Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

هفته قبل عملکرد برخی بازارها مثبت بود و بازار طلا به سطوح بی سابقه رسید. عملکرد بورس آمریکا هم مثبت بود. هفته پیش رو از چند جنبه بسیار مهم است و می توان انتظار داشت بازارها پرهیجان باشند. عده زیادی از سرمایه گذاران معتقدند همه چیز بهتر خواهد شد و ریسک پذیری منطقی است اما تحلیلگران می دانند که در شرایط کنونی، احتمال خطا در تصمیم گیری بسیار زیاد است، پیش بینی ها قطعیت ندارند و ممکن است رویدادهایی رخ دهند که مسیر بازارها را تغییر دهند. در مطلب حاضر به علل رونق بازارها، تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد و ..

حرکت در مه غلیظ روی زمین لغزنده!

بورس24 : هفته گذشته بسیاری از بازارها از جمله بورس آمریکا یک هفته مثبت را پشت سر گذاشتند و در بورس آمریکا دو شاخص نزدک و استاندارد اند پورز بهترین هفته سال جاری میلادی را ثبت کردند. این دو شاخص هفته پیش به ترتیب 6 درصد و 4 درصد رشد کردند. شاخص متوسط صنعتی داوجونز 2.6 درصد رشد کرد. وضعیت بازارها این روزها چندان شفاف و پیش بینی پذیر نیست و به همین دلیل تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران باید با احتیاط رفتار کنند و خوشبینی بیش از حد زیانبار خواهد بود.

بطور تاریخی ماه سپتامبر برای بورس آمریکا و برخی بازارهای دیگر یک ماه منفی است اما سال جاری وضعیت با سال های قبل تفاوت دارد زیرا بانک های مرکزی کاستن از نرخ های بهره را شروع کرده اند و این یک خبر مثبت برای بسیاری از بازارهاست. یک نکته دیگر این است که درباره سرعت کاهش نرخ های بهره در آمریکا و اروپا قطعیت وجود ندارد. از پیش برخی بانک های مرکزی از جمله بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان کاستن از نرخ های بهره را شروع کرده اند و بانک مرکزی آمریکا قصد دارد این هفته در این مسیر قرار گیرد اما مشخص نیست این بانک ها با چه سرعت نرخ های بهره را پایین خواهند آورد. اگر سرمایه گذاران معتقد باشند نرخ ها با سرعت پایین آورده می شود و چنین نشود آنگاه بازارها نزولی خواهند شد. تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران باید احتمال های غیر مثبت را نیز در نظر بگیرند تا غافلگیر نشوند.

هفته پیش رو

این هفته نه تنها داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می شود بلکه سه بانک مرکزی بزرگ نشست سیاستگذاری خواهند داشت: بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی چین. نتیجه این نشست ها به ترتیب در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه مشخص خواهد شد. انتظار می رود این هفته یک هفته پرهیجان باشد البته لزوما عملکرد بازارها مثبت یا منفی نخواهد بود.

تقویم اقتصاد جهان

روز دوشنبه تراز تجاری منطقه یورو و شاخص فعالیت های تولیدی امپایراستیت نیویورک آمریکا اعلام می شود. از دید مقامات بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی آمریکا، اقتصاد به اندازه کافی سرد شده که نرخ های بهره پایین آورده شود اما هنوز درباره بسیاری از مسایل ابهام وجود دارد و به همین دلیل نمی توان با سرعت نرخ های بهره را پایین آورد. پیش بینی برخی نهادهای تحلیلگر این است که نرخ های بهره به آرامی پایین آورده خواهد شد و سرمایه گذاران در تمام بازارها باید به این احتمال فکر کنند. موضوع مهم دیگر این است که به نظر می رسد تاثیر کاهش نرخ های بهره در دو سوی اقیانوس اطلس از پیش بر بازارها گذاشته شده است. این یعنی وقتی نرخ ها پایین آورده می شود بازارها خیلی حمایت نخواهند شد.

روز سه شنبه در آلمان شاخص وضعیت اقتصادی، در کانادا نرخ تورم و در آمریکا سه داده مهم منتشر می شود: تغییرات ذخیره نفت در هفته پیش، وضعیت خرده فروشی و تولید صنعتی. هفته پیش قیمت نفت کمی رشد کرد اما فشار بر بازار زیاد است. عواملی که سبب کاهش شدید قیمت ها در بیش از دو ماه اخیر شده اند پایدار هستند و برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از قیمت نفت در ماه های آینده و سال 2025 را پایین آورده اند. همچنین اوپک در گزارش جدید ماهانه خود پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری را بار دیگر پایین آورد. اگر تغییری در شرایط کنونی ایجاد نشود بعید است قیمت نفت رشد چشمگیر و پایدار داشته باشد. بویژه اگر اوپک پلاس بر عرضه بیفزاید قیمت ها فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد. سال آینده نرخ رشد اقتصادهای بزرگ بالا نیست و احتمالا بازار با مازاد عرضه مواجه خواهد شد.

روز چهارشنبه در انگلستان سه داده مهم منتشر می شود: تورم، شاخص بهای تولیدکننده و شاخص بهای خرده فروشی. همچنین یک معیار از تورم در منطقه یورو و شروع ساخت مسکن در آمریکا اعلام می شود. اما مهمترین رویداد این روز، مشخص شدن نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و اظهارنظر رییس بانک مرکزی پس از نشست است. باور عمومی این است که در این نشست نرخ های بهره 0.25 درصد پایین آورده می شود و رییس بانک مرکزی بر آمادگی این نهاد برای کاستن از نرخ ها در صورت کاهش نرخ تورم تاکید خواهد کرد. اگر این پیش بینی تحقق یابد تغییرات بزرگ در بازارها رخ نخواهد داد زیرا از پیش پیش بینی می شد که نرخ ها 0.25 درصد پایین آورده شود. اما اگر میزان کاهش نرخ ها 0.5 درصد باشد وضعیت برخی بازارها بهتر می شود. واکنش سرمایه گذاران به اقدامات بانک مرکزی بسیار مهم است.

روز پنجشنبه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان برگزار می شود و انتظار می رود نرخ های بهره برای دومین بار در چند ماه اخیر پایین آورده شود. در این روز همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل و فروش خانه های موجود در این کشور اعلام می شود.

روز جمعه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی چین برگزار خواهد شد. همچنین در آلمان شاخص بهای تولیدکننده و در انگلستان تغییرات خرده فروشی اعلام می شود. وضعیت اقتصاد چین خوب نیست و داده هایی که امروز از اقتصاد این کشور منتشر شد مثبت نبود. هفته پیش عملکرد بازار فلزات پایه مثبت بود و روز جمعه قیمت هر تن مس و روی به ترتیب در سطح 9270 دلار و 2900 دلار قرار گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24