Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

همواره به این شکل است که رشد بازارها با اصلاح همراه است. مهم ترین عاملی که سبب تغییر مسیر بازارها می شود ضعیف شدن فاکتورهای حمایت کننده است. نشانه هایی از ..

احتمال تغییر الگوی رفتاری بازارها وجود دارد

بورس24 : قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر تغییرات بزرگ نداشته و با توجه به شرایط حاکم بر بازار انتظار می‌رود آرامش در بازار حفظ شود البته اگر تغییرات بزرگ در شاخص دلار رخ دهد قیمت ها نیز تغییر خواهند کرد. روز گذشته وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی اعلام شد و محتوای آن کاملا مثبت بود. ماه گذشته صادرات و واردات چین رشد بیش از حد انتظار داشته و این رشد حاصل تقاضای قدرتمند جهانی همزمان با بازگشایی اقتصادها و واکسیناسیون علیه کروناست. اما این پرسش مطرح است که آیا در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز تجارت چین رونق چشمگیر خواهد داشت؟

یکی از کارشناسان می گوید پاسخ منفی است زیرا درباره شیوع سویه دلتای ویروس کرونا نگرانی‌هایی وجود دارد و نیز به تدریج اقتصادهای دیگر تقاضای کمتری برای کالاهای چینی خواهند داشت زیرا بر تولید آنها افزوده می شود. چین توانست به سرعت همه گیری کرونا را مهار کند در نتیجه وضعیت اقتصاد این کشور زودتر از دیگر اقتصادها بهبود یافته است. پیش بینی شده سال جاری میلادی اقتصاد چین رشد بالاتر از ۸ درصد خواهد داشت البته سال آینده این نرخ به محدوده پنج درصد کاهش می‌یابد. در ماه‌های آینده میزان مهار کرونا و بازگشایی اقتصادها دو عامل تعیین کننده وضعیت تجارت چین هستند.

در اروپا بر سرعت واکسیناسیون علیه کرونا افزوده شده و در آمریکا در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور به طور کامل واکسینه شده اند و نتیجه این تحول آن است که بر فعالیت‌های اقتصادی افزوده خواهد شد و تقاضا برای انواع کالاها و خدمات افزایش می‌یابد. سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادهای بزرگ بالا خواهد بود اما سرمایه‌گذاران در بازار مواد خام باید به یک نکته مهم توجه کنند و آن این است که رشد بالای اقتصاد در سال جاری پایدار نیست و سال آینده شرایط تا اندازه زیادی مانند سال ۲۰۱۹ خواهد بود در نتیجه رشد قیمت مواد خام به احتمال زیاد متوقف یا معکوس خواهد شد.

در ۱۵ ماه گذشته بازار اکثر مواد خام پر رونق بوده اما عواملی که سبب این رونق شده به تدریج ضعیف خواهند شد. تقاضای به تعویق افتاده، اختلال در زنجیره تامین و برنامه های حمایتی که طی ۱۵ ماه اخیر اجرا شده است سه عامل مهم رونق بازارها هستند. به تدریج از میزان اثرگذاری این عوامل کاسته خواهد شد و فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی بازمی‌گردد.

عملکرد بورس های بزرگ تحت تاثیر داده ها از اقتصاد و پیش بینی ها درباره عملکرد شرکت ها قرار دارد. طبیعی است که با عادی شدن نرخ های رشد در اقتصادهای بزرگ عملکرد بورس ها نمی‌تواند مانند ماه های اخیر خیلی خوب باشد. موضوع بعدی که مهم است این است که با بهتر شدن شرایط، بدون شک بانک های مرکزی برنامه‌های حمایتی خود را کاهش خواهند داد. زمزمه‌هایی از کاهش این برنامه ها به گوش می رسد البته بانک های مرکزی باید با احتیاط رفتار کنند زیرا هرگونه اقدام شتابزده به بازارهای شوک وارد می‌کند. بانک مرکزی چین اعلام کرده میزان سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی را کاهش می دهد و به این ترتیب 150 میلیارد دلار به اقتصاد تزریق خواهد شد. این پول عمدتاً به کسب و کارهای کوچک که تحت تاثیر منفی رشد قیمت مواد خام قرار گرفته‌اند کمک می کند.

در مجموع می‌توان گفت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در نیمه دوم سال جاری میلادی به ارزیابی شرایط اقتصاد ادامه خواهند داد و احتمالا به تدریج از حمایت ها کاسته خواهد شد و این به معنای تغییر الگوی رفتار بازارهاست. اگر به هر دلیل بر عرضه مواد خام از جمله نفت، فلزات پایه و سنگ آهن افزوده شود قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت. وضعیت شاخص های بنیادی بازار هر یک از مواد خام منحصر به فرد است بنابراین باید برای تصمیم گیری درباره هر بازار به آن عوامل توجه داشت. برای مثال پیش بینی شده بر عرضه سنگ آهن طی ۶ ماه آینده افزوده خواهد شد. این رشد در کنار محدود شدن تولید فولاد در چین به معنای کاهش قیمت سنگ آهن است. وضعیت بازار نفت به شکلی دیگر است. قیمت‌ها مثل دیگر مواد خام طی ۱۵ ماه اخیر به سرعت رشد کرده و برخی تحلیلگران معتقدند این افزایش ادامه پیدا خواهد کرد.

سرمایه گذاران باید به تغییرات شاخص دلار نیز توجه خاص داشته باشند. رشد این شاخص که بعید نیست ادامه پیدا کند بر بازار مواد خام بسیار موثر است و سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد. شاخص دلار در دو ماه اخیر رشد کرده و به بالاتر از 92 رسیده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24