Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت فلزات پایه امروز کاهش چشمگیر داشته و برای مثال قیمت هر تن مس ۴٠٠ دلار پایین آمده است. این درحالیستکه شاخص های بنیادی بازار فلزات پایه مستحکم است و دیدگاه کارشناسان درباره آینده مثبت است. در مطلب حاضر به چند نکته مهم درباره وضعیت بازار و افق آن اشاره می کنیم. سرمایه گذاران باید ..

رفتار عجیب بازار فلزات پایه؛ برای چه تحولاتی آماده باشیم؟

بورس24 : قیمت فلزات پایه هفته گذشته خیلی تغییر نکرد و به نظر می رسد سرمایه‌گذاران در حال بررسی شرایط هستند. البته امروز قیمت ها به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است. عواملی نظیر تغییرات شاخص دلار، برنامه‌های حمایتی دولت و بانک مرکزی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی چین، ذخیره فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و .. همگی بر بازار این فلزات اثر می گذارند. عملکرد بازار فلزات پایه در سال جاری مثبت بوده و برخی تحلیلگران با اشاره به شاخص های بنیادی بازار پیش بینی کرده اند رونق بازار حفظ خواهد شد.

در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش هایی از این مطلب اشاره می کنیم.

نیکل. قیمت نیکل ابتدای سال جاری میلادی در محدوده 17400 دلار در هر تن قرار داشت و امروز قیمت این فلز در سطح 17600 قرار دارد. قیمت نیکل اواخر ماه فوریه 19700 دلار بود اما طی سه ماه اخیر نوسان های بزرگ در بازار مشاهده شده است. رشد قیمت‌ها حاصل چند عامل است: اختلال در عرضه، کاهش مستمر ذخیره نیکل در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و حرکت سرمایه‌گذاران از فلزاتی نظیر مس و آلومینیوم که رشد شدید داشتند به سوی نیکل که قیمت آن کمتر از دو فلز یاد شده افزایش یافته است.

در سه ماهه سوم سال جاری میلادی احتمالا قیمت‌ها تثبیت خواهد شد زیرا از یک سو بر عرضه افزوده می‌شود و از سوی دیگر رشد نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ احتمالاً سبب اقداماتی برای مهار قیمت مواد خام می شود. پیش بینی شده در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی قیمت نیکل بالاتر از سطوح کنونی قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روی. قیمت روی ابتدای سال جاری میلادی در محدوده ۲۷۸۰ دلار نوسان می کرