Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته بواسطه کاهش موقت ریسک‌های سیاسی، نظامی و فروکش نوسانات ارزی و البته آغاز تحرکات صندوق‌های حمایتی، با کاهش فشار عرضه و برقراری تعادل آغاز کرد و بواسطه محدودیت دامنه نوسان و ضعف طرف عرضه، شاهد تشکیل صفوف خرید در طیف وسیعی از نمادها (به ویژه در سهام بزرگ و تاثیرگذار) بودیم. بطور کلی دستکاری ساختارهای بازار درست نیست اما ...

سناریوهای سیاسی پیش رو

1) پیش‌بینی بازار ...

سایه اصغری - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته بواسطه کاهش موقت ریسک‌های سیاسی، نظامی و فروکش نوسانات ارزی و البته آغاز تحرکات صندوق‌های حمایتی، با کاهش فشار عرضه و برقراری تعادل آغاز کرد و بواسطه محدودیت دامنه نوسان و ضعف طرف عرضه، شاهد تشکیل صفوف خرید در طیف وسیعی از نمادها (به ویژه در سهام بزرگ و تاثیرگذار) بودیم. بطور کلی دستکاری ساختارهای بازار درست نیست اما در شرایط بحرانی باید تصمیمات متناسب با شرایط گرفت که تصمیم سازمان هر چند دیرهنگام اما تصمیم مناسبی بود. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد 10 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 206 هزار واحدی قرار گرفت و قسمتی از افت روز یکشنبه را جبران کرد. ارزش معاملات افزایشی بود و به رقمی بالغ بر 2.7 رسید و تراز نقدینگی حقیقی‌ها بعد از چند روز خروج سنگین پول، مثبت (برگشت 300 میلیارد تومان) شد.

انصافا دوران عجیبی را تجربه می‌کنیم؛ چراکه در یک بازه زمانی کوتاه دو ساله انواع و اقسام ریسک‌های سیاسی و نظامی، اقتصادی، بانکی، و اجتماعی به بدترین شکل ممکن به بازار تحمیل شده است. از داستان مهسا و جریانات تلخ آبان 1401 گرفته تا حملات موشکی و جدال در خاورمیانه، حضور یک فرد ناکارآمد در قامت بانک مرکزی، دست‌درازی‌ها و جیب‌بری‌های سنگین دولت، رفتار غیر حرفه‌ای سازمان بورس در دوره‌ها و مقاطع مختلف و در نهایت عدم همراهی بازار با جهش‌های ارزی. جالب اینکه هر چه جلوتر می‌رویم با خود زمزمه می‌کنیم مگر بلایی مانده که سر بازار نازل نشده اما باز می‌بینیم که بله ! شرایط می‌تواند بدتر هم بشود و لذا همین مساله رویکرد معامله‌گران را از سرمایه‌گذاری میان‌مدتی و سهامدارای بلندمدتی به سمت نوسان‌گیری و کسب سودهای کوچک، سوق داده است.

درخصوص تحولات روزهای اخیر، برخی معتقدند همه چیز تمام شده و بازار به شرایط نرمال باز می‌گردد. به نظر 2 سناریو در پیش است و البته باز هم تاکید می‌کنیم که خیلی سیاستمدار نیستیم و ممکن است در این تحلیل اشتباهاتی وجود داشته باشد. سناریوی اول یا بدترین سناریو این است که طرف مقابل کمی زمان بخرد و با این روش، ایران را در شک و تردید نگه داشته تا در زمان مقتضی دست به حملات جدید بزند و زهر خود را بریزد. این منتظر نگه داشتن و سایه ترس، بدترین چیزی است که می‌تواند رخ دهد و بازار را در وضعیت لنگ در هوا نگه دارد. به‌ هر جهت این فضا و این اخبار، ریسک سیستماتیک است که به بازار تحمیل شده و اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به خبرهای دیشب و پریشب، سناریوی کم‌رنگی نیست !

اما سناریوی دوم، عدم واکنش اسرائیل و حتی آتش‌بس موقت در منطقه است. با توجه به واکنش آمریکا، عدم صدور بیانیه و قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، فروکش نوسانات ارزی و زمزمه آتش‌بس 3 مرحله‌ای میان حماس و اسرائیل، احتمال برقراری آرامش هم وجود دارد. البته باز هم تاکید می‌کنیم از بخش بااهمیتی از دلایل اتفاقات اخیر مطلع نیستیم. اینکه آمریکا چه نقش، منافع و دستاوردی در این درگیری‌ها دارد، نکته اساسی و مهم ماجرا است و به نظر اگر چراغ سبز آنها نبود، حملات بامداد یکشنبه رخ نمی‌داد !

