Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه بعد از دو روز تعطیلی و پیش ‌از تعطیلات آخر هفته، متعادل آغاز کرد و هر چه از دقایق ابتدایی بیشتر فاصله گرفت، سمت تقاضا کم‌رمق‌تر و سمت عرضه قوی‌تر و پُررنگ‌تر شد. با توجه به رنج‌های دقایق پایانی بازار یکشنبه، انتظار ما از بازار چهارشنبه با وجود قرار گرفتن در بین‌التعطیلین بیشتر بود. به نظر بازار تا حدودی به این جمع‌بندی رسیده که وعده‌های اخیر دولت طبق معمول حرف‌‎درمانی است و ...

بررسی 3 موضوع خاص

1) پیش‌بینی بازار ...

میثم بهرامی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه بعد از دو روز تعطیلی و پیش ‌از تعطیلات آخر هفته، متعادل آغاز کرد و هر چه از دقایق ابتدایی بیشتر فاصله گرفت، سمت تقاضا کم‌رمق‌تر و سمت عرضه قوی‌تر و پُررنگ‌تر شد. با توجه به رنج‌های دقایق پایانی بازار یکشنبه، انتظار ما از بازار چهارشنبه با وجود قرار گرفتن در بین‌التعطیلین بیشتر بود. به نظر بازار تا حدودی به این جمع‌بندی رسیده که وعده‌های اخیر دولت طبق معمول حرف‌درمانی است و او خیلی تمایل به تغییر رویکرد ندارد و لذا در همین راستا چندین بار تاکید شد علاوه بر کوتاه کردن دامنه نوسان، نیاز به افزایش حجم مبنا داریم؛ چراکه فعلا سیاسیون کشور سرگرم انتخاباتند و کسی توجه به حال و روز بازار ندارد. در نتیجه معاملات چهارشنبه شاخص کل با افت حدود 6 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 81 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات کاهشی بود و به 2.1 همت رسید و رقمی بالغ بر 270 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

بازار چهارشنبه حرفی برای گفتن نداشت و بسیار تلخ و کسل‌کننده پیش رفت. گویی باید به این روند منفی‌ 4 ساله عادت کنیم ! بنابراین گزارش امروز را با 3 موضوع خاص پیش می‌بریم. موضوع اول، بحث داغ انتخابات است. همانطور که در گزارش اخیر هم اشاره شد، طی روزهای اخیر بسیاری از چهره‌های برتر سیاسی کشور (از روسای جمهور قبل و رئیس مجلس فعلی و پیشین گرفته تا شهردار و معاون رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بسیاری از وزرا، نمایندگان مجلس، رئیس دانشگاه تهران و ...) برای کاندید شدن در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفتند و ثبت‌نام کردند و همه این عزیزان هم آمده‌اند تا مشکلات مردم را حل کنند ... !!

سوالی که در این چند روز ذهن ما را درگیر کرده این است که در پس دنیای سیاست چه تحولاتی در پیش است که برخی خود را اینچنین به آب و آتش می‌زنند ؟! به‌نظر انتخابات پر حاشیه‌ای در پیش است. چه در بخش تائید و رد صلاحیت‌ها، چه در بخش تبلیغات و مناظره‌های تلویزیونی و چه در بخش رای‌گیری! و حتی تصور می‌کنیم اگر بسیاری از افراد مطرح و سرشناس تائید صلاحیت شوند، احتمالا انتخابات دو مرحله‌ای را خواهیم داشت ! طبق برنامه زمانبندی ارائه شده، روز 22 خرداد یعنی سه‌شنبه پیش رو، افراد تائید صلاحیت شده که شرایط حضور در انتخابات این دوره را دارند، توسط شورای نگهبان اعلام و مشخص خواهند شد.

