Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بازار ارزهای معتبر در نیمه نخست سال جاری میلادی آرام نبود و انتظار می رود هیجان این بازار در ماه های آینده بیشتر شود. تاثیر تغییرات ارزش دلار و دیگر ارزها بر بازارها بسیار بزرگ است در نتیجه ضروری است وضعیت این بازارها بررسی شود و سرمایه گذاران احتمال های پیش رو را درک کنند. در مطلب حاضر به تحولات بازار در نیمه نخست سال جاری، افق شاخص دلار، وضعیت ارزهای آسیایی و .. اشاره شده است.

چند نکته درباره وضعیت دلار و دیگر ارزهای معتبر

بورس24 : در نیمه نخست سال جاری میلادی که اکنون در پایان آن هستیم نوسان ارزش ارزهای معتبر نسبتا بزرگ بود و شاهد رشد شاخص دلار بودیم. تحلیلگران معتقدند در نیمه دوم سال جاری که از دوشنبه هفته آینده شروع می شود هیجان در بازارها از جمله بازار ارزهای معتبر بیشتر خواهد بود. در مطلب حاضر به وضعیت بازار، عوامل موثر بر ارزش ارزها، تاثیر نرخ های بالای بهره در آمریکا بر ارزهای آسیایی و احتمال های مختلف درباره عملکرد شاخص دلار اشاره شده است.

تا چند هفته پیش تعداد کمی از بانک های مرکزی بزرگ نرخ های بهره را پایین آورده بودند اما طی یک ماه اخیر بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی سوییس، بانک مرکزی کانادا و .. نرخ های بهره را پایین آورده اند و این یعنی فشار بر ارزش یورو، فرانک سوییس، دلار کانادا و .. افزایش یافته و این فشار حاصل واگرایی سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و دیگر بانک های مرکزی است.

در پنج هفته اخیر عملکرد شاخص دلار مثبت بوده زیرا درحالیکه چند بانک مرکزی دیگر نرخ های بهره را پایین برده اند بانک مرکزی آمریکا چنین اقدامی انجام نداده و فعلا قصد ندارد نرخ ها را پایین آورد. در نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا این سیگنال ارسال شد که بانک مرکزی تا پایان سال جاری میلادی احتمالا تنها یک بار نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. بالا باقی ماندن نرخ های بهره در آمریکا سبب حرکت سرمایه ها به سمت آمریکا می شود و این تحول تبعات بزرگ برای اقتصاد جهان خواهد داشت. شاخص بلومبرگ از ارزش دلار به بالاترین میزان از 8 ماه پیش رسیده است.

تفاوت سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا با سیاست های پولی بانک های مرکزی دیگر سبب رشد ارزش دلار شده است. بیشترین رشد ارزش دلار در برابر ین ژاپن رخ داده و اکنون ارزش ین در برابر دلار آمریکا در پایین ترین میزان از سال 1986 است. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی ژاپن برای حمایت از ین در بازار دخالت خواهد کرد. این گونه دخالت ها تبعاتی برای بازارها دارد.

تحلیلگر سوسیته جنرال می گوید: "به رغم افزایش شدید نرخ های بهره در آمریکا، اقتصاد این کشور مستحکم است و فشارهای تورمی بطور مطمئن و قطعی مهار نشده در نتیجه بانک مرکزی قصد ندارد فعلا نرخ های بهره را پایین آورد. در مقابل، در اروپا دو بانک مرکزی نرخ های بهره را پایین آورده اند. همچپنین در کانادا این اقدام انجام شده است. طبیعی است که دلار رشد می کند. از سوی دیگر باید به عوامل سیاسی هم توجه کرد. در ماه های آینده ابهام های سیاسی و اقتصادی بر بازارهای مختلف از جمله بازار ارزهای معتبر تاثیر خواهند گذاشت. اگر ریسک ها بیشتر شوند دلار مورد توجه قرار می گیرد. بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را در بالاترین میزان در 23 سال اخیر قرار داده و در این شرایط بعید است شاخص دلار بطور مستمر کاهش یابد."

انتخابات در انگلستان و فرانسه در آینده نزدیک و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر بر بی ثباتی تمام بازارها می افزاید. سال جاری میلادی ین بدترین عملکرد را در برابر دلار داشته و ارزش آن 13 درصد کاهش یافته است. پس از آن، فرانک سوییس و کرون نروژ قرار دارند.

درباره وضعیت بازار ارزهای معتبر در نیمه دوم سال جاری میلادی دیدگاه های گوناگون مطرح است و بخش عمده عملکرد بازار به سیاست های پولی بانک های مرکزی وابسته است. یکی از تحلیلگران می گوید: "با توجه به اینکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ های بهره را پایین آورد و تاثیر کاهش نرخ های بهره در اروپا کمتر خواهد شد بعید است شاخص دلار رشد چشمگیر داشته باشد. رقم شاخص دلار در سطوح کنونی به اقتصاد جهان لطمه وارد می کند."

ارزهای آسیایی

رشد ارزش دلار به ارزهای آسیایی لطمه وارد کرده است. یک شاخص از ارزش این ارزها در برابر دلار به پایین ترین میزان در 19 ماه اخیر رسیده است. عامل این کاهش بالا باقی ماندن نرخ های بهره در آمریکاست. ارزش بسیاری از ارزهای آسیایی از جمله پزو فیلیپین، روپیه هند و وون کره جنوبی در برابر دلار به میزان چشمگیر کاهش یافته است.  یکی از تحلیلگران می گوید: "باور کنونی به بالا باقی ماندن نرخ های بهره در آمریکا برای مدت طولانی تر، سبب شده امید به رشد ارزش ارزهای آسیایی کاهش یابد. شاید لازم باشد بانک های مرکزی در بازار ارز دخالت کنند و از کاهش ارزش ارزها جلوگیری نمایند."

عملکرد شاخص دلار سال جاری میلادی بیش از 5 درصد مثبت بوده است. اقتصادهای نوظهور بویژه آنهایی که بدهی دلاری دارند از رشد ارزش دلار به شدت لطمه می بینند. سال جاری میلادی ارزش یوان در برابر دلار بیش از 2 درصد کاهش یافته است. ضعف ارزش یوان و ین بر ارزش دیگر ارزهای آسیایی بویژه دلار تایوان و وون کره جنوبی اثر دارد. سال جاری ارزش لیر ترکیه و رئال برزیل نیز بیش از 10 درصد کاهش یافته است.

امروز و فردا

امروز و فردا داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می شود. امروز در آمریکا نرخ رشد اقتصاد، وضعیت بازار کار در هفته قبل، فروش مسکن، سفارش کالاهای بادوام و شاخص فعالیت های تولیدی فدرال رزرو کانزاس اعلام می شود. در منطقه یورو پنج شاخص از جمله شاخص اعتماد در بخش های خدمات و تولید مشخص خواهد شد. فردا در آمریکا یک معیار مهم از تورم که بسیار مورد توجه بانک مرکزی است اعلام می شود. داده های منفی از اقتصاد آمریکا بر ارزش دلار فشار وارد خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24