Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری از هفته دوم نیمه تعطیل فروردین می‌رویم که بازار شنبه متعادل و با عرضه‌های نسبی آغاز کرد و تقریبا با همان فرمان تا انتهای ساعت معاملات پیش رفت. البته در دقایق پایانی سمت تقاضا کمی بهتر شد اما در مجموع نه خیلی دست خریدار قوی بود و نه فروشنده پَر و پا قرصی در بازار وجود داشت و لذا شاخص کل بدون تغییر بااهمیتی در ارتفاع دو میلیون و 261 هزار واحدی باقی ماند. ارزش معاملات با ...

در انتظار تحقق وعده

1) پیش‌بینی بازار ...

میثم بهرامی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری از هفته دوم نیمه تعطیل فروردین می‌رویم که بازار شنبه متعادل و با عرضه‌های نسبی آغاز کرد و تقریبا با همان فرمان تا انتهای ساعت معاملات پیش رفت. البته در دقایق پایانی سمت تقاضا کمی بهتر شد اما در مجموع نه خیلی دست خریدار قوی بود و نه فروشنده پَر و پا قرصی در بازار وجود داشت و لذا شاخص کل بدون تغییر بااهمیتی در ارتفاع دو میلیون و 261 هزار واحدی باقی ماند. ارزش معاملات با افت 9 درصدی به 3.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 40 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد. به نظر فضای بازار در هفته دوم فروردین هم بهتر از هفته اول نباشد و شاهد تداوم محافظه‌کاری و صبر در رفتار معامله‌گران باشیم.

در واقع بسیاری امیدوارند کم‌حجمی بازار از هفته سوم که فضا کمی رسمی‌تر می‌شود، رو به بهبود برود. البته یکی از دلایلی که بازار مجددا دچار افت حجم و بی‌تفاوتی شده، این است که خبری از محقق شدن وعده و وعیدها نیست. بازار چند روز می‌تواند با حرف و شعار پیش برود و بعد از آن اگر خبری از اجرایی شدن و محقق شدن وعده‌ها نباشد، روند بازار شبیه به زمستان (سرد و یخ‌زده) خواهد شد ! فراموش نکنیم که هنوز حتی بخش کوچک و سر سوزنی از اعتمادی که طی یکسال گذشته از دست رفته، بازسازی نشده است. اگر نیم‌نگاهی به هر صنعت بیندازید به خوبی نقش مخرب دولت و رد پای او در کاهش حاشیه سود شرکت‌ها را خواهید دید. به نظر اتخاذ تصمیماتی که بصورت تیتروار اشاره شده، برای برگشت اطمینان و اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران (در کوتاه‌مدت) لازم و ضروری است:

  1. اصلاح فرمول خوراک و فرآورده‌های پالایشی. وعده‌ای که در نیمه دوم فصل زمستان توسط معاون رئیس‌جمهور داده شد اما هنوز خبری از ابلاغ آن به شرکت‌ها نیست.
  2. تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز بانکها
  3. تعیین تکلیف نرخ دلار نیمایی
  4. نتیجه جلسه سران قوا درخصوص تجدید ارزیابی شرکت‌ها به ویژه خودرویی‌ها
  5. واگذاری شرکت‌های تودلی خودروسازان و تعیین تکلیف تصمیمات شورای رقابت
  6. منطقی شدن حقوق دولتی معادن و اعلام یک نرخ و چهارچوب مشخص برای این حوزه
  7. تعیین تکلیف نرخ برق صنایع (اعلام نرخ منطقی)
  8. کاهش نرخ سود بانکی
  9. اصلاح نرخ بهره دریافتی بانکها از کارگزاران (نرخ اعتبار مشتریان)

البته هنوز تعطیلات به پایان نرسیده و برخی معتقدند با آغاز روزهای رسمی، باید در انتظار رسیدن برخی اخبار باشیم. در غیر اینصورت نه‌تنها شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) محقق نخواهد شد که نقدینگی موجود در بورس راهی بازارهای موازی خواهد شد. بازارهایی که اتفاقا فضای بهتری دارند ! گفته می‌شود 15 میلیون ایرانی در بازار رمز ارزها فعالیت می‌کنند. در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ صرافی نوبیتکس در یک نشست خبری اعلام کرد از ۱۵ میلیون ایرانی ۶ میلیون نفر در این صرافی رمز ارز خریده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این افراد معتقدند امنیت سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز بیشتر از امنیت سرمایه‌گذاری در محیط ناامن بورس است. چراکه دولت جیب فعالین بازار را می‌زند اما نمی‌تواند جیب دارندگان بیت‌کوین را بزند ! این دقیقا دستپخت دولت‌های قبلی و فعلی است که بی‌رحمانه چنین فضایی را رقم زدند.

