Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

از آنجا که وضعیت پیوسته در حال تغییر است سرمایه گذاران در بازار مواد خام باید هر روز اطلاعات خود را بروز کنند و بر مبنای تازه ترین شرایط تصمیم بگیرند. پرسش های گوناگون درباره آینده این بازار مطرح است و هر چه می گذرد ابهام ها بیشتر می شود. در مطلب حاضر به چند نکته درباره تازه ترین تحولات بازار ..

توصیف ساده از واقعیت های مهم بازار مواد خام

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بازار مواد خام مثبت بود و قیمت نفت به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای کاستن از عرضه رشد چشمگیر داشت اما در هفته جاری محیط برای بازار مواد خام پرچالش است. نگرانی درباره افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا، ضعف در اقتصاد چین، نامشخص بودن آینده و دیدگاه‌های منفی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درباره افق اقتصاد جهان همگی مانع رشد قیمت مواد خام هستند.

در حوزه بازار انرژی، تصمیم اوپک پلاس برای کاستن دو میلیون بشکه ای از عرضه روزانه نفت، بحران انرژی در اروپا و تاثیر تحریم های روسیه بر جریان انرژی عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر بازار هستند. در بازار فلزات پایه و سنگ‌آهن وضعیت اقتصاد چین بسیار پر اهمیت است. ضعف در شاخص‌های اقتصادی این کشور و همزمان رشد شاخص دلار سبب کاهش رونق بازار مواد خام می شود. شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون رشد قابل ملاحظه داشته و تحلیلگران معتقدند برای مدتی دیگر که مشخص نیست چه میزان است رشد این شاخص ادامه پیدا می کند زیرا بانک مرکزی آمریکا با سرعت در حال بالا بردن نرخ های بهره است و نیز در مجموع وضعیت اقتصادی این کشور بهتر از اقتصادهای بزرگ دیگر است.

بانک مرکزی آمریکا باید بسیار مراقب باشد که در بالا بردن نرخ‌های بهره افراط نکند زیرا این کار سبب رکود عمیق در اقتصاد خواهد شد و به اقتصاد جهان لطمه وارد می کند. حدس های مختلف درباره افق سیاست های بانک مرکزی و شاخص دلار مطرح است و این یعنی قطعیتی درباره آینده وجود ندارد.

در بازار انرژی مهم ترین عامل که بر تقاضا تاثیر می گذارد ضعف اقتصاد جهان است. افزایش مکرر نرخ‌های بهره در اقتصادهای توسعه یافته و ضعف اقتصاد چین به تقاضا لطمه زده است. این دو عامل برای مدتی طولانی وجود خواهند داشت بنابراین رشد تقاضا کند خواهد بود. در زمینه عرضه، فعالان بازار منتظر فرا رسیدن ماه دسامبر و شروع تحریم نفتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا هستند و موضوع مهم دیگر عرضه اوپک پلاس است. اگر عرضه این ائتلاف واقعاً کاهش یابد و ضعف اقتصاد جهان شدید نباشد قیمت ها رشد می‌کند و به بالاتر از ۱۰۰ دلار خواهد رسید. قیمت نفت اکنون در محدوده ۹۵ دلار قرار دارد.

دو بانک بزرگ سرمایه گذاری یعنی گلدمن ساکس و مورگان استنلی معتقدند قیمت نفت به زودی به بالای 100 دلار افزایش خواهد یافت البته پیش بینی های متعدد درباره افق تمامی بازارها مطرح است و نکته نگران کننده این است که نمی توان روی این گونه پیش‌بینی‌ها حساب کرد زیرا شرایط دائما در حال تغییر است و نهادهای تحلیلگر بارها پیش بینی خود برای بازارهای مختلف را تغییر داده اند. در شرایط حاضر به سرمایه گذاران توصیه می شود بر تحولات بازار نظارت عمیق داشته باشند و از یاد نبرند که شرایط در آینده باثبات نخواهد بود.

سال آینده نیز شرایط برای بازارهای پرریسک چندان خوب نیست. گاه شاهد رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام خواهیم بود و گاه بازار عملکرد منفی خواهد داشت.

درباره اقتصاد چین سه موضوع مهم وجود دارد: سیاست تحمل صفر در قبال همه گیری کرونا، بحران در بخش ساخت و ساز و سیاست های حمایتی دولت برای کمک به رونق اقتصاد. سال جاری میلادی و سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین بسیار پایین خواهد بود به همین دلیل افق بازار مواد خام نمی تواند خیلی خوب باشد. در حال حاضر قیمت هر تن مس 7600 دلار است درحالیکه چند ماه پیش قیمت این فلز مهم پایه به 10700 دلار رسیده بود. عملکرد بسیاری از مواد خام از جمله سنگ آهن طی ماه‌های اخیر منفی بوده است. دیدگاه اکثر تحلیلگران این است که فعلا شرایط برای رشد قدرتمند بازار مواد خام فراهم نیست.

امروز گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان منتشر شد. در این گزارش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال آینده 2.7 درصد پیش‌بینی شده که 0.2 درصد پایین تر از پیش بینی سه ماه پیش این نهاد است. رقم پیش‌بینی شده برای رشد اقتصاد جهان در سال جاری بدون تغییر 3.2 درصد اعلام شده است. سال پیش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری ۶ درصد پیش بینی شده بود. از دید این نهاد، بیش از یک سوم اقتصاد جهان شاهد دو فصل پی در پی کاهش تولید ناخالص داخلی خواهند بود و رشد سه اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا، چین و اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت. صندوق بین المللی پول از مدت ها پیش درباره افق اقتصاد جهان هشدار داده و از بانک های مرکزی خواسته است هنگام اقدام برای مهار تورم با دقت رفتار کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24