Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

در شرایطی به‌مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته و یک بین‌التعطیلین دیگر می‌رویم که بازار چهارشنبه شرایط بدی نداشت. با وجود فشار عرضه بد آغاز نکرد و ساعت نخست معاملات را متعادل پشت‌سر گذاشت. از ساعت دوم اما با روشن شدن ضعف طرف عرضه، به مرور سمت تقاضا سر و شکل بهتری گرفت و در همین راستا شاخص کل موفق شد به کمک بازگشت ذوب به تابلوی معاملات و همچنین شاخص‌سازی نماد فارس، با رشد حدود 12 هزار واحدی تا ارتفاع ...

فضای تکنیکی بازار

1) پیش‌بینی بازار ...

سایه اصغری - بورس24 : در شرایطی به‌مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته و یک بین‌التعطیلین دیگر می‌رویم که بازار چهارشنبه شرایط بدی نداشت. با وجود فشار عرضه بد آغاز نکرد و ساعت نخست معاملات را متعادل پشت‌سر گذاشت. از ساعت دوم اما با روشن شدن ضعف طرف عرضه، به مرور سمت تقاضا سر و شکل بهتری گرفت و در همین راستا شاخص کل موفق شد به کمک بازگشت ذوب به تابلوی معاملات و همچنین شاخص‌سازی نماد فارس، با رشد حدود 12 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 261 هزار واحدی پیشروی کند. ارزش معاملات با افت 4 درصدی به 4.3 همت رسید و رقمی بالغ بر 160 میلیارد تومان وارد چرخه بازار شد. البته طبیعی است که در روزهای نیمه‌تعطیل جنب و جوش بازار کمتر باشد، اما به‌طور کلی آن فاز خوش‌بینی که روز نخست ایجاد شده بود، فروکش کرده و برخی نگران افت حجم معاملات هستند.

در گزارش روزهای اخیر هم به این نکته اشاره شد که بازار فضای مناسبی برای شکل‌گیری روند صعودی دارد اما برای این روند نیاز به خوراک خبری دارد. تجربه نشان داده بازار در عین ارزندگی بدون اخبار، انرژی لازم را برای بیدار کردن جریان پول و همراه کردن با خود را ندارد و از همین روی تأکید می‌کنیم اگر رفتار غیرمنطقی از دولت سر بزند، بازار هم واکنش جالبی نشان نخواهد داد. البته ته دلمان کمی قرص است که این بار فضا می‌تواند متفاوت پیش برود و با گذر از موج دوم تعطیلات، تحرکات در بازار به کمک برخی اخبار به ویژه در حوزه دلار نیمایی سر و شکل بهتری خواهد گرفت.

اما در گزارش امروز قصد داریم کمی درخصوص فضای تکنیکی بازار صحبت کنیم. اگرچه بسیاری از معامله‌گران هنوز هم نسبت به فضای بازار و روند شکل‌گرفته مردد هستند و معتقدند صرف حرکت شاخص و شکست مقاومت 2.2 میلیون واحد نمی‌توان به آغاز روند صعودی امیدوار بود اما وقتی به فضای تکنیکی در سهام کلیدی و لیدر بازار نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اتفاقا این بار در بسیاری از سهم‌ها، الگوهای مناسبی شکل ‌گرفته که نشان می‌دهد بازار می‌تواند نقاط بالاتری را ببیند. به عنوان مثال نماد خودرو در روزهای پایانی سال گذشته موفق به عبور از خط گردن الگوی سر و شانه معکوس گردید.

طبیعی است که نمی‌توان به روند تکنیکی این نماد پرحاشیه تکیه زد. اما هر چه جلوتر رفتیم، اتفاقات تکنیکی سر و شکل جالب‌تری گرفت. در گروه پالایشی، شپنا سقف زد. در گروه فلزی و معدنی، فملی با وجود ثبت افزایش سرمایه از مقاومت سنگینی عبور کرد. فولاد مبارکه از سطح حمایتی برگشت زد. در بسیاری از سهم‌های هم‌وزنی نظیر مپنا، خگستر، ونیکی، وخارزم، وسپهر، رانفور و ... خط گردن الگوهایی سر و شانه معکوس یا دوقلوی معکوس و یا الگوی چرخشی ending diagonal شکسته شده است. صندوق اهرمی کاریزما به عنوان یکی از نمادهای کلیدی در بازار از یک سطح مهم که 4 مرتبه موفق به گذر از آن نشده بود، عبور کرد و لذا جمیع این موارد توام با سیگنال مثبت از ناحیه اندیکاتورها و واگرایی‌ها نشان می‌دهد که بازار وارد فضایی شده است.

