاید واتر از ١٠ سال قبل فعالیت خود را در بندر امیرآباد آغاز کرد و در این دوران با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داد موفق شد میزان تخلیه و بارگیری بندر را از ٣٠٠ – ٢٠٠ هزار تن در سال به سه میلیون تن در سال ارتقا دهد.»

به گفته او، در این ١٠ سال شرکت از تمام توان مالی، انسانی، تجهیزات و دانش فنی خود استفاده کرده و تنها سود نصیب این شرکت نشده بلکه هزینه‌های بالایی نیز به همراه داشته است.»

صادقی گرمارودی، با اشاره به انجام مزایده اخیر در مورد بندر امیرآباد، تصریح کرد: «در این مزایده ما حتی به واسطه سابقه فعالیت خود، خواستار ترک تشریفات نشدیم و مانند سایر شرکت‌ها پیشنهادها و ارقام خود را ارائه کردیم. اما پاکت‌های پیشنهادی ما باز نشد.»

او با بیان این که با بهانه‌های مختلف از جمله بدهی شرکت، مانع حضور ما شدند، گفت: «ما در بندر امیرآباد هیچ‌گونه بدهی به سازمان بنادر نداشتیم و اعلام بدهی یا طلبکار بودن منوط به انعقاد قرارداد و وجود مدل مالی حاکم بر قرارداد است. اما در نهایت شرکتی برنده مزایده بندر امیرآباد اعلام شد که پیشینه‌ای نداشته، تازه تاسیس بوده و وابسته به سازمان بنادر است.»

به گفته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی تایدواتر خاورمیانه، طبق قوانین مزایده یک قیمت پایه اعلام می‌شود و هر کس سهم بیشتری برای کارفرما (دولت) در نظر بگیرد و اعلام کند، برنده مزایده است.

صادقی گرمارودی، خاطرنشان می‌کند: این مزایده برای دو ترمینال بندر امیرآباد برگزار شد و شرکت‌ها نیز پیشنهادهای جداگانه‌ای برای هر کدام از این‌ها ارائه کرده بودند. در مورد یکی از ترمینال‌ها پیشنهاد شرکت تایدواتر رقم بالاتری بود و سهم بیشتری برای دولت در نظر گرفته بود که به دنبال آن سود بیشتری به خزانه ملی واریز و منافع ملی تامین می‌شد. در مورد ترمینال دیگر پیشنهاد شرکت تایدواتر و برنده مناقصه در یک رده قرار داشت. اما پاکت پیشنهادی شرکت ما باز نشد.»

او با بیان این که این اتفاق رخداد تازه‌ای نیست و طی ماه‌های گذشته درباره بندرانزلی و بندر شهید رجایی نیزچنین اتفاقی افتاده است و با ترک تشریفات، مناقصه به یک شرکت تازه‌تاسیس واگذار شد، گفت: «تایدواتر یک شرکت بین‌المللی و شناخته شده است که در تحریم‌های اخیر نیز مورد هدف قرار گرفته و جای دارد مسئولان با توجه به این موارد مواضع دفاعی و حمایتی در مورد آن اتخاذ کنند.»

صادقی گرمارودی، درباره واکنش‌ شرکت به این اتفاق گفت: «با توجه به این که روزهای پایانی دولت است، انتظار داریم دولت جدید در خصوص تصمیماتی که دولت در یک ماهه پایانی فعالیت خود در حوزه دریایی و بندری اتخاذ کرده، تجدیدنظر کند. همان‌گونه که نمایندگان و مسئولان و نماینده امور واگذاری‌های رییس جمهور منتخب نسبت به واگذاری نمایشگاه بین‌المللی واکنش نشان دادند، انتظار داریم در این خصوص که اهمیت بالاتری نیز دارد، تجدید نظر شود.»

٢٢۵۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری طی فعالیت دولت دهم

تایدواتر خاورمیانه همگام با شعار توسعه دریا محور که طی سال های اخیر مطرح شد، بیش از ٢٢۵۵ میلیارد ریال از منابع خود را به صورت مستقیم در حوزه دریایی و بندری کشور سرمایه گذاری کرده است. خرید بارج جرثقیل دار ١٠٠٠ تن برای خارج سازی ٧ فروند شناور مغروق در خور موسی با حجم سرمایه گذاری ١٨ میلیون دلار، خرید ۵٠ دستگاه واگن حمل کانتینر به ارزش ٣۵ میلیارد ریال، خرید دو فروند شناور پیشرفته خدمات رسان به سکوهای نفتی به ارزش ١٣ میلیون یورو، خرید ٩٠ دستگاه ترمینال تریلی به ارزش ٢ میلیون یورو، خرید ٧٠ دستگاه ترمینال تراکتور به ارزش ۵.٢ میلیون یورو، خرید ٢٠ دستگاه ریج استاکر به ارزش ۴.۵ میلیون یورو، خرید ٢۵ دستگاه تریلر جاده ای به ارزش ٣٠ میلیارد ریال و خرید بزرگترین بارج سوخت رسان خاورمیانه از کشتی سازان داخلی به ارزش ٢٢٠ میلیارد ریال بخشی از سرمایه گذاری های مستقیم این شرکت طی ۴ سال اخیر بوده است.