در این سناریو، احتمالا دلار کمی دیگر افت کرده و به تبع آن صندوق‌های طلا و ابزارهای مربوطه هم در مسیر اصلاح و تخلیه بخشی از حباب شکل‌گرفته قرار خواهند گرفت. در بازار سرمایه احتمالا یک برگشت موقت تا پایان هفته داشته باشیم و تا حدودی به نقطه قبل از پاسخ ایران به اسرائیل بازگردیم اما اینکه همه چیز را تمام شده تلقی کنیم، منتفی است ! چرا ؟!! چون بزرگترین مشکل بازار فارغ از ریسک‌های سیاسی، تصمیمات سیاستگذار و بازی بانک مرکزی در زمین دولت است که سبب شده اینچنین بازار به بازی گرفته شود و در برابر سایر بازارها حرفی برای گفتن نداشته باشد ...

نکته بااهمیت اینکه، طی مدت اخیر تحرکات خوبی در بازارهای جهانی صورت گرفته و بسیاری از کامودیتی‌ها سقف‌های یکساله خود را پس گرفتند. دلار در بازار آزاد با رشد سنگینی همراه شده و شکاف عجیبی با دلار نیما (نزدیک به 70 درصد) گرفته است. در سوی دیگر وزیر اقتصاد از کاهش مالیات شرکت‌ها صحبت می‌کند و نوید تغییرات سیاست‌های ارزی را می‌دهد اما بازار واکنش درخور توجهی نشان نمی‌دهد. و همه اینها، مصیبت ریسک‌های اقتصادی و سایه جنگ است که مانعی برای حرکت دامنه‌دار بازار می‌شود. البته تمام این موارد از تحولات ارزی و اقتصادی گرفته تا گزارش‌های 12 ماهه پیش رو، فنر بازار را جمع‌تر کرده و به محض برداشته شدن ریسک‌ها، می‌تواند اثرات قوی خود را در بازار منعکس کند.

و نکته آخر اینکه، در مورد دلار نیمایی شایعاتی مبنی بر اتخاذ تصمیمات جدید تا پایان هفته جاری به گوش می‌رسد و گفته می‌شود دولت و بانک مرکزی به دنبال اصلاح برخی نرخ‌ها پس از کاهش ریسک‌های سیاسی هستند. امیدواریم هر چه سریعتر تصمیماتی در این حوزه اتخاذ شده و این بساط دلالی و رانتخواری و سفره‌ای که برای خواص پهن شده، برچیده شود تا بازار هم بتواند روی پای خود بایستد. اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که مقداری بهتر از انتظار آغاز کرد. کمی تردید داشت اما با تشکیل صف تقاضا در نمادهای تاثیرگذار، سر و شکل خوبی گرفت و تقریبا با همین فرمان تا انتهای ساعت معاملات پیش رفت. بنابراین در نگاه اول برای امروز هم باید بازار خوبی داشته باشیم اما از آنجا که باری دیگر احتمال واکنش اسرائیل شدت گرفته، ممکن است فشار عرضه در نیمه دوم بازار تشدید شود. امیدوارم بازارگردانها و حقوقی‌ها چند روزی مدارا کنند و با درک شرایط بازار کمی از خود درایت نشان دهند ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* الجزیره، به نقل از منابع خود، جزئیاتی از پاسخ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به پیشنهادات طرف صهیونیست ارائه کرد. این منابع با بیان اینکه حماس چارچوب پیشنهادی آتش‌بس سه مرحله‌ای را پذیرفته گفتند: هر مرحله شامل ۴۲ روز خواهد بود. حماس شرط گذاشته که نظامیان صهیونیست در مرحله اول، تا خط حائل، عقب‌نشینی کند.

* رهبران گروه ۷ توافق کردند که از کانال‌های نفوذ بر اسرائیل استفاده کنند تا حمله تلافی‌جویانه علیه ایران انجام ندهد.

