Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته قیمت طلا رشد کرد و عملکرد ماهانه بازار نیز مثبت است. برخی تحلیلگران می گویند شرایط برای حضور در بازار بهتر شده اما نگاه کاملا مثبت به آینده منطقی نیست. برای فعالان بازار طلا افق کوتاه مدت و بلندمدت بازار اهمیت بالایی دارد. در مطلب حاضر به ..

حرکت در بازار طلا باید با احتیاط انجام شود

بورس24 : قیمت طلا هفته گذشته افزایش یافت و عملکرد ماهانه بازار نیز مثبت است. قیمت هر اونس فلز زرد در پایان معاملات هفته در سطح 1814 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب 25.5 دلار، 1055 دلار و 2665 دلار بود. تا روز پنجشنبه هفته گذشته شاخص دلار در مسیر کاهش حرکت کرد و روز جمعه شاهد رشد آن بودیم در نتیجه قیمت طلا در روز پایانی هفته کاهش یافت. هفته گذشته مهم ترین عاملی که بر بازار طلا تاثیر گذاشت نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بود. در این نشست تغییری در برنامه‌های حمایتی ایجاد نشد و تاکید جروم پاول، رئیس بانک مرکزی بر لزوم تداوم برنامه‌های حمایتی سبب افت شاخص دلار و رشد قیمت طلا شد.

روز پنجشنبه قیمت طلا به بالاترین میزان در دو هفته اخیر رسید زیرا برخی داده‌ها از اقتصاد نشان داد برای محدود کردن برنامه‌های حمایتی هنوز خیلی زود است. از یک سو نرخ تورم بالاست و در ماه‌های آینده بالا باقی خواهد ماند و از سوی دیگر بانک مرکزی قصد ندارد برنامه‌های حمایتی را محدود کند. به این ترتیب بازار طلا حمایت می‌شود. هفته گذشته همچنین نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا کاهش یافت و این عامل نیز به رشد قیمت طلا کمک کرد.

در زیر نمودار تغییرات نرخ بازده اوراق 10 ساله خزانه در آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو نیز رشد خواهد کرد. این دیدگاه مثبت تا اندازه زیادی حاصل سخنانی است که رئیس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست کمیته سیاست‌گذاری بیان کرد. او گفت وضعیت اقتصادی هنوز به اندازه کافی خوب نشده که بتوان به کاستن از خرید اوراق قرضه فکر کرد. تحلیلگران معتقدند مثبت شدن جو بازار طلا حاصل تغییر لحن بانک مرکزی است به این معنا که این نهاد بیش از آنچه سرمایه‌گذاران انتظار داشتند بر لزوم ادامه برنامه‌های انبساطی تاکید کرده است.

مدیر یکی از نهادهای سرمایه‌گذاری می‌گوید سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده اند که بانک‌های مرکزی بزرگ از جمله بانک مرکزی آمریکا قصد ندارند با عجله برنامه های حمایتی را محدود کنند. به رغم صحبت هایی که درباره کاهش خرید اوراق قرضه شده بانک مرکزی به خرید این اوراق قرضه ادامه خواهد داد. تاثیر سخنان آقای پاول بر شاخص دلار و قیمت طلا ادامه خواهد کرد و به همین دلیل است که در یک نظرسنجی از کارشناسان پیش‌بینی شده در هفته پیش‌رو شاخص دلار مثل هفته قبل کاهش می یابد.

یکی از تحلیلگران می‌گوید در کوتاه مدت شاخص دلار کاهش می‌یابد اما در نیمه دوم ماه جاری میلادی این شاخص رشد خواهد کرد. تحقق این پیش‌بینی زمینه را برای تقویت بازار طلا در کوتاه مدت فراهم می کند. روز پنجشنبه گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم 6.5 درصد یعنی بسیار کمتر از انتظارها بوده است. این داده در کوتاه مدت از افزایش شاخص دلار جلوگیری خواهد کرد زیرا وضعیت اقتصادی هنوز به اندازه ای خوب و با ثبات نیست که بانک مرکزی بتواند با خیال راحت برنامه های حمایتی را محدود کند.

یکی دیگر از تحلیلگران می گوید با آنکه در دو هفته اخیر قیمت طلا بالا رفته اما قیمت‌ها همچنان در یک گستره مشخص در نوسان است. سطح مقاومت و حمایت قیمت طلا به ترتیب 1839 دلار و 1793 دلار است. جو بازار طلا مدتی است مثبت شده و این امر بی دلیل نیست. به نظر می رسد سرمایه‌گذاران به این باور رسیده اند که بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد خیلی زود از خرید اوراق قرضه بکاهد.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو گزارش های مهم اقتصادهای اروپایی، چین و آمریکا منتشر می‌شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار و قیمت طلا موثر است اما مهم ترین گزارش در هفته پیش رو گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی است که روز جمعه منتشر خواهد شد. البته این هفته همچنین وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه‌ای چین، اروپا و آمریکا در ماه قبل مشخص می‌شود.

نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد جهان خوشبین هستند و معتقدند رشد نرخ تورم در ماه‌های آینده معکوس خواهد شد اما درباره تحقق این گونه پیش‌بینی‌ها نمی توان کاملا مطمئن بود. این بدان معناست که وضعیت به ثبات نرسیده و احتمال غافلگیر شدن سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی وجود دارد. به این ترتیب حرکت در بازار طلا باید با احتیاط انجام شود. برخی تحلیلگران اعلام کرده اند با آن که درباره رشد قیمت‌ها در کوتاه مدت خوشبین هستند اما فعالیت قابل ملاحظه در بازار انجام نخواهد داد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24