Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

حدود پنج ماه از شروع سال جاری میلادی می گذرد و در این دوره عملکرد بورس های بزرگ مثبت بوده است. مجموعه ای از عوامل سبب ریسک پذیری سرمایه گذاران شده و برای پیش بینی تحولات آینده باید این عوامل را درک کرد. در مطلب حاضر چند عامل مهم بیان شده است. همچنین به برخی نکات درباره آینده اشاره شده است. محیط کنونی اقتصاد جهان ..

بررسی ریشه های رونق بورس های بزرگ

بورس24 : در هفته های اخیر نمودار تغییرات شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان عموما صعودی بوده و از توکیو تا لندن و نیویورک شاهد افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران هستیم. سال جاری میلادی عملکرد اکثر بورس های بزرگ جهان مثبت بوده است. اخیرا از 20 بورس بزرگ جهان در 14 بورس، شاخص ها به ارقام بی سابقه جدید افزایش یافته اند. شاخص MSCI ACWI که نشان دهنده تغییرات شاخص های مالی در بورس های اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور است بارها رکورد ثبت کرده و روز جمعه به رقم بی سابقه جدید رسید. همچنین در استرالیا، کانادا، آمریکا، برزیل، هند و ژاپن شاخص ها یا رکورد ثبت کرده اند یا در نزدیکی رکوردهای قبلی در نوسان هستند.

عوامل رونق

ریسک پذیری سرمایه گذاران حاصل عوامل مختلف از جمله پیش بینی شروع کاهش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نه چندان دور، وضعیت مناسب شاخص های اقتصاد، پیش بینی بازده مناسب شرکت ها و کاهش تنش ها در خاورمیانه است و یک نکته بسیار مهم این است که عوامل بالقوه متعدد وجود دارند که می توانند سبب تداوم رشد بازارهای مالی شوند. برای مثال در حال حاضر هزاران میلیارد دلار پول در صندوق هاست که به تدریج وارد بورس ها خواهد شد.

یکی از تحلیلگران می گوید: "کاهش شاخص ها در ماه آوریل خیلی زود پایان یافت و طی دو هفته اخیر وضعیت بورس ها بهتر شده است زیر افت قیمت سهام، فرصت خرید محسوب شده و خریداران وارد بازار شده اند."

رونق 12 هزار میلیارد دلاری

شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در سال جاری میلادی 24 بار رکوردشکنی کرده است. در شش ماه گذشته ارزش بورس آمریکا 12 هزار میلیارد دلار رشد کرده و به محدوه 50 هزار میلیارد دلار رسیده است. یک عامل رشد بورس، خوشبینی درباره فرود نرم اقتصاد است یعنی کاهش تورم بدون رکود. فرود نرم به بانک مرکزی امکان می دهد بزودی کاستن از نرخ های بهره را شروع کند. کاهش نرخ های بهره به نفع شرکت ها و کل اقتصاد است. کاهش نرخ های بهره در آمریکا به توازن در اقتصاد جهان و بورس ها کمک می کند.

جذابیت فناوری

عامل دیگری که سبب رشد شاخص های بورس آمریکا شده وضعیت خوب شرکت های بزرگ فعال در حوزه فناوری و افق مثبت آنهاست. بویژه آندسته از شرکت ها که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می کنند مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارند و رشد قیمت سهام آنها در افزایش شاخص استاندارد اند پورز بسیار موثر بوده است. بیش از 50 درصد رشد این شاخص حاصل افزایش قیمت سهام پنج شرکت بزرگ فناوری یعنی انویدیا، متا، آلفابت، آمازون و مایکروسافت است. البته جو کل بازار مثبت است در نتیجه شاهد رشد شاخص متوسط صنعتی داوجونز و نزدک هم هستیم.

امیدواری در اروپا

در اروپا نیز وضعیت بورس ها خوب است زیرا انتظار می رود بانک مرکزی اروپا زودتر از بانک مرکزی آمریکا کاستن نرخ های بهره را شروع کند. بدین ترتیب سرمایه گذاران معتقدند در فصول آینده وضعیت بهتر خواهد شد. در پنج ماه از شش ماه گذشته شاخص استوکس 600 سهام اروپا رشد کرده است. بانک مرکزی اروپا قصد دارد در ماه آینده میلادی کاهش نرخ های بهره را شروع کند.

رشد قیمت مواد خام

یک عامل دیگر رشد شاخص های بورس، وضعیت خوب بازار مواد خام است. سهام شرکت های معدنی در ماه های اخیر رشد چشمگیر داشته زیرا قیمت فلزات پایه، فلزات گرانبها و نفت رشد کرده است. قیمت مس به مرز 11 هزار دلار رسیده و قیمت طلا در هفته های اخیر بارها رکورد ثبت کرده است. البته درباره تداوم رشد قیمت ها قطعیت وجود ندارد. محیط اقتصاد جهان مبهم است و رویدادهای غیرمنتظره می تواند مسیر بازارها را معکوس کند. فعلا پیش بینی بهبود اقتصاد جهان سبب خوشبینی درباره افق شرکت های معدنی شده است.

رونق بورس ژاپن

بورس ژاپن سال پیش 28 درصد رشد کرد و سال جاری میلادی رشد 16 درصدی داشته است. در بلندمدت اصلاح ساختار شرکت ها، سرمایه گذاری داخلی و رشد دستمزدها به رونق اقتصاد و بورس منجر می شود. بانک مرکزی ژاپن چندی قبل در اقدامی تاریخی نرخ های بهره را از وضعیت منفی به وضعیت مثبت رساند. این نهاد کاملا بر روندها نظارت دارد و اقدامات لازم را برای کمک به ثبات و رونق اقتصاد انجام می دهد.

در چند فصل آینده بانک های مرکزی بزرگ نرخ های بهره را بارها پایین خواهند آورد و این عامل به رشد شاخص های مالی کمک خواهد کرد. در چین دولت برنامه هایی برای حمایت از اقتصاد و بورس معرفی کرده اما تاثیر آنها زیاد و پایدار نبود است در نتیجه فعلا نمی توان درباره افق بورس این کشور خوشبین بود. چند ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود و این یک ریسک برای تمامی بازارهاست. نتیجه این انتخابات بر بازارهای مختلف اثرات بزرگ خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24