* پیام رسمی تصمیم اسرائیلی‌ها درباره پاسخ به پاسخ ایران را وزیر دفاع اسرائیل همان یکشنبه به وزیر دفاع آمریکا ابلاغ کرده و اعلام کرده که نظر کابینه آن است که باید ایستاد و حمله ایران را باید پاسخ داد. در پی تلاش‌های دولت بایدن و اروپاییان برای وادار کردن اسرائیلی‌ها به کاهش تنش، برخی از نشانه‌ها حاکی از آمادگی آمریکا و اروپا برای مواجهه با عواقب رویدادهای ناخواسته است. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از کارشناسان ارشد خبر از انتظارشان برای وقوع حمله متقابل اسرائیلی‌ها در هر قالب و نوع حتّی در ساعات آینده داده‌اند !

* بر اساس نظرسنجی جدید نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا، جو بایدن تقریبا برتری زودهنگام دونالد ترامپ را از بین برده است. درحالی‌که نشانه‌هایی مبنی بر اینکه پایگاه دموکرات‌ها تردیدهایی درباره جهت‌گیری کشور، اقتصاد و سن او داشت، هم‌اینک به نظر می‌رسد که آنها پشت سر رئیس‌جمهورشان جمع شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن و ترامپ اکنون تقریبا برابر هستند و ترامپ 46 درصدی نسبت به بایدن 45 درصدی، برتری اندک دارد.

* بنابر ادعای از ابتدای سال تا روز شنبه ۲۵ فروردین بیش از یک ‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار ارز صنایع، ۳۶۷ میلیون دلار ارز کالاهای اساسی و کشاورزی و ۵۹ میلیون دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی تامین شد. مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا در ادامه ارائه گزارش‌های روزانه تامین ارز و معاملات طلای این مرکز با اعلام اینکه هفدهمین جلسه حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ارزو طلا روز یکشنبه به روال سابق برگزار شد، گفت: در این حراج از ۲۹۰ قطعه شمش عرضه‌شده توسط صادرکنندگان، ۱۲۴ کیلوگرم شمش طلا در قطعه‌های یک کیلوگرمی و با عیار ۹۹۵ در هزار مورد معامله قرار گرفت.

* در بورس کالا و در معاملات روزهای اخیر، محصولات شاملا در کانون توجه بود و پس از افزایش قیمت پایه، مورد رقابت قرار گرفت. شمش آلومینیوم و روی نیز تقاضای قوی داشت و به بالای 140 میلیون تومان در هر تن رسید. در مورد سیمان، تقاضا قوی اما رقابت منطقی بود. سخزر، سصوفی، ساوه، سهگمت و ... با تقاضای بالا در تیپ 2 همراه شدند.

* به گفته رضا محمدی معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی، با موافقت و مصوبه جلسه‌ هیأت عامل صندوق توسعه ملی، روز گذشته هزار میلیارد تومان از طریق صندوق تثبیت بازار سرمایه در بورس سرمایه‌گذاری شد.

* رضا عیوضلو، معاون نظارت سازمان بورس گفت: اگر ریسک‌های سیستماتیک بازار برطرف شود، دامنه نوسان روز چهارشنبه به حالت عادی قبل باز می‌گردد و سازمان بورس با توجه به شرایط در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

* تپکو شفاف‌سازی زد و از انعقاد قرارداد سنگین فروش انواع دامپتراک، بیل، لودر، غلتک، گریدر، بولدوزر و تراک معدنی به ارزش 1.5 همت خبر داد. نحوه تسویه: نقدی و یا با دریافت بیش از 20 درصد مبلغ قرارداد به عنوان پیش‌دریافت و تسویه مطابق مفاد قرارداد. با توجه به بحث افزایش سرمایه، به نظر تپکو بازگشایی مناسبی داشته باشد.

* شرکت ایران یاساتایر اعلام کرد: با توجه به افزایش بهای تمام‌شده محصولات شرکت ناشی از افزایش دستمزد و نرخ مواد اولیه و اثر تورمی سایر هزینه‌های تولید، طبق بررسی‌های انجام شده و براساس چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نرخ فروش کلیه محصولات این شرکت از تاریخ 27 فروردین 33 درصد افزایش می‌یابد.

* سیدصادق حسینی روزنامه نگار نوشت: همراه اول، سهام‌دار اصلی دیجی‌کالا می‌شود. همراه اول توانست سهم سهامداران ازجمله سرآوا را بخرد و سهام‌ اکثریت غول اقتصاد دیجیتال را از آن خود کند. خرید دیجی کالا توسط همراه اول، بزرگترین معامله در تاریخ اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران تا به امروز است.

* فلزات در بورس لندن پس از تحریم فلزات روسی توسط ایالات متحده و بریتانیا افزایش یافت.

