Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

یکی از مهم ترین سوالات دوره کنونی این است که نرخ های بهره در آمریکا با چه سرعت پایین آورده خواهد شد. فردا جروم پاول رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم جکسون هاول درباره اقتصاد و نرخ های بهره سخن خواهد گفت. مسیر سیاست های پولی بانک مرکزی بر بورس ها، بازار طلا، بازار ارزهای معتبر و .. اثرات بزرگ خواهد گذاشت و سرمایه گذاران بسیار مایلند این مسیر را پیش بینی کنند. در مطلب حاضر توضیحاتی درباره سمپوزیوم داده شده و به احتمال ها در حوزه نرخ های بهره و برخی نکات مهم اشاره شده است.

درباره جکسون هاول و سناریوهای پیش روی بانک مرکزی

بورس24 : سرمایه گذاران در بازارهای مختلف مدتی است در انتظار شفاف شدن مسیر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا هستند زیرا این سیاست ها بر بازارها بیشترین تاثیر را دارند. عملکرد بورس آمریکا سال جاری میلادی مثبت بوده و انتظار می رود رشد شاخص ها ادامه پیدا کند اما درباره بسیاری از موضوع ها ابهام وجود دارد و چاره ای جز انتظار کشیدن نیست.

امروز سمپوزیوم سه روزه جکسون هاول آمریکا شروع شده و فردا رییس بانک مرکزی آمریکا در این نشست درباره وضعیت اقتصاد و تورم سخنرانی خواهد کرد. طی 50 سال اخیر این نشست هر سال برگزار شده و پیوسته بر اهمیت و اثرگذاری آن افزوده شده است. در این سمپوزیوم، اقتصاددان ها، اساتید دانشگاه و مدیران بانک های مرکزی از سرتاسر جهان شرکت می کنند. در نشست امسال 120 نفر از کشورهای مختلف حضور دارند و تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا از جمله رییس این نهاد به این نشست ملحق می شوند. عنوان نشست امسال "بررسی اثرگذاری و تحول سیاست های پولی" است.

نخستین نشست در سال 1978 برگزار شد. در سال های اولیه تاکید نشست بر مبادلات کشاورزی بود. از اوایل دهه 1980 گستره موضوعات مطرح در این نشست ها بیشتر شد. در نشست امسال دیدگاه روسای بانک های مرکزی شرکت کننده در نشست متنوع تر خواهد بود زیرا سیاست های پولی باید تغییر کند و سناریوهای گوناگون درباره این تغییر مطرح است.

نشست بسیار مهم

سال جاری این نشست اهمیت بیشتری دارد زیرا بانک مرکزی آمریکا بزودی کاستن از نرخ های بهره را شروع خواهد کرد یعنی سیاست های انقباضی را معکوس می کند. سرعت کاهش نرخ های بهره و اثراتی که این اقدام بر بازارها و اقتصادها دارد بسیار پراهمیت است. سال 2020 هنگامیکه کرونا شروع شد بانک های مرکزی می دانستند که باید نرخ های بهره را پایین آورند تا به اقتصاد کمک کنند این دوره را پشت سر بگذارد. اقداماتی که انجام شد به رشد نرخ تورم در اکثر اقتصادها منجر شد و سال 2022 یعنی زمان پایان همه گیری، بانک های مرکزی باید برای مهار تورم نرخ های بهره را بالا می بردند.

بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم یازده بار نرخ ها را بالا برد و به محدوده 5.25 تا 5.5 درصد یعنی بالاترین میزان در 23 سال اخیر رساند. بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلستان و ده ها بانک مرکزی دیگر هم نرخ های بهره را بالا بردند و هدف، تحقق یافته یعنی تورم به شدت کاهش یافته است. حالا به دلیل تفاوتی که در وضعیت شاخص های اقتصادی آمریکا و اروپا وجود دارد سیاست های پولی یکسان نیست و واگرایی در آنها مشاهده می شود. بانک مرکزی اروپا چندی قبل نرخ های بهره را پایین آورد اما بانک مرکزی آمریکا هنوز چنین اقدامی نکرده است.

سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم جکسون هاول بسیار مهم است زیرا انتظار می رود او درباره سیاست های پولی به نکات مهم اشاره کند. در حال حاضر مهم ترین سوال این است که نرخ های بهره با چه سرعت پایین آورده خواهد شد. تقریبا همه معتقدند بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه آینده خود نرخ ها را پایین می آورد اما درباره سرعت کاهش نرخ ها دیدگاه های مختلف وجود دارد.

علت اختلاف نظرها این است که وضعیت اقتصاد هنوز بطور شفاف مشخص نیست. داده های مثبت و منفی منتشر شده و بانک مرکزی مایل است ابتدا مطمئن شود تورم بطور قطع مهار شده سپس نرخ های بهره را پایین آورد. به همین دلیل عده ای با تاکید بر سرد شدن اقتصاد و احتمال رخ دادن رکود می گویند بانک مرکزی باید نرخ های بهره را با سرعت پایین آورد و در مقابل، عده ای می گویند وضعیت اقتصاد خوب است و بانک مرکزی تا پایان سال تنها باید یک بار نرخ ها را پایین آورد در غیر این صورت تورم بار دیگر رشد خواهد کرد و این یک اتفاق منفی خواهد بود.

تحلیلگران معتقدند فردا آقای پاول در سخنان خود مثل سخنانی که ماه های اخیر بیان کرده به لزوم مهار قطعی تورم و آمادگی بانک مرکزی برای کاستن از نرخ های بهره در صورت سرد شدن اقتصاد اشاره می کند و هیچ چیز درباره برنامه کاهش نرخ های بهره بیان نخواهد کرد. تحلیلگران دویچه بانک معتقدند آقای پاول مباحث کلی بیان خواهد کرد و این کاملا منطقی است زیرا او نمی تواند مسیر سیاست های پولی را بطور شفاف بیان کند. هنوز وضعیت اقتصاد بطور قطعی مشخص نیست.

افق بازار طلا و شاخص دلار

اگر آقای پاول به نکات کلی درباره اقتصاد و نرخ های بهره اشاره کند سرمایه گذاران مجبور خواهند بود مثل ماه های اخیر بر داده ها از اقتصاد تمرکز کنند. در هفته های گذشته پیش بینی کاهش مکرر نرخ های بهره سبب ثبت رکوردهای جدید برای قیمت طلا شده است و در مقابل شاهد افول شاخص دلار به پایین تر از ابتدای سال جاری بوده ایم. اگر بانک مرکزی تا پایان سال دو بار و هر بار 0.25 درصد نرخ های بهره را پایین آورد رشد قیمت طلا ادامه می یابد و رکوردهای جدید ثبت خواهد شد البته افزایش قیمت ها شدید نخواهد بود. درباره افق شاخص دلار دیدگاه ها مثبت است. از دید بسیاری از تحلیلگران کاهش شاخص دلار در هفته های اخیر شدید بوده و مسیر این شاخص صعودی خواهد شد.

اگر بانک مرکزی تا پایان سال دو بار و هر بار 0.5 درصد نرخ های بهره را پایین آورد آنگاه رشد قیمت طلا زیاد خواهد بود و شاخص دلار نیز زیر فشار باقی می ماند.

یک دیدگاه بدبینانه این است که نرخ های بهره تا پایان سال تنها 0.25 درصد پایین آورده می شود زیرا وضعیت اقتصاد خوب است و بانک مرکزی باید منتظر بماند تا همه چیز شفاف شود. در این حالت قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24