برنامه های آتی

- سرمایه گذاری ٣٠٠ میلیون دلاری در فاز دوم بندر شهید رجایی به منظور خرید ١٨ دستگاه گنتری کرین و ۴٠ دستگاه ریچ استاکر

- رساندن ظرفیت بندر شهید رجایی به بیش از ۶ میلیون تی ای یو کانتینر

- حضور جدی در بخش نفت ، گاز و پتروشیمی کشور در زمینه حمل و نقل فرآورده های پتروشیمی و فعالیت های بندری این بخش

- در اختیار گرفتن یک اسکله اختصاصی در بندر امام خمینی به منظور صادرات فرآورده های پتروشیمی

- راه اندازی خط کشتیرانی فیدری در منطقه خلیج فارس با خرید یا اجاره کشتی

- اجاره دادن انواع شناورهای خدمات رسان به سکوهای نفتی کشور

- خارج سازی شناورهای مغروق در آبراه های جنوبی کشور

- حضور در یکی از بنادر منطقه خلیج فارس به منظور فعال کردن حوزه ترانزیت کشور

- حضور در حداقل ٣ بندر خشک (تهران اصفهان و یزد) به منظور ارائه خدمات لجستیکی

- تمدید قرارداد در بنادر شمالی کشور و توسعه فعالیت ها در این منطقه

تاریخچه

تایدواتر خاورمیانه در تاریخ ٢۴ اردیبهشت سال ١٣۴٧ به شماره ثبت ١٢٣۴١ و با نام شركت داریوش با سرمایه ١٠ میلیون ریال منقسم به یكهزار سهم در تهران تاسیس شد و بعد از چند ماه با مشاركت شركت تایدواتر آمریكا به صورت ۵١-۴٩، شركت سهامی عام تایدواتر خاورمیانه را تشكیل دادند. پس از انقلاب اسلامی مدیران و سهامداران خارجی شركت از كشور خارج شدند. بعد از مدتی شركت تحت پوشش و نظارت دادستانی انقلاب قرار گرفت و اداره امور آن در سالهای ١٣۵٩ تا ١٣۶٨ به سازمانها و نهادهای اشاره شده واگذار شد:بنیاد مستضعفان، دادستانی انقلاب خارك، شركت ملی نفت ایران و بنیاد شهید انقلاب اسلامی.

سپس در سال ١٣۶٨ با توجه به واگذاری ۴٩ درصد سهام تایدواتر آمریكا به دولت جمهوری اسلامی ایران - بنابر مصالحه نامه مورخ ۴ مه ١٩٨۵ به مبلغ ۶٩٩ هزار دلار – هیات دولت به موجب مصوبه شماره ۵۴٣٩/ت ٧۵۴ در تاریخ ۴ آبان ماه ١٣۶٨ اقدام به واگذاری سهام یاد شده به سازمان بنادر و دریانوردی كرد. پس از ان به دلیل پاره ای از مشكلات مدیریتی سازمان بنادر و دریانوردی در تاریخ ١٣۶٩/١٢/١۴، ۴۵ درصد سهام مصادره شده را كه در مالكیت بنیاد شهید بود به نفع صندوق پس انداز كاركنان سازمان بنادر و دریانوردی خریداری كرد.

در تاریخ ١٣٨۶/١١/١٧ نیز بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده با تغییر در اساسنامه، نام شركت از شركت خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه به شركت تایدواتر خاورمیانه تغییر كرد.

درباره تایدواتر

تایدواترخاورمیانه‌ با هدف‌ فعالیت‌ در زمینه‌های ‌نصب ‌و تعمیر لوله‌های‌ زیر دریایی‌ ، ساخت‌ اسكله‌ و حوضچه‌های‌ تعمیراتی‌ و نیز حمل ‌ونقل ‌دریایی ‌در تهران‌به ‌ثبت ‌رسید. اكنون‌قریب ‌به ‌سی‌ و هشت ‌سال‌از آن ‌روز می‌گذرد و امروز شركت‌ ‌تایدواتر خاورمیانه ‌به‌ یك ‌مجموعهء بسیار قدرتمند خدمات‌ بندری‌ دریایی‌ مبدل‌ شده‌است‌ كه ‌نه ‌تنها برای‌ فعالان ‌دریایی ‌كشور مان‌ نامی‌ آشناست‌ بلكه ‌در بازارهای‌بین‌المللی‌نیز از شهرت ‌بسیار خوبی‌برخوردار است‌. امروزه‌ تایدواتر خاورمیانه‌طیف ‌وسیعی ‌از فعالیت‌ها و خدمات‌بندری‌، دریایی ‌و كشتیرانی‌،لایروبی‌، ترانزیت‌، عمران ‌و فن‌آوری ‌اطلاعات ‌را عرضه ‌می‌كند، به ‌همین‌ جهت‌ حضور تایدواتر در یك ‌بندر غالباً به‌این ‌معناست كه ‌آن ‌بندر به ‌همه ‌امكانات‌ خدمات ‌بندری ‌دسترسی‌دارد و شركت‌های‌كشتیرانی‌و صاحبان‌كالا می‌توانند به ‌خدمت‌دهندهء مطمئنی ‌اتكاء كنند.

حوزه های فعالیت ( زنجیره ارزش )

1- خدمات بندری و لجستیك

- تخلیه وبارگیری انواع كشتیهای كانتینری

- تخلیه و بارگیری انواع کشتیهای غیر كانتینری

- راهبری پایانه های اختصاصی

- ترانشیپ و ترانزیت داخلی و بین المللی

- انبارداری کالا وکانتینر

- حمل ونقل و خدمات لجستیكی

2- خدمات دریایی و كشتیرانی

- یدك كشی وراهبری شناورها

- خدمات نمایندگی كشتیرانی

- لایروبی ، سالویج و بانكرینگ

- حمل ونقل دریایی و چارترینگ

3- سایر حوزه ها

- فناوری اطلاعات

- فنی ومهندسی

- بازار سرمایه

- خدمات آموزشی

- تامین نیروی انسانی

- عمران وساخت

منبع خبر: گروه تحلیلی-خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24