Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بازار فولاد مانند بازار برخی مواد خام دیگر وضعیت مطلوب ندارد و پرسش های متعدد درباره آینده این بازار مطرح است. در مطلب حاضر به نکاتی درباره بخش فولاد آمریکا و چین یعنی بزرگ ترین اقتصادهای جهان اشاره شده است. عوامل متعدد در آینده بر بازار تاثیر دارند و پیش بینی آسان نیست. برخی تحلیلگران درباره آینده خوشبین و برخی بدبین هستند.

شفاف سازی درباره وضعیت بخش فولاد دو اقتصاد بزرگ

بورس24 : دوران طولانی نرخ های بالای بهره در اقتصادهای بزرگ توسعه یافته و ضعف اقتصاد چین، فشار قابل ملاحظه بر بازار مواد خام وارد کرده است. فولاد یکی از مواد خامی است که وضعیت خوبی ندارد. در مطلب حاضر به وضعیت بازار این ماده خام در آمریکا و چین اشاره می شود.

امیدواری به آینده

مدیران شرکت های بزرگ فولادسازی در آمریکا معتقدند سال آینده میلادی وضعیت بازار فولاد این کشور مثبت خواهد بود یعنی سال جدید مانند امسال نیست. سال جاری تقاضا برای فولاد ضعیف بوده و قیمت ها کاهش یافته است. در آینده کاهش نرخ های بهره و اجرای پروژه های عظیم زیرساختی در آمریکا سبب رشد مصرف فولاد می شود. اگر وضعیت اقتصاد بهتر شود و مصرف کالاهای بادوام مانند خودرو و ماشین لباسشویی افزایش یابد بدون شکت وضعیت بخش تولید فولاد بهتر می شود.

بنا به اعلام موسسه آهن و فولاد آمریکا، در نیمه نخست سال جاری میلادی تقاضا برای فولاد در این کشور 51 میلیون تن یعنی 0.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش بود. قیمت آتی فولاد در آمریکا اکنون 37 درصد پایین تر از ابتدای سال جاری میلادی است. دو ماه پیش قیمت ها به پایین ترین میزان از ماه پایانی 2022 رسیده بود.

بانک مرکزی آمریکا قصد دارد از ماه جاری میلادی نرخ های بهره را پایین آورد و حالا این سوال مطرح است که آیا این اقدام سبب رشد و رونق بخش تولید و بهبود وضعیت تولیدکنندگان فولاد این کشور خواهد شد یا نه. پاسخ بسیاری از کارشناسان به این سوال مثبت است. با آنکه کاهش نرخ های بهره به احتمال بسیار زیاد تدریجی خواهد بود اما در هر حال شروع کاهش نرخ ها سبب تحرک در اقتصاد می شود و نیز باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد آمریکا حتی همین حالا که نرخ ها پایین آورده نشده دچار رکود نیست و مستحکم است. موضوع بعدی بودجه صدها میلیارد دلاری پروژه های زیرساختی است. در این پروژه ها از فولاد بطور گسترده استفاده می شود.

نباید هیجان زده شد

یکی از تحلیلگران می گوید: "با آنکه انتظار می رود وضعیت بازار فولاد آمریکا بهتر شود اما از یک سو شاهد افزایش شدید صادرات فولاد چین هستیم و از سوی دیگر میزان تولید فولاد در داخل آمریکا در حال افزایش است بنابراین رونق مصرف فولاد لزوما به معنای رشد قیمت ها نیست. به دلیل ضعف تقاضای داخلی در چین، تولیدکنندگان مجبور شده اند محصولات خود را با قیمت پایین به بازارهای جهانی صادر کنند. به رغم تعرفه هایی که بر واردات فولاد به آمریکا اعمال شده بخشی از این فولاد وارد آمریکا می شود و بر قیمت ها تاثیر می گذارد."

پیش بینی شده کاهش نرخ های بهره در ده ها اقتصاد طی ماه های آینده سبب بهبود وضعیت اقتصادهای یاد شده و اقتصاد جهان خواهد شد در نتیجه وضعیت بخش های تولید بهبود می یابد و شاخص فعالیت ها به بالاتر از 50 افزایش خواهد یافت.

البته نهادهای بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول معتقدند رشد اقتصادهای بزرگ سال آینده بالا نخواهد بود بنابراین نباید انتظار داشت وضعیت بخش های تولید و بخش فولاد خیلی بهتر شود.

نگرانی درباره چین

چین بزرگ ترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در جهان است و هر تغییر کوچک در این اقتصاد اثرات فراگیر بر بازار فولاد دارد. از سال پیش ضعف بخش مسکن چین افزایش یافته و وضعیت بخش تولید فولاد این کشور بدتر شده است. بخش فولادسازی، هم به دلیل ضعف بخش مسکن و نرخ پایین رشد اقتصاد لطمه دیده و هم از جهت ضعف مصرف کالاها از سوی مصرف کنندگان. ضعف مصرف داخلی به افت فعالیت های تولیدی منجر شده و تولیدکنندگان فولاد مجبور بوده اند محصولات خود را صادر کنند. اقدامات دولت چین برای حمایت از اقتصاد و احیای اعتماد در مصرف کنندگان کافی نبوده است. چین بیش از کل جهان فولاد تولید می کند و ورود فولاد این کشور به میزان بالا و قیمت پایین به بازار جهان سبب تحولاتی در بازار و قیمت ها می شود. اثرات وضعیت بد بخش تولید فولاد چین بر بازار سنگ آهن قابل مشاهده است. قیمت سنگ آهن سال جاری تاکنون حدود 30 درصد کاهش یافته است.

مدیر شرکت بائووو استیل Baowu Steel Group Corporation چین که بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در جهان است می گوید بخش فولادسازی چین در حال سپری کردن زمستان است یعنی این بخش در حال گذراندن دوران طولانی تعدیل است.

از دید کارشناس ارشد بخش مواد خام بانک آمریکا، وضعیت بد بخش فولاد چین سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد زیرا چالش های اصلی اقتصاد این کشور از جمله ضعف تقاضای داخلی و بحران در بخش مسکن ادامه می یابد.

اقدام فولادسازهای چین به صادرات کالاها با قیمت پایین سبب واکنش کشورهای دیگر شده است. تعدادی از این کشورها در حال بررسی موضوع اعمال تعرفه بر فولاد صادراتی چین هستند. بر تنش های تجاری بین چین و آمریکا افزوده خواهد شد.

تحلیلگر سیتی گروپ معتقد است صنعت فولاد جهان از رفتار فولادسازهای چین لطمه می بیند. آنها باید از تولید بکاهند نه آنکه محصولات خود را با قیمت پایین وارد بازارهای جهان کنند.

بر مبنای آنچه بیان شد انتظار نمی رود در فصول آینده وضعیت بازار فولاد جهان خیلی بهتر از حالا باشد و قیمت ها رشد چشمگیر داشته باشد. شاید به تدریج بر مصرف و قیمت ها افزوده شود اما تا وقتی مصرف داخی چین رشد کافی نداشته باشد بازار جهانی فولاد زیر فشار خواهد بود. انتظار می رود بر تنش های تجای بین چین و شرکای تجاری این کشور افزوده شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24