4) بررسی صنایع :

* در بازارهای جهانی پس از رشد قیمت مس و تثبیت این فلز در کانال 9 هزار دلاری، حالا شاهد جهش جدی قیمت روی و آلومینیوم هستیم. مس در صورت تثبیت در سطوح 2.800 دلاری، در گام بعدی راهی هدف 3 هزار دلاری خواهد شد. و آلومینیوم نیز می‌تواند میهمان یک رشد 6 – 7 درصدی دیگر شود. در این گروه نمادهایی نظیر فاسمین، فسرب، کروی، کیمیا، فزرین، فگستر، فتوسا و ... از رشد قیمت روی بهره می‌برند. طی روزهای اخیر چندین بار روی نماد دو نماد فاسمین و فسرب تاکید شد. فاسمین (در صورت توقف تنش‌ها) به مرور تا قیمت‌های 570 - 580 تومانی پیشروی خواهد کرد. برای فسرب حرکت به سمت کانال 300 تومانی را متصوریم. کیمیا نیز با تکمیل الگوی سر و شانه معکوس هدف 420 تومانی را نشانه گرفته است. به نظر به زودی شاهد رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی باشیم. از این رو توصیه می‌شود نمادهایی نظیر هرمز، فغدیر، فخوز و حتی فولاد را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

* در گروه پالایشی هم فضا تقریبا شبیه به گروه فلزی و معدنی پیش می‌رود و البته بطور کل بازار این روزها بر مدار تحلیل نیست. قبلا به این نکته اشاره شد که پالایشی‌ها دارای 3 پتانسیل، گزارش مناسب 12 ماهه، تاثیرپذیری از ناحیه رشد کرک اسپرد فرآورده‌ها و احتمالا اصلاح دلار نیمایی هستند. فارغ از ریسک‌های سیاسی، افت روزهای اخیر، فرصت خرید خوبی را در این نمادها ایجاد کرد اما از حق نگذریم، خرید در آن شرایط و حتی امروز هم دل شیر می‌خواهد. چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در این گروه را دارید، توصیه می‌شود نمادهایی نظیر شپنا و شبندر را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

* در بازار باری دیگر شایعاتی درخصوص واگذاری بلوک اپال به گوش می‌رسد و در همین راستا شاهد تحرکات مثبت در نمادهایی همچون وپارس و پارسیان هستیم. هر دو سهم اصلاح خوبی زده‌اند و طبیعتا اگر ریسک‌ها کمرنگ شوند، رشد خوبی خواهند کرد. در گروه بانکی وبملت بیشترین تقاضا را دارد. سهمی با P/E کمتر از 2 واحدی که در گزارش 12 ماهه سود قابل توجهی را شناسایی خواهد کرد. در این گروه وبصادر هم با توجه به بحث افزایش سرمایه (تجدید ارزیابی) گزینه بدی نیست و البته ونوین هم گزارش 12 ماهه خوبی چه از نظر عملیاتی و چه از ناحیه سود تسعیر نرخ ارز خواهد داشت.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

در گروه کانی‌های غیرفلزی نگاهی به کهمدا داشته باشیم که با توجه به اتفاقات مثبت بنیادی و در صورت برقراری آرامش در بازار، رالی جدیدی را آغاز خواهد کرد. شیشه همدان در اسفند یک بار دیگر رکورد فروش را شکست. سال مالی شرکت 31 خرداد است. کهمدا در تابستان به فروش 414 میلیاردی رسید. میانگین فروش هر ماه 138 میلیارد تومان بود. در پائیز فروش با کمی افت 385 میلیارد گزارش شد. میانگین فروش هر ماه 128 میلیارد تومان بود. شرکت در زمستان به فروش 486 میلیارد تومانی رسید. میانگین فروش هر ماه 162 میلیارد تومان بود. نرخ فروش شیشه در تابستان به ازای هر تن 132 میلیون و در پائیز و زمستان حدود 140 میلیون ریال بوده است. مقدار فروش سال جاری حدود 123 هزار تن برآورد شده و شرکت در دوره 9 ماهه 94.744 تن معادل 77 درصد از بودجه برآوردی ما را پوشش داده است. سود شرکت در 6 ماه ابتدای دوره 30 تومان و برای کل دوره بصورت محتاطانه 55 تومان برآورد شده و به نظر تعدیل مثبت داشته باشد. کهمدا پائین‌ترین P/E (کمتر از 5) را در گروه کانی‌های غیرفلزی داشته و شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد.  

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24