از طرف دیگر رشد قیمت اونس و تشدید انتظارات تورمی و ترس از بازگشت ترامپ به کاخ سفید، بازار دلار و طلا را سکه کرده است. وقتی قابلیت جذب چنین منابعی به بازار سرمایه وجود ندارد، چطور می‌خواهیم نقدینگی سرگردان را به سمت تولید بیاوریم ؟ بنابراین اگر مسئولین کماکان در خواب زمستانی باشند، اتفاق خوبی نه‌تنها در انتظار بازار سرمایه که در انتظار اقتصاد کشور نخواهد بود. اما بحث را کوتاه کنیم و با این امید که با آغاز روزهای رسمی، تحولاتی صورت خواهد گرفت، به سراغ پیش‌بینی بازار برویم. برای امروز احتمالا فضای پرعرضه‌ای تحت تاثیر اخبار سیاسی شب گذشته داشته باشیم. گویا تحولات سیاسی هم به لحاظ زمانی با بازار ما مچ شده‌اند ... !!

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* شبکه خبری العالم گزارش داد که در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی،‌ ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق به‌طور کامل ویران شد. منابع خبری همچنین خبر دادند که سفیر ایران و خانواده‌اش در سلامتی کامل به‌سر می‌برند. بنابر بر گفته المیادین، سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی فرمانده سپاه قدس لبنان و سوریه در تجاوزات رژیم صهیونیستی به دمشق به‌شهادت رسید. سردار محمدهادی حاجی‌رحیمی، معاون سردار زاهدی نیز از شهدای امروز حمله رژیم صهیونیستی به دمشق است. گفته می‌شود اسرائیل به واشنگتن درباره هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق اطلاع داده بود.

* مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بازرسان آژانس باید با اختیارات کامل بتوانند وظیفه بازرسی‌شان را انجام دهند، اما در حال حاضر بازرسی‌ها در گستره و ژرفایی که طبیعت موضوع برنامه اتمی به آن نیاز دارد، انجام نمی‌شود.

* رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ایالات متحده و شرکای آن در حال کار بر روی برقراری آتش‌بس فوری حداقل ۶ هفته‌ای در غزه و تلاش برای دائمی‌ترکردن آن هستند.

* رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال ۱۴۰۲ به لحاظ بودجه‌ای و تأمین مالی دستگاه‌های اجرایی به خوبی پشت سر گذاشته شد، به طوری که در مجموع ۲,۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد نزدیک به ۳۸ درصد داشته است. داود منظور افزود: تخصیص اعتبارات هزینه‌ای به میزان ۱,۶۲۰ هزار میلیارد تومان انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴۳ درصدی داشته است. تخصیص اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های ثابت با ۲۰ درصد رشد به ۳۰۳ هزار میلیارد تومان رسید. درآمدهای پایدار دولت شامل درآمدهای مالیاتی، گمرکی و سود سهام شرکتهای دولتی ۵۷ درصد رشد داشت و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل صادرات نفت و گاز با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است.

* مقدار دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری (سهام، اوراق و درآمد ثابت) در ابتدای سال 1403 به 900 همت رسیده است. ارزش بازار هم‌اکنون 9,294 همت می‌باشد. در واقع نزدیک به 10% بازار در اختیار صندوق‌ها است و این یعنی صندوق‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در روند بازار دارند.

4) بررسی صنایع :

* در گروه پالایشی بازار در انتظار تعیین فرمول خوراک و فرآورده‌ها است و البته همانطور که اخیرا هم اشاره شد، حتی بدون در نظر گرفتن اصلاح فرمول هم، کرک اسپرد پالایشی‌ها در زمستان بهتر از پائیز خواهد بود. نکته دیگر اینکه، در برخی از نمادها همچون شپنا یا شاوان، مقاومت‌های مهمی شکسته است. از این رو نوسانات فعلی را می‌توان پولبک و کمی استراحت برای آغاز رالی بعدی در نظر گرفت. به نظر سهامداری در گروه پالایشی، بازدهی مناسبی در این فصل داشته باشد.

