Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تغییرات قیمت طلا اخیرا سبب نگرانی کسانی شده که نسبت به افق بازار خوشبین بوده اند و سهم طلا را در سبد دارایی شان بیشتر کرده اند. هفته پیش قیمت طلا کمی کاهش یافت و تحلیلگرانی که درباره وضعیت کنونی و آینده بازار اظهار نظر کرده اند می گویند ..

برای سرمایه گذاران در بازار طلا متاسف باشیم؟

بورس24 : روز گذشته در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت طلا در محدوده 1802 دلار در هر اونس قرار گرفت و عملکرد هفتگی بازار کمی منفی بود. در نظرسنجی این هفته کیتکو، تحلیلگران درباره وضعیت بازار طلا در هفته پیش رو خوش‌بین نیستند اما سرمایه گذاران پیش‌بینی کرده اند قیمت طلا رشد خواهد کرد. هفته گذشته شاخص دلار و شاخص های مالی در بورس های بزرگ به ویژه بورس آمریکا رشد کردند و نیز نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا عملکرد مثبت داشت.

با آنکه درباره تاثیر شیوع سویه جدید ویروس کرونا نگرانی‌هایی وجود دارد اما از شدت این نگرانی ها کاسته شده در نتیجه سرمایه گذاران در بازارهای مالی ریسک بالاتری پذیرفته اند و از جذابیت طلا به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری کاسته شده است. یکی از تحلیلگران می گوید: "بازار طلا به دنبال یک محرک جدید بنیادی است و چنین محرکی وجود ندارد. شیوع مجدد کرونا در چندین کشور و افت نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا به اندازه‌ای قدرتمند نبوده اند که بتوانند به رشد قابل ملاحظه قیمت طلا کمک کنند. بدین ترتیب تاثیر تحلیل های تکنیکال بیشتر شده زیرا عوامل بنیادی جدید برای اثرگذاری بر بازار طلا وجود ندارد. تحلیل های تکنیکال به کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت اشاره دارند بنابراین عده‌ای از سرمایه‌گذاران به فروش اقدام کرده اند."

هفته پیش همچنین شاخص دلار بالا رفت و تقویت شدن نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه سبب شد هزینه فرصت نگهداری طلا افزایش یابد. هفته گذشته نشست شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا برگزار شد و در آن، اعضا بر حفظ برنامه‌های حمایتی تاکید کردند. این تاکید سبب کاهش ارزش یورو در برابر دلار شد. واقعیت این است که سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا زودتر از بانک مرکزی اروپا برنامه های حمایتی را محدود خواهد کرد و این باور رشد ارزش دلار را در پی داشته و بر قیمت طلا فشار وارد کرده است.

بانک مرکزی اروپا مایل است نرخ تورم به سمت دو درصد بالا رود در حالی که در آمریکا ماه قبل نرخ تورم 5.4 درصد بود و درباره اقدام احتمالی بانک مرکزی برای مهار تورم پیش‌بینی‌هایی مطرح شده است. بانک مرکزی آمریکا معتقد است نرخ تورم سال آینده کاهش خواهد یافت اما اگر اعضای کمیته سیاست‌گذاری این نهاد احساس خطر کنند برنامه‌های حمایتی را محدود خواهند کرد تا نرخ تورم به شدت بالا نرود. با توجه به وضعیت کنونی، قیمت طلا همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت. یکی دیگر از تحلیلگران می گوید با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد ارزش دلار اکنون پایین تر از حدی است که باید باشد و در آینده همزمان با افزایش تضاد بین سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا بر ارزش دلار افزوده خواهد شد.

یک عامل دیگر کاهش قیمت طلا، رشد شاخص های مالی تحت تاثیر بهبود وضعیت اقتصاد است که از تقاضا برای طلا خواهد کاست. سرمایه گذاران از خود می‌پرسند وقتی بازده بورس خوب است چرا باید در طلا سرمایه‌گذاری کرد. در نظرسنجی کیتکو با آنکه تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا این هفته کاهش خواهد یافت اما سرمایه‌گذاران نسبت به افق بازار خوشبین بودند. به نظر می‌رسد وضعیت بازار طلا مبهم شده است و اختلاف نظر بین تحلیلگران و سرمایه‌گذاران از همین ابهام خبر می‌دهد.

درباره جهت حرکت نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه قطعیتی وجود ندارد. اخبار مثبت و کاهش ریسک ها سبب رشد این نرخ می شود و بر بازار طلا فشار وارد می‌کند. یک تحلیلگر ارشد می‌گوید در حال حاضر رشد شاخص دلار مهم ترین ریسک برای بازار طلا است. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود شاخص دلار حمایت شود انتظار می رود قیمت طلا در یک محدوده کوچک نوسان کند یا کمی کاهش یابد. قیمت طلا پایین تر از 1790 دلار، نسبت به کاهش بیشتر آسیب پذیر خواهد بود. سطح مقاومت قیمت طلا 1812 دلار و سپس 1819 دلار است.

بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا یک عامل فشار بر قیمت طلاست. با آنکه قیمت فلز زرد توانسته بالاتر از ۱۸۰۰ دلار باقی بماند اما شرایط برای رشد شاخص دلار فراهم است در نتیجه شانس بازار طلا برای رونق زیاد نیست. در هفته پیش‌رو تعداد زیادی گزارش از اقتصادهای بزرگ منتشر خواهد شد اما مهم‌ترین رویداد که بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر می گذارد نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست که نتیجه آن روز چهارشنبه مشخص خواهد شد.

سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا دیدگاه‌های رئیس بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصاد، نرخ تورم و افق برنامه های حمایتی را بدانند. بعید است در این نشست تغییری در نرخ‌های بهره یا خرید اوراق قرضه ایجاد شود اما لحن بیانیه پایانی نشست و سخنان آقای پاول پس از نشست بسیار اثرگذار است. روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 25.2 دلار، 1067 دلار و 2680 دلار قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24