البته از آنجا که اعتمادها از بین رفته و نقدینگی قوی در بازار نیست، طبیعی است که با رسیدن هر موج عرضه، معامله‌گران کوتاه‌مدتی در مسیر فروش قرار گرفته و به اندک سود به‌دست آمده بسنده کنند. ضمن اینکه طول موج شکل‌گرفته به‌شدت بستگی به رفتار و تصمیمات دولت دارد. به عنوان مثال شپنا تارگت 700 تومانی را دنبال می‌کند یا فولاد در ناحیه 550 تومانی به مقاومت بعدی خود می‌رسد. یا تارگت کوتاه‌مدتی صندوق اهرم، سطح 2.550 تومانی است. بنابراین بسیار مهم است که با گذر از تعطیلات نوروزی و برگشت جیب‌برهای دولت به محل کار و وزارتخانه‌ها، چه تصمیماتی برای بازار و اقتصاد اتخاذ شود !

بدون تعارف، اگر با گذر از تعطیلات جریان خبری به کمک بازار نیاید، بسیاری از سهم‌ها با رسیدن به تارگت‌های اولیه، زیر بار فشار عرضه قرار خواهند گرفت. در واقع بسیار مهم است که دولت شعار امسال را به کتف خود نگیرد و از همان ابتدا در مسیر اصلاح برخی از سیاست‌های غلط سال گذشته قرار بگیرد. حتی معتقدیم خود دولت که تمام بخش‌های این بازی و اجرایی کردن این شعار برای او برد برد است، تن به چنین چیزی نمی‌دهد و اجرای این شعار در حد حرف باقی می‌ماند !! اما شاید رفتارهای کوچکی در این مسیر برداشته شود و شاهد گام‌های کوچکی باشیم، ولی اینکه فکر کنیم با این شعار بازار سرمایه متحول می‌شود، خیر !

به سراغ پیش‌بینی بازار برویم. از آنجا که بازار چهارشنبه فضای بدی نداشت و با وجود تعطیلات پیش رو، ریسک خرید را پذیرفت، به نظر برای امروز هم بازاری متعادل و نوسانی داشته باشیم. البته از آنجا که موج تعطیلی دیگری در راه است، در مثبت‌ها فشار عرضه بالا و حجم معاملات محدود خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* یک روز بعد از تصویب قطعنامه آتش بس در غزه، شورای امنیت با تشکیل جلسه‌ای دیگر اعلام کرد که قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری فوری آتش بس در غزه الزام‌آور است و باید اجرا شود.

* اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) 6 نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را به بهانه تسهیل حمل‌ونقل کالا و مبادلات مالی برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انصارلله یمن و حزب‌الله لبنان تحریم کرد.

* وزیر اقتصاد گفت: امروز مصوبه خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشتیم و طبق تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳، دولت دو ماه فرصت داشت برای عوارض صادرات موارد خام و نیمه‌خام اعلام نظر کند. هیأت دولت مصوب کرد درباره عوارض صادرات خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند ۱۴۰۲ عیناً تکرار شود و صادرکنندگان می‌توانند فرآیند صادرات را آغاز کنند. در بودجه ۱۴۰۳ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی وجود داشت و چون سیاست حمایت از تولید ایجاب می‌کند که تخفیفات بیشتری در این زمینه داشته باشیم، باید از طرق دیگری مثل انتشار اوراق عمل کنیم که نیازی به افزایش مالیات وجود نداشته باشد.

* وزیر نفت گفت: تا دو ماه آینده یک کارخانه در غرب کشور با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود تا شاهد جمع‌آوری گازهای مشعل از میادین نفتی غرب کشور باشیم. این گازها در این پالایشگاه تصفیه می‌شود و خوراک پتروشیمی‌ها از این پالایشگاه تأمین خواهد شد.