و نکته جالب اینکه، وعده و وعیدها درخصوص حمایت از بازار خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد، آغاز شده است. طی روزهای اخیر آقای علی لاریجانی که هنوز صلاحیت‌اش توسط شورای نگهبان تائید نشده با ضبط ویدئویی به‌سوال یکی از فعالین بازار پاسخ داد و گفت: "به‌ نظر می‌رسد قبل از اینکه بگوییم سیاست‌مداران باید برای بورس چه کنند، باید بگوییم که حکومت چه کارهایی را در مورد بورس نباید بکند. چرا نرخ انرژی ناپایدار است ؟ چرا عوارض‌های نابجا و قیمت‌گذاری دستوری برای شرکت‌های بورسی وضع می‌شود ؟ چرا نرخ سود بانکی نامتوازن است ؟ اگر مداخلات انجام نشود، شرایط بورس وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد." همانطور که انتظار می‌رفت، کاندیدها به شدت به دنبال بهره‌برداری از شرایط نامساعد بازار سرمایه هستند. و البته سهامداران هرگز فراموش نخواهند کرد که اولویت اول دولت سیزدهم هم بورس بود و جای این اولویت هنوز درد می‌کند !

از دید ما وعده‌هایی قابل اعتمادند که اولا قابلیت اجرایی شدن داشته باشند و دوما به شکل کُلی و شعارگونه نباشند. اینکه مطرح شود ما از بورس حمایت می‌کنیم، دقیقا نتیجه‌ای را در بر خواهد داشت که بازار طی 3 سال اخیر تجربه کرد. بنابراین بسیار مهم است که نامزدها به شکل واضح درخصوص برنامه‌های خود چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی با ارائه جزئیات صحبت کنند و تصور می‌کنیم یکی از نکات کلیدی که می‌تواند فضا را روشن کند، دیدگاه نامزدها درخصوص بودجه دولت است. قبلا هم به این موضوع اشاره شد که دولتها عامل اصلی تورم‌اند. در نظر گرفتن بودجه‌های عریض و طویل برای بسیاری از ارگان‌ها و ریخت و پاش‌های سنگین که در نهایت منجر به کسری بودجه و چاپ پول و دست‌درازی به جیب شرکت‌ها می‌شود. به‌نظر می‌رسد از سه‌شنبه پیش رو با روشن شدن افراد تائید صلاحیت شده شاهد سناریوسازی جریان پول بیرون بازار باشیم.

یکبار دیگر تاکید می‌کنیم که زخم این 3 سال به همه ما نشان داد که افراد مختلف می‌توانند با نوع نگاه و نحوه اداره در سرنوشت بازار سرمایه موثر باشند. انصافا در هیچ دولتی فضای دست‌درازی به جیب شرکت‌ها و سهامداران تا به این اندازه با وقاحت و پررویی پیش نرفته بود. تصمیمات عجیبی که منجر به پهن‌شدن سفره رانت برای عده‌ای خاص و تاراج بیت‌المال و کوچکتر شدن سفره مردم و آسیب جدی به‌بدنه اقتصاد کشور شد. بنابراین بین افراد، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. علی‌الخصوص افرادی که سابقه حضور و تجربه مدیریت در بخش‌هایی از اقتصاد کشور را داشته‌اند. پس نمی‌توان منکر این موضوع شد که بین دولت‌ها به ویژه در حوزه تصمیمات اقتصادی تفاوتی وجود ندارد. به نظر جریان پول هوشمند بیرون بازار هم نگاه دقیق به اتفاقات پیش رو دارد.

و به همین دلیل بود که در گزارش اخیر پیشنهاد شد که سازمان بورس و رسانه‌هایی که دستی بر آتش دارند، نظرات افراد تائید صلاحیت شده را در مورد بازار سرمایه جویا شوند. البته نه اینکه صرفا پرسش ساده‌ای مطرح شود و وعده‌ سرخرمنی داده شود. پرسش‌ها باید حساب شده و کارشناسی شده و بر اساس مشکلات واقعی بازار و اقتصاد باشد؛ ضمن اینکه گرفتن ضمانت اجرایی و ضبط کردن وعده نامزدها بسیار مهم خواهد بود. این رویکرد سبب خواهد شد تا اولا دیدگاه نامزدها برای بازار روشن شود و دوما هر فردی که بر مسند قدرت بنشیند، بداند که به سادگی نمی‌تواند زیر میز بزند و زمین بازی را خراب کند.

