Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نوسان شاخص های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر افزایش یافته و این بی ثباتی حاصل ابهام درباره بسیاری از مسایل است. نهادهای بین المللی تلاش می کنند وضعیت اقتصاد جهان را توصیف کنند اما این کار بسیار دشوار است. در مطلب حاضر به دیدگاه های صندوق بین المللی پول درباره وضعیت کلی اقتصاد جهان، ریسک ها و نرخ های رشد اشاره شده است. تنش ها در خاورمیانه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بدهی ها، رشد پایین اقتصادها و وضعیت منفی اقتصاد چین در مرکز توجه صندوق بین المللی پول قرار دارند.

هشدارهای مهم صندوق بین المللی پول

بورس24 : نشست مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در آمریکا در حال برگزاری است و گزارش هایی که در این نشست منتشر می شود حاوی نکات مهم برای درک وضعیت کلی اقتصاد جهان است. صندوق بین المللی پول در گزارش جدید چشم انداز اقتصاد جهان پیش بینی خود از نرخ رشد برخی اقتصادها در سال جاری و سال آینده را پایین آورده است. درحالی که این نهاد به موفقیت بانک های مرکزی در مهار تورم اشاره کرده نسبت به ریسک های بزرگ که اقتصاد جهان را تهدید می کنند از جنگ تا تنش های تجاری هشدار داده و از دولت ها خواسته برای این وضعیت ها چاره اندیشی کنند.

در گزارش چشم انداز اقتصاد جهان آمده است، سال جاری و سال آینده اقتصاد جهان به ترتیب 3.2 درصد و 3.2 درصد رشد می کند. رقم مربوط به سال آینده 0.1 درصد پایین تر از پیش بینی سه ماه پیش این نهاد است. همچنین سال جاری و سال آینده تورم جهانی به ترتیب 5.8 درصد و 4.3 درصد خواهد بود.

در فصول اخیر صندوق بین المللی پول نسبت به پایین بودن نرخ رشد اقتصادها طوری که آنها نمی توانند برای کاستن از فقر و مبارزه با تغییرات اقلیمی اقدامی انجام دهند هشدار داده است. اقتصاددان ارشد صندوق می گوید: "شدت ریسک های ژئوپلیتیک در حال افزایش است و ممکن است درگیری های منطقه ای رخ دهد. در این حالت بازار مواد خام از این تحول تاثیر خواهد پذیرفت. از سوی دیگر حمایت گرایی در حال افزایش است و این یعنی تنش های تجاری رشد خواهد کرد. همچنین اختلال در زنجیره های بین المللی تامین افزایش خواهد یافت."

ریسک بعدی احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. او وعده هایی درباره اعمال تعرفه بالا بر کالاهای صادراتی چین به آمریکا و اعمال تعرفه بر تمامی کالاهای وارداتی به آمریکا داده است. این اقدامات سبب رشد نرخ تورم در آمریکا و اختلال در تعاملات تجاری بین آمریکا و دیگر کشورها می شود. یک نتیجه طبیعی این وضعیت کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادهاست.

عامل دیگر نگرانی، رشد بدهی جهان است. بدهی ها تا پایان سال جاری میلادی به 100 هزار میلیارد دلار یعنی 93 درصد تولید ناخالص داخلی جهان افزایش خواهد یافت. بیشترین رشد بدهی ها در آمریکا و چین است. صندوق بین المللی پول از دولت ها خواسته است بدهی ها را مهار کنند اما واقعیت این است که دولت ها تمایلی به این کار ندارند. کاهش استقراض ها یعنی کاهش نرخ رشد، فقدان منابع برای صندوق های بازنشستگی، کمبود منابع برای مسایل امنیتی و مبارزه با تغییرات اقلیمی و .. بدین ترتیب دولت ها تمایلی به کاهش بدهی ندارند و مشخص نیست وضعیت اقتصاد جهان در آینده به چه شکل خواهد بود. قبلا اقتصاد چین موتور رونق اقتصاد جهان بود و حالا اقتصاد چین یک مانع رونق اقتصاد جهان است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود نرخ رشد برخی اقتصادها در سال آینده و سال جاری را پیش بینی کرده است.

سال آینده میلادی نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو 1.2 درصد خواهد بود. این رقم 0.3 درصد پایین تر از پیش بینی قبلی است. سال جاری اقتصاد چین 4.8 درصد رشد خواهد کرد (0.2 درصد پایین تر از پیش بینی قبلی) و سال آینده نرخ رشد 4.5 درصد خواهد بود. از دید اقتصاددان های صندوق بین المللی پول، اقدامات اخیر دولت و بانک مرکزی چین برای ایجاد رونق در اقتصاد و احیای اعتماد مصرف کنندگان کافی نیست. سال جاری اقتصاد آمریکا 2.8 درصد رشد می کند و سال آینده این رقم 2.2 درصد خواهد بود.

در بخشی از گزارش صندوق بین المللی پول آمده است سال آینده ریسک های گوناگون اقتصاد جهان را تهدید می کنند: تاثیر منفی سیاست های پولی، افزایش فشار بدهی ها بر اقتصادها بویژه اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در اثر تغییرات اقلیمی، جنگ ها و تنش های ژئوپلیتیک، رشد بدهی ها و تنش ها. سال آینده ممکن است محیط اقتصاد جهان ملتهب تر از سال جاری باشد.

در ماه های اخیر بازارها از تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک تاثیر پذیرفته اند و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. هنوز درباره سرنوشت تنش ها در خاورمیانه، افق اقتصاد چین، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور و .. هیچ قطعیتی وجود ندارد. در کنار این عوامل، برخی عوامل بلندمدت تر نظیر رشد بدهی ها وجود دارد که بر نگرانی سرمایه گذاران می افزاید. هر یک از این عوامل می تواند بر وضعیت بازارها تاثیر گذارد. در هفته های اخیر شاهد اثرگذاری تنش ها در خاورمیانه بر قیمت نفت بوده ایم. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف باید برای تحولات بزرگ تر در بازارها آماده باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24