* در گروه سیمانی تحرکات نسبتا خوب در نماد ستران را داریم. از گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی در پی حمایت و حرکت رو به جلوی سهم هستند. به لحاظ تکنیکی نیز، ستران درون یک کانال صعودی در نوسان بوده و انتظار می‌رود به مرور شاهد پیشروی سهم به سمت تارگت 700 - 710 تومان باشیم. در این گروه منفی 2 نماد سیتا و سفارس هم جذاب خواهد بود. با گذر از فصل سرما انتظار می‌رود باری دیگر شاهد تقویت تولید و فروش شرکت‌های سیمانی باشیم. شرکت‌های سیمانی در سال گذشته، ۶۲.۹ میلیون تن سیمان به ارزش ۵۷ هزار و ۹۵۳ میلیارد تومان در بازار فیزیکی و ۲۵۴ هزار تن انواع سیمان به ارزش ۲۵۹.۹ میلیارد تومان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا فروختند.

* در گروه کاشی و سرامیک، کحافظ پس از یک دوره نوسان در محدوده قیمتی 330 - 360 تومانی، با افزایش تقاضا از این ناحیه خارج شده و حالا برای جدال با مقاومت 400 تومانی آماده می‌شود. فروش شرکت در زمستان شبیه به پائیز بوده اما احتمالا حاشیه سود کمی بهتر شود. تحلیلگران بنیادی سود شرکت برای سال 1402 را حوالی 60 تومان برآورد می‌کنند و این یعنی P/E سهم حوالی 6 واحد است که عدد مناسبی در این گروه است.

* در گروه رایانه، رتاپ پس از مجمع افزایش سرمایه 11 درصدی از محل سود انباشته به تابلوی معاملات بازگشته و با افزایش تقاضا همراه شده است. سهم از نظر تکنیکی وضعیت مطلوبی داشته و انتظار می‌رود به مرور شاهد پیشروی سهم تا قیمت‌های 370 - 380 تومانی باشیم. بطور کل تحرکات در گروه رایانه و ارتباطات جالب است و ممکن است طی روزهای پیش رو باری دیگر شاهد تقویت تقاضا در برخی از نمادهای گروه مذکور باشیم.

* در تک سهم‌ها، کرمان طی 2 روز کاری گذشته، زیر فشار عرضه بوده است. این سهم اخیرا موفق به تشکیل الگوی کلاسیک سر و شانه معکوس و شکست خط گردن شده است. بنابراین منفی این روزها را می‌توان پولبک به خط گردن در نظر گرفت. از این رو خرید سهم در بازه قیمتی 120 - 130 تومانی ریسک چندانی نخواهد داشت.

* و در نهایت اشاره به وامید داشته باشیم. سهمی با افزایش سرمایه 2.641 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها. قیمت تئوریک سهم پس از افزایش سرمایه 66 تومان است. از آنجا که بازار ذوب 55 تومانی با زیان انباشته را خریدار است، به نظر وامید بیش از 70 تومانی را هم خریدار خواهد بود.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه خودرویی و در بین شرکت‌های تجاری‌ساز نگاهی به عملکرد زامیاد خواهیم داشت که بازار را به تحقق یک سود قوی در گزارش 12 ماهه امیدوار کرده است. گزارش ماهانه خزامیا نشان می‌دهد که این شرکت در اسفند 1402 موفق به فروش 5,305 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته پرش جدی 57 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان سال مبلغ 2,304 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 130 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 27,650 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه خزامیا از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در اسفند 1402 موفق به فروش 9,789 عدد محصول شده که نسبت به ماه گذشته افزایش 52 درصدی داشته است. متوسط نرخ فروش نیسان (محصول اصلی شرکت) در حالی در فصل پائیز 476 میلیون تومان بوده که نرخ این محصول در زمستان با رشد 5 درصدی به 500 میلیون تومان رسیده است. نکته آخر اینکه فروش شرکت در 3 ماهه زمستان 13 همت و فروش پائیز 4 همت بوده است ! حاشیه سود ناخالص زامیاد در فصل پائیز 30 درصد بوده است. چنانچه در حالت بدبینانه حاشیه سود زمستان را 25 درصد لحاظ کنیم (که قطعا بالاتر خواهد بود) سود شرکت در زمستان به عدد عجیب بیش از 2.5 همتی (به ازای هر سهم نزدیک به 70 تومان) خواهد رسید ! در واقع سود سال 1402 می‌تواند به بیش از 110 تومان (با سرمایه جدید) برسد !

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24