اما موضوع دوم مربوط به اخبار و تحولات گروه خودرویی است. صنعتی که با حرکت خود می‌تواند اجماع لازم برای حرکت کل بازار را ایجاد کند. بنابراین هر خبر و تحولی در این صنعت، دارای اهمیت بالایی برای بازار خواهد بود. طبق برخی شنیده‌ها، ظاهرا موضوع تجدید ارزیابی خودروسازان برای خروج از ماده ۱۴۱ قطعی شده و در هفته پیش رو اعلام خواهد شد. اما ماجرای اصلی اینجاست که آیا خودروسازان با این قانون و البته زیانی که احتمالا در گزارش‌های 12 ماهه و در ادامه 3 ماهه به زیان انباشت‌شده آنها اضافه می‌شود، می‌توانند با اجرایی کردن افزایش سرمایه از ماده 141 خارج شوند یا خیر !

از سوی دیگر اعتقاد ما این است که کار این صنعت به نقطه‌ای رسیده که تجدید ارزیابی اثر خود را از دست داده است. چراکه همه می‌دانند ادامه اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری به سرعت شرکت‌ها را در مسیر ماده 141 دیگری قرار خواهد داد و لذا تجدید یک مُسکن موقتی است و مداواگر نیست ! به نظر صنعت خودرو یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی دولت چهاردهم خواهد بود و بسیار بعید است که دولت سیزدهم در این فرصت کوتاه تن به اصلاحات بدهد. بنابراین باید منتظر شفاف‌سازی‌ها در کدال بود و دید شرکت‌ها برای خروج از ماده 141 چه برنامه‌ای دارند.

و موضوع سوم، مربوط به فصل مجامع است. طی مدت اخیر کمی به مجامع بدبین شده بودیم. چراکه تصور می‌کردیم بواسطه دست‌درازی‌های مکرر سیاستگذار به جیب شرکتها، بسیار محتمل است که بنگاه‌ها در مسیر تقسیم سود حداقلی در راستای تامین سرمایه در گردش قرار بگیرند. اما شاید انتخابات زودهنگام و مشخص شدن برخی سیاست‌ها بتواند در کنار تعیین زمان 4 ماهه برای پرداخت سود عاملی برای داغ شدن فصل مجامع و تمایل معامله‌گران به خرید سهام برای دریافت سود باشد. لذا مجامع نیمه دوم خرداد و تیر ماه و اخباری که در آن منتشر می‌شود، می‌تواند محرک جالبی برای بازار باشد. ضمن اینکه ریزش‌های سنگین اخیر باعث شده تا تعداد نمادهای ارزنده بازار بیشتر از گذشته باشد. 

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که متعادل آغاز کرد و به غیر صنعت خودرو و برخی سهم‌ها شرایط جالبی نداشت و با فشار عرضه همراه بود. همانطور که قبلا هم تاکید شد، پولی که طی هفته‌های اخیر از بازار بیرون زد، تا روشن شدن و شفاف شدن فضا به تالار معاملات باز نخواهد گشت. بنابراین بسیار محتمل است که بازار با همین فرمان تا روز سه‌شنبه یعنی تاریخ تائید صلاحیت‌ها پیش برود و البته هیچ تضمینی هم برای بهبود بازار از تاریخ مذکور نیست !

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از ایران می‌خواهد همکاری با این نهاد را افزایش دهد. رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته این قطعنامه همچنین از ایران خواسته تصمیم خود در لغو انتصاب بازرس‌های باتجربه را به عقب برگرداند. این قطعنامه با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسید.

* معاون نظارت بانک مرکزی ضمن هشدار به هیأت مدیره بانکها درخصوص رعایت نرخ سودهای مصوب تأکید کرد: بانک‌های متخلف باید حداکثر طی دو هفته آینده نسبت به اصلاح نرخ غیرمتعارف سود سپرده ها اقدام کنند، در صورت عدم اصلاح، با این دسته از بانکها حتی تا سلب صلاحیت ارکان مدیریت آن برخورد خواهد شد.

* مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس از طریق میانجی‌های قطری هستیم.

* بانک مرکزی: از اول فروردین تا یازدهم خرداد ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات از طریق بانک مرکزی تامین شده است.

* درخصوص تغییر زمان‌بندی جلسات معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهامی و مختلط و قراردادهای اختیار خرید و فروش با دارایی پایه نمادهای مذکور، به اطلاع می‌رساند؛ از روز دوشنبه مورخ 21/03/1403، پایان جلسات معاملاتی در نمادهای فوق‌ به ساعت 12:30 تغییر خواهد یافت.

4) بررسی صنایع :

* در بازار همه نگاه‌ها به گروه خودرویی است و البته خودرو و سایپا را خوب می‌خرند و هر عرضه‌ای که از راه می‌رسد جذب می‌شود ! در بخش اول همین گزارش بطور مفصل درخصوص بحث تجدید ارزیابی و قیمت‌گذاری این صنعت بحث شد. به‌ نظر واکنش به بحث تجدید در خودرویی‌ها بسیار محدود باشد. به ویژه اینکه بازار این روزها به قیمت‌های پنی‌استاک ذوب و یا وتجارت هم خیلی توجه نمی‌کند. چارتیست‌ها معتقدند خودرو در این گام تا قیمت‌های 310 - 315 تومانی رشد می‌کند. همچنین بسیار محتمل است که خساپا قیمت‌های 260 تومانی را ببیند. اما ادامه رشد قیمت‌ها و گذر از مقاومت‌های یاد شده، منوط به اخبار قوی‌تر و فضای بازارِ همواتر خواهد بود. هر چند که این روزها ابزار تکنیکال و بنیادی هم دیگر کارکرد و اثرگذاری سابق را ندارد.

* در گروه اطلاعات و ارتباطات، روند معاملات آسیاتک در تابلوی معاملات چنگی به دل نمی‌زند اما شرکت عملکرد موفقی در فروش و کسب درآمد دارد. کل درآمد شرکت در سال 1401 رقمی بالغ بر 1.3 همت (متوسط ماهانه 108 میلیارد تومان) بوده است. در سال 1402 فروش رشد خوبی کرد و به 2.1 همت (متوسط ماهانه 175میلیارد تومان) رسید. آسیاتک سال 1403 را با فروش 192 میلیارد تومانی در فروردین آغاز کرد و در اردیبهشت رکورد جدید 235 میلیارد تومانی را ثبت کرد. این درآمد 22 درصد بیشتر از فروش فروردین، 55 درصد بیشتر از فروش اردیبهشت 1402 و 35 درصد بیشتر از میانگین فروش ماهانه سال گذشته است. با توجه به مجوز افزایش نرخ‌هایی که شرکت در زمستان سال گذشته گرفت، علاوه بر انتظار برای گزارش مناسب طی دوره 12 ماهه، انتظار رشد سود برای سال 1403 را داریم. به نظر آسیاتک 600 تومانی ریسک خاصی نداشته باشد.

* در تک سهم‌ها بترانس معاملات بدی نداشت. این شرکت با وجود تحولات مثبت بنیادی افت غیرقابل باوری را طی مدت اخیر تجربه کرد و به نظر اخبار جالبی در مجمع شرکت داشته باشیم. از این رو شاید خرید سهم به دید حضور در مجمع و نگهداری برای بازه زمانی یکساله بازدهی مناسبی داشته باشد. هر چند که از دست سهام در بازار کم نیست ...

* در جریان معاملات روز چهارشنبه، وقتی قیمت نماد وسپهر را دیدم، شوکه شدیم. سهمی که طی مدت اخیر حدود 200 تومان افت قیمت داشت و این در شرایطی است که اگر شرایط بازار تغییر کند و بحث عرضه نیشکر هفت‌تپه جدی شود، در صف خرید قفل خواهد شد. به نظر وسپهر چیزی برای از دست دادن ندارد و لذا این سهم را بیشتر باید زیر نظر داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24