Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

هفته گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند اما اگر به نمودار تغییرات شاخص ها نگاه کنیم متوجه می شویم که عملکرد بازار سال جاری منفی است و نیز نوسان شاخص ها در ماه های اخیر شدید بوده است. هیچکس نمی داند رشد بازار از چه وقت شروع می شود و همچنان درباره رکود در اقتصاد نگرانی وجود دارد. در مطلب حاضر به علل رشد شاخص ها، تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، دام هایی که پیش روی سرمایه گذاران قرار دارد و ..

روزهای مهم پیش روی تمام سرمایه گذاران

بورس24 : روز جمعه شاخص‌های بورس آمریکا رشد کردند و عملکرد هفتگی بازار مثبت است. مثل چند ماه گذشته، مهم ترین موضوع برای سرمایه گذاران، افزایش نرخ‌های بهره و اثرات این اقدام بانک مرکزی بر اقتصاد آمریکا و جهان است. صبح روز جمعه یک گزارش در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد که در آن به نگرانی برخی مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش بیش از حد نرخ‌های بهره اشاره شده بود.

در این گزارش آمده بود سرمایه گذاران درباره اثرات رکود در اقتصاد نگران هستند و برخی مقامات بانک مرکزی معتقدند این نهاد اوایل سال آینده باید بالا بردن نرخ های بهره را متوقف کند تا اثرات اقدامات سال جاری برای مهار تورم مشخص شود. تاثیر افزایش نرخ‌های بهره بر اقتصاد و تورم فورا مشخص نمی شود. بانک مرکزی باید برای مدتی بالا بردن نرخ های بهره را متوقف کند تا ببیند اثرات افزایش نرخ بهره در سال جاری چه بوده و اگر لازم شد بار دیگر نرخ‌های بهره را بالا ببرد.

شاید در نیمه نخست سال آینده، نرخ تورم با سرعت پایین آید و دیگر نیازی به افزایش نرخ‌های بهره نباشد. در هر حال، گزارش یاد شده سبب امیدواری سرمایه‌گذاران به رشد بورس و رونق بازار مالی شد و شاهد  رشد شاخص ها بودیم. برخی تحلیلگران می‌گویند اواخر سال آینده بانک مرکزی نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. احتمالاً چند بانک مرکزی دیگر هم چنین اقدامی را انجام خواهند داد. نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هفته آینده برگزار خواهد شد و در آن نرخ های بهره 0.75 درصد بالا برده می‌شود. همچنین اعضای کمیته درباره وضعیت اقتصاد و اقداماتی که در آینده باید انجام شود مشورت خواهد کرد.

وضعیت بازار کار خوب است و این یعنی فشارهای تورمی ادامه پیدا خواهند کرد. در نتیجه بانک مرکزی به راحتی نمی‌تواند نرخ تورم را پایین آورد. عوامل رشد سریع قیمت کالاها و خدمات قدرتمند و پایدار هستند در نتیجه کاهش نرخ تورم آسان و سریع نخواهد بود. اگر افزایش نرخ‌های بهره متوقف شود نه تنها شاخص های بورس رشد خواهند کرد بلکه شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان بالا خواهد رفت و نگرانی‌ها درباره رکود کمتر می‌شود. البته کاهش نرخ تورم بسیار ضروری است. بالا باقی ماندن نرخ تورم و عادی شدن این امر لطمات بسیار بزرگ به اقتصاد وارد خواهد کرد بنابراین بانک مرکزی آمریکا تنها در صورتی اقدامات جدید برای مهار تورم انجام نخواهد داد که اقدامات کنونی به اندازه کافی اثر داشته باشد.

خوشبینی غیرمنطقی درباره آینده یک دام مهم است زیرا ریسک ها باقی است و سرمایه گذاران باید با احتیاط رفتار کنند. شاید سال آینده وضعیت کمی بهتر شود اما رونقی که سال پیش وجود داشت تکرار نخواهد شد.

هفته پیش رو

هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود و انتظار می‌رود هیجان در بازارها زیاد باشد. فردا وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا مربوط به ماه جاری مشخص می شود. رقم نهایی شاخص این فعالیت ها هفته آینده اعلام خواهد شد و رقم هایی که فردا اعلام می‌شوند مقدماتی هستند. بسیار لازم است بدانیم در ماه جاری وضعیت بخش های یاد شده چگونه بوده زیرا درباره رکود در اقتصاد جهان نگرانی عمیق وجود دارد.

روز سه شنبه شاخص اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا در ماه جاری اعلام می‌شود. همچنین تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته پیش مشخص خواهد شد. عملکرد بازار نفت هفته گذشته مثبت بود و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و آمریکا به ترتیب در سطح ۹۳ دلار و ۸۵ دلار در هر بشکه قرار گرفت. ضعف در اقتصاد جهان قطعی است و اگر در عرضه کاهشی رخ ندهد قیمت نفت پایین خواهد آمد. البته قیمت های کنونی برای اقتصاد جهان بالا محسوب می‌شوند و فشارهای تورمی را بیشتر می کنند.

روز چهارشنبه مجموعه ای مهم از داده ها از اقتصاد چین منتشر می شود یعنی وضعیت صادرات و واردات، نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه سوم امسال، وضعیت تولید صنعتی و خرده فروشی و همچنین سرمایه گذاری ثابت. در آمریکا نیز وضعیت فروش مسکن جدید اعلام خواهد شد. این روز برای سرمایه گذاران در بازار مواد خام مهم است زیرا وضعیت اقتصاد چین مشخص می‌شود. پیش بینی شده سال جاری و سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین بسیار پایین خواهد بود و این یعنی احتمال رشد قدرتمند بازار مواد خام کم است.

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل، نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم امسال و تغییرات مصرف شخصی مشخص خواهد شد. این داده ها نیز برای تصمیم گیری سرمایه‌گذاران بسیار مهم است.

روز جمعه تعداد بسیار زیادی داده از اقتصادهای اروپایی و آمریکا منتشر خواهد شد و قطعاً نوسان شاخص‌های مالی، قیمت مواد خام و تغییرات ارزش ارزهای معتبر بزرگ خواهد بود. در این روز نرخ رشد اقتصاد آلمان، فرانسه و اسپانیا در سه ماهه سوم امسال، پنج شاخص مهم اقتصاد منطقه یورو یعنی شاخص اعتماد در بخش خدمات و تولید صنعتی، شاخص اعتماد اقتصادی، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و شاخص اعتماد تجاری اعلام می شود. همچنین نرخ تورم در آلمان، مصرف شخصی و درآمد شخصی در آمریکا و فروش خانه در این کشور اعلام خواهد شد. این داده ها بسیار مهم و اثرگذار هستند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24