Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سه فصل از سال جاری میلادی گذشته و اکنون در آغاز فصل جدید، بسیار ضروری است وضعیت بازارها مورد بررسی قرار گیرد. شروع کاهش نرخ های بهره در آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته، ضعف اقتصاد چین، تنش های ژئوپلیتیک، احتمال رشد عرضه نفت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهم ترین عوامل موثر بر بازارها هستند. در مطلب حاضر به برخی نکات درباره برخی بازارها اشاره شده است. سرمایه گذارانی که در سبد خود مواد خام دارند باید به این نکات توجه کنند. عملکرد برخی بازارها در 9 ماه اخیر مثبت بوده و ممکن است در ماه های آینده وضعیت آنها منفی شود. برعکس، وضعیت برخی بازارها منفی بوده و ..

چند نکته درباره وضعیت بازارها در آغاز فصل جدید

بورس24 : از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 9 ماه گذشته و در این دوره، تحولات در بازارهای مختلف بسیار عمیق و فراگیر بوده است. در آغاز سه ماهه چهارم سال جاری میلادی بسیار ضروری است وضعیت بازارها از جهات گوناگون بررسی شود. در مطلب حاضر به وضعیت بازار سنگ آهن و بخش تولید در اقتصادهای بزرگ اشاره می کنیم. تحولات با سرعت در حال وقوع هستند و پیش بینی بسیار سخت است. بسیاری از نهادهای تحلیلگر پیوسته پیش بینی های خود را تغییر می دهند و در این دوران پرالتهاب، این تغییرات طبیعی است. سرمایه گذاران برای مدت طولانی همچنان با این وضعیت مواجه خواهند بود. شروع کاهش نرخ های بهره در آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته، ضعف اقتصاد چین، تنش های ژئوپلیتیک، احتمال رشد عرضه نفت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهم ترین عوامل موثر بر بازارها هستند. این عوامل برای مدتی طولانی بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهند گذاشت. با آنکه درباره بسیاری از مسایل ابهام وجود دارد درباره این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد که در ماه ها و فصول آینده تحولات بزرگ در بازارها رخ خواهد داد.

ضعف بخش تولید

گزارش هایی که امروز از بخش تولید اقتصادهای اروپایی و آمریکا مربوط به ماه پیش منتشر شد از ضعف این بخش حکایت داشت. نگرانی درباره آینده از مصرف می کاهد و سبب ضعف اقتصاد و افول فعالیت های تولیدی می شود. در ماه های اخیر به دلایل مختلف از جمله بالا بودن نرخ های بهره، شاخص فعالیت های تولیدی در اروپا و آمریکا زیر 50 بوده یعنی فعالیت ها هر ماه کاهش یافته است. با توجه به وضعیت کنونی، سیاستگذاران زیر فشار بیشتری هستند تا اقدامات لازم را برای بهبود اوضاع انجام دهند. برخی بانک های مرکزی در اروپا از پیش نرخ های بهره را پایین آورده اند و بانک مرکزی آمریکا نیز دو هفته پیش این اقدام را انجام داد. این روند ادامه پیدا خواهد کرد اما بهبود وضعیت بخش تولید تدریحی خواهد بود. کاهش قیمت نفت هزینه تولید را پایین می آورد اما برای طبیعی شدن وضعیت بخش تولید به گذشت زمان و انجام اقدامات بیشتر نیاز است. ماه قبل در چین شاخص فعالیت های تولیدی زیر 50 قرار داشت و شاخص کایکسین از این فعالیت ها به زیر 50 کاهش یافته است. در ماه های آینده کاهش نرخ های بهره در دو سوی اقیانوس اطلس یک اتفاق بسیار خوب برای بازارها خواهد بود. همچنین اجرای برنامه های حمایتی از سوی دولت و بانک مرکزی چین می تواند شاخص فعالیت های تولیدی را به بالاتر از 50 بازگرداند. اگر ضعف اقتصاد سبب شود بانک های مرکزی در نشست های آینده خود بارها نرخ های بهره را پایین آورند وضعیت بخش تولید بهتر می شود و بازار مواد خام رونق پیدا می کند. نرخ تورم در منطقه یورو به 1.8 درصد کاهش یافته که زیر نرخ هدف تورم است بنابراین بانک مرکزی اروپا در نشست ماه جاری خود نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. تا پایان سال 2026 کاهش نرخ های بهره در اروپا و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد. سرعت کاهش نرخ ها بسیار مهم است. سال آینده میلادی وضعیت بخش های مهم اقتصادهای بزرگ بهتر خواهد شد. روند رشد فعالیت های تولیدی به رشد قیمت مواد خام کمک می کند.

رشد قیمت سنگ آهن

ابتدای سال جاری میلادی قیمت سنگ آهن در محدوده 140 دلار قرار داشت. در ماه آوریل قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد به زیر 100 دلار کاهش یافت زیرا نشانه هایی از ضعف در اقتصاد چین نمایان شده بود. سپس در ماه می، قیمت ها به محدوده 120 رسید زیرا تصور می شد دولت و بانک مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد اقداماتی انجام خواهند داد. در سه ماه اخیر تا هفته گذشته فشار بر بازار افزایش یافت زیرا اقدامی که انتظار می رفت انجام شود انجام نشد و انتشار گزارش های منفی از اقتصاد چین ادامه پیدا کرد. سه هفته پیش قیمت سنگ آهن به محدوده 90 دلار کاهش یافته بود. هفته پیش بانک مرکزی و دولت چین تدابیری برای حمایت از اقتصاد معرفی کردند و این عامل سبب رشد 11 درصدی قیمت سنگ آهن شد. روز گذشته قیمت ها همین میزان رشد کرد و به محدوده 110 دلار رسید. تحلیلگران خوشبین معتقدند دولت چین به این نتیجه رسیده که بدون حمایت از اقتصاد، نرخ هدف رشد اقتصاد برای سال جاری تحقق نخواهد یافت در نتیجه تصمیم گرفته اقداماتی در این زمینه انجام دهد. کاهش نرخ های بهره و تسهیل خرید مسکن در چند شهر بزرگ جزء این تدابیر هستند. حالا این امید پدید آمده که بخش مسکن وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. اما یک نکته مهم این است که تدابیر دولت و بانک مرکزی برای تحقق نرخ هدف رشد اقتصاد که حدود 5 درصد است در نظر گرفته شده است نه بالا بردن نرخ رشد. نکته دیگر این است که عرضه سنگ آهن کافی و در حال افزایش است در نتیجه رشد قیمت ها برای مدت طولانی ادامه پیدا نخواهد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از امسال خواهد بود و رشد عرضه سنگ آهن سبب کاهش قیمت این ماده خام به زیر 80 دلار می شود. البته اگر دولت چین تدابیر بسیار فراگیر برای کمک به اقتصاد در نظر بگیرد آنگاه افق بازار مواد خام بهتر خواهد شد. عملکرد بازار سنگ آهن در سال جاری میلادی تاکنون منفی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24