Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت سنگ آهن با عیار ۶٢ درصد که ماه گذشته به بالاتر از ٢٣٠ دلار در هر تن رسیده بود به کمی بالاتر از ٢٠٠ دلار کاهش یافته و نهادهای تحلیلگر در حال ارزیابی شرایط بازار برای پیش بینی قیمت ها در ماه های آینده هستند. برای درک واقعیت لازم است ..

رد پای دولت چین در تحولات بازار سنگ آهن

بورس24 : پکن برنامه ای برای تحقیق درباره رشد شدید قیمت سنگ آهن که ماده خام اصلی برای تولید فولاد است آغاز کرده است و این برنامه با هدف کاستن از قیمت‌ها اجرا می شود. روز گذشته کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین که نهاد عالی برنامه‌ریزی اقتصادی این کشور است در یک بیانیه اعلام کرد درباره سفته‌بازی در بازار سنگ آهن تحقیقاتی را آغاز می‌کند و کسانی که در این زمینه اقدامات غیرقانونی انجام داده باشند به سختی مجازات خواهند شد.

این تازه‌ترین قدمی است که دولت چین برای کاستن از قیمت مواد خام برداشته است. رشد قیمت این مواد سبب شده هزینه تولید کالا به شدت افزایش یابد و به بالاترین میزان از بحران مالی سال ۲۰۰۹ برسد. به شکل طبیعی، رشد هزینه تولید سبب کاهش حاشیه سود کارخانه ها خواهد شد. هفته گذشته مقامات چین وعده دادند ذخیره فلزات پایه را وارد بازار کنند تا نگرانی‌ها درباره کمبود و قیمت بالای این فلزات از میان برود.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان است و ۷۰ درصد کل تولید جهانی این ماده خام را مصرف می‌کند. تام پرایس، تحلیلگر بازار مواد خام می گوید: "این اقدام دولت چین نشان می‌دهد پکن به شدت به ستوه آمده و قصد دارد ریسک رشد نرخ تورم را که اقتصاد را تهدید می‌کند کم کند." با انتشار اخبار یاد شده قیمت فروش آتی سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در دالیان ۹ درصد کاهش یافت و به ۱۷۳ دلار در هر تن رسید. در بازار فیزیکی یعنی جایی که تولیدکنندگان سنگ آهن و فولادسازها به خرید و فروش سنگ آهن می پردازند قیمت ها با ۵ درصد کاهش به ۲۰۶ دلار رسید.

ماه گذشته قیمت سنگ آهن به بالاتر از ۲۳۰ دلار رسیده بود زیرا نه تنها تقاضا از سوی چین به سرعت در حال افزایش بود بلکه در عرضه از سوی استرالیا و برزیل اختلال پدید آمده بود. رشد قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان بزرگ از جمله شرکت‌های ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون است اما برای مصرف کنندگان به ویژه چین یک عامل منفی محسوب می شود. کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین در یک بیانیه آورده است با دقت تغییرات قیمت فروش نقد سنگ آهن را زیر نظر خواهد داشت تا به اقدامات مشکوک که برای بالا بردن قیمت ها انجام می شود دست پیدا کند.

رشد قیمت مواد خام و کاهش سرعت رشد مصرف به کارخانه‌های تولیدکننده کالا لطمه وارد کرده است و طبق گزارش‌ها ماه گذشته شاخص بهای تولیدکننده ۹ درصد رشد کرد در حالی که شاخص قیمت کالاهای مصرفی تغییر بزرگی نداشت. در یک هفته اخیر قیمت مواد خام به سرعت کاهش یافته و این کاهش حاصل رشد شاخص دلار و تدابیری است که دولت چین برای سرکوب قیمت‌ها انجام می دهد. قیمت مس که ماه گذشته در بورس فلزات لندن به رقم بی‌سابقه 10700 دلار رسیده بود به محدوده 9300 دلار در هر تن رسیده است. البته میزان کاهش قیمت دیگر فلزات پایه کمتر است.

اوائل ماه جاری میلادی شاخص بلومبرگ از قیمت مواد خام به اوج رسیده بود اما اخیرا ۵ درصد کاهش یافته است. سقوط هفته گذشته قیمت طلا نیز در این کاهش موثر بود. تحلیلگر بانک یو بی اس می‌گوید: "در نیمه دوم سال جاری میلادی که هفته آینده آغاز می شود تقاضا برای فولاد به ثبات خواهد رسید زیرا چین از میزان اعتباردهی کاسته است." همچنین عرضه سنگ آهن از برزیل در حال افزایش است. سال جاری میلادی تاکنون صادرات سنگ آهن شرکت ویل اس ای برزیل ۱۴ درصد افزایش یافته است.

در ماه های آینده تاثیر تدابیر دولت چین برای مهار قیمت‌ها و میزان مصرف سنگ آهن در این کشور دو عامل مهم هستند که بر قیمت ها اثر خواهند گذاشت. تحلیل‌گران معتقدند عرضه رشد خواهد کرد و اگر برنامه های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین کاهش یابد قیمت سنگ آهن به سطوح بسیار پایین تر از حالا کاهش خواهد یافت. برخی تحلیلگران معتقدند سرکوب قیمت ها از سوی دولت چین تا وقتی تقاضا بالاست و عرضه دچار اختلال است موثر نخواهد بود. چین بیش از نصف فولاد جهان را تولید می‌کند و تقاضا برای فولاد هم در چین و هم در جهان بالاست در نتیجه قیمت ها رشد کرده و فولادسازها سود بالا از تولید کسب می‌کنند. آنها می توانند قیمت بالاتر برای سنگ آهن پرداخت کنند.

اختصاص بودجه های عظیم برای توسعه زیرساخت ها در کشورهای توسعه یافته یک عامل دیگر افزایش تقاضا برای فولاد در آینده است. امسال تقاضای جهانی برای فولاد بیش از ۲ میلیارد تن خواهد بود. رشد عرضه یک عامل مهم فشار بر قیمت سنگ آهن است. بانک بی ام او کپیتال مارکتس پیش بینی کرده سال آینده همین موقع قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد کمی بالاتر از ۱۰۰ دلار خواهد بود.

در زیر تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24