* روز گذشته فروش سهام در کلیه نماد‌های دارای بازارگردان در بازار‌های اول، دوم و پایه فرابورس ایران ممنوع اعلام شد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی معاملات کم‌رمق و ضعیف پیش می‌رود. نمادهای این گروه برای حرکت قوی نیاز به نقدینگی قوی و اخبار مثبت از ناحیه اصلاح دلار نیمایی دارند. نکته مهم اینکه اکثر شرکت‌ها در اسفند ماه فروش خوبی را ثبت کردند و این یعنی عملکرد آنها در کوارتر پایانی بهتر از پائیز خواهد بود. در فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها، فسبزوار، فغدیر و کنور را در این نقاط جذاب می‌بینیم. در معدنی‌ها نیز فاسمین می‌تواند بهار متفاوتی داشته باشد و لذا عملکرد ماهانه شرکت را بیشتر باید زیر نظر داشت. مهمترین رویداد در این گروه در بازار چهارشنبه بازگشت ذوب با رشد بیش از 10 درصدی به تابلوی معاملات بود. به نظر ذوب یک نوسان کوچک 5 تا 10 درصدی دیگر داشته باشد اما ادامه این رشد مشروط به تحرکات گروه فولادی خواهد بود.

* در گروه کانی‌های غیرفلزی، رسیدن گزارش ماهانه خوب کهمدا و فروش قوی اسفند سبب توجه بازار به این سهم شده است. نکته جالب اینکه، کهمدا پائین‌ترین سطح P/E در بین همگروهی‌ها را دارد و به نظر برای سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه به سود بسیار خوبی خواهد رسید. کهمدا با تثبیت بالای قیمت‌های 320 تومانی روند صعودی جدیدی را آغاز خواهد کرد. در این گروه کرازی 140 و کمتر از 140 تومانی هم گزینه جالبی است و با توجه به شرایط بنیادی مناسب می‌تواند در کوتاه‌مدت با یک نوسان شیرین 15 - 20 درصدی همراه شود.

* در گروه لیزینگ، بازی نوسانی در ولپارس را داریم. مارکت کوچک، شناوری محدود و شرایط بنیادی قابل‌قبول، مهمترین دلیل توجه به سهم است. 830 تومان تارگت میان‌مدت ولپارس خواهد بود. در این گروه ولبهمن هم شرایط خوبی دارد و با توجه به تکمیل الگوی AB=CD معکوس، انتظار می‌رود به مرور شاهد برگشت سهم به مدار رشد و حرکت به سمت اهداف 340 تومانی باشیم. و در نهایت اشاره به ولساپا داشته باشیم که پتانسیل تشکیل الگوی دوقلوی کف را دارد و روز چهارشنبه به قیمت‌های درصد مثبت رسید. هدف قیمتی این سهم 170 تومان خواهد بود اما این تارگت مشروط به تثبیت سهم بالای مقاومت 130 تومانی است.

* در گروه خودرویی زامیاد تحرکات جالبی دارد. این سهم مدتی است که در حال تشکیل کف‌ها و سقف‌های بالاتر است و به نظر محدوده 440 - 445 تومانی را به عنوان کف جدید شناخته است. فروش فوق‌العاده شرکت در زمستان و تغییرات مثبت مدیریتی، نوید یک گزارش خوب 12 ماهه را می‌دهد. از این رو زامیاد را بیشتر باید زیر نظر داشت.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی، نگاهی به هرمز داشته باشیم که پشت دیوار مقاومت 455 تومانی در نوسان بوده و نیاز به یک رشد مثبت 5 درصدی و تشکیل صف خرید برای گذر از این سد دارد. گزارش ماهانه هرمز نشان می‌دهد که این شرکت در اسفند 1402 موفق به فروش 3,543 میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته افزایش 69 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان اسفند مبلغ 2,456 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 44 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 29,466 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه هرمز از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در اسفند 1402 موفق به فروش 164,524 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته افزایش 56 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 29,485 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 25 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان اسفند حدود 100 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد. برای هرمز تعدیل مثبت جزئی از ناحیه افزایش نرخ فروش محصولات مورد انتظار است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24