Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

امروز عملکرد بورس آمریکا مثبت بوده و دو شاخص استاندارد اند پورز و متوسط صنعتی داوجونز رکورد جدید ثبت کرده اند. امروز همچنین قیمت طلا و فلزات پایه رشد کرده اما واقعیت این است که سرمایه گذاران دچار ابهام و نگرانی هستند. پیش بینی ها درباره بهبود اوضاع اقتصاد چین تحقق نیافته و تنش ها در خاورمیانه ادامه دارد. از سوی دیگر همه می دانند که اگر این تنش ها کاهش یابد بازار نفت و طلا نزولی خواهند شد. سرمایه گذاران تلاش می کنند امیدوار باشند. در مطلب حاضر به وضعیت بازارها، تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و برخی نکات مهم اشاره شده است.

امید به فرا رسیدن روزهای بهتر

بورس24 : این هفته یعنی دومین هفته ماه اکتبر وضعیت بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا بد نبوده اما قیمت فلزات پایه کاهش یافته است. این هفته بازارها از تنش ها در خاورمیانه، دیدگاه ها درباره افق اقتصاد چین و گزارش وضعیت تورم آمریکا که روز گذشته منتشر شد تاثیر پذیرفتند.

تنش ها در خاورمیانه ادامه دارد البته این هفته قیمت نفت رشد چشمگیر نداشته و قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 79 دلار و 75.5 دلار قرار گرفته است. این هفته شاخص دلار کمی رشد کرده است. اگر تنش ها در خاورمیانه شدت یابد بازار نفت صعود خواهد کرد.

وضعیت اقتصاد چین مشخص نیست. برخی تحلیلگران معتقدند برنامه های بزرگ برای رفع چالش ها معرفی خواهد شد و اقتصاد به ثبات خواهد رسید اما برخی خوشبین نیستند. اگر برنامه های به اندازه بزرگ معرفی نشود وضعیت شاخص های اقتصادی بدتر خواهد شد. همچنین انتظار می رود سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از امسال باشد. بدتر شدن وضعیت اقتصاد چین زیان های بزرگ به اقتصادهای آسیایی و بازار مواد خام وارد خواهد کرد.

تورم آمریکا در محدوده انتظار اقتصاددان ها قرار دارد بنابراین بانک مرکزی می تواند نرخ های بهره را باز هم پایین آورد اما به دلیل وضعیت خوب بازار کار بعید است نرخ های بهره در آینده در هر نشست بیش از 0.25 درصد پایین آورده شود. سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند و مبنا را کاهش تدریجی نرخ های بهره قرار دهند. اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را آهسته پایین آورد رونق بازار طلا و بورس زیاد نخواهد بود. اگر وضعیت اقتصاد خوب باشد ممکن است بانک مرکزی در یک یا دو نشست تغییری در نرخ های بهره ندهد. سرمایه گذاران باید به این احتمال هم فکر کنند. امروز قیمت طلا حدود 30 دلار رشد کرده و عملکرد بازار در هفته جاری کمی مثبت است.

هفته پیش رو

هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد چین، اروپا و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و نیز مانند این هفته، اخبار از تنش های خاورمیانه بر برخی بازارها بویژه بازار نفت و دلار تاثیر خواهد گذاشت.

تقویم اقتصاد جهان

روز یکشنبه نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده در چین در ماه گذشته اعلام می شود. به دلیل ضعف تقاضای داخلی، نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده بسیار اندک بوده و تا وقتی تدابیر به اندازه بزرگ برای حمایت از اقتصاد و احیای اعتماد عمومی اتخاذ نشود وضعیت تغییر نخواهد کرد. فردا مقامات وزارت دارایی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره برنامه های حمایتی سخن خواهند گفت. همه امیدوارند برنامه های بسیار بزرگ برای رفع چالش ها معرفی شود. تحلیلگران معتقدند اندازه برنامه ها باید صدها میلیارد دلار باشد.

روز دوشنبه وضعیت تجاری، عرضه پول، سرمایه گذاری و وام های جدید در چین اعلام می شود. همچنین دو تن از مقامات بانک مرکزی در آمریکا درباره وضعیت اقتصاد و تورم سخن خواهند گفت. سرمایه گذاران بسیار مایلند سرعت کاهش نرخ های بهره مشخص شود. ابهام در این زمینه بر تمام بازارها تاثیر خواهد گذاشت. پیش بینی کنونی این است که تا پایان سال 2026 نرخ های بهره 3.5 درصد پایین آورده می شود و به زیر 2 درصد می رسد. این یک سناریوی مثبت است و تحقق آن به رشد شاخص های بورس منجر خواهد شد. وضعیت صادرات و واردات چین بر بازار مواد خام تاثیر دارد. ضعف تقاضای داخلی سبب شده چین به صادرات وابسته تر شود. افزایش صادرات سبب تنش تجاری بین چین و شرکای تجاری آن می شود.

روز سه شنبه تولید صنعتی در ژاپن، شاخص بهای عمده فروشی آلمان، تورم در فرانسه و اسپانیا، تولید صنعتی در منطقه یورو، تورم کانادا و شاخص فعالیت های تولیدی امپایراستیت نیویورک منتشر خواهد شد. این داده ها به بانک های مرکزی کمک می کند بهتر درباره نرخ های بهره تصمیم بگیرند.

روز چهارشنبه نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده در انگلستان، تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته جاری و شاخص بهای واردات و صادرات این کشور اعلام می شود. این هفته نوسان قیمت نفت بزرگ نبوده است. درباره تصمیم اوپک برای تولید میزان بیشتر نفت ابهام وجود دارد اما عرضه نفت آمریکا و برخی کشورهای دیگر افزایش خواهد یافت. اگر تنش ها در خاورمیانه کاهش یابد قیمت ها پایین می آید. حتی اگر در چین برنامه های حمایتی اجرا شود تقاضای این کشور برای نفت خیلی رشد نخواهد کرد زیرا هدف این برنامه ها تحقق نرخ هدف رشد اقتصاد است.

روز پنجشنبه در منطقه یورو تراز تجاری و یک معیار از تورم اعلام می شود. همچنین در آمریکا وضعیت بازار کار در هفته جاری و تغییرات خرده فروشی و تولید صنعتی مشخص می شود. در این روز همچنین نشست سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و انتظار می رود در این نشست نرخ های بهره 0.25 درصد پایین آورده شود.

روز جمعه پنچ داده مهم از اقتصاد چین منتشر می شود: نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه سوم، شاخص قیمت مسکن، سرمایه گذاری، تولید صنعتی و خرده فروشی. همچنین در انگلستان خرده فروشی و در آمریکا وضعیت ساخت مسکن مشخص خواهد شد. در این روز همچنین سه تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره اقتصاد و تورم سخن خواهد گفت.

محیط اقتصاد جهان مبهم است و نیز بازارها از تحولات ژئوپلیتیک تاثیر می پذیرند. این وضعیت احتمالا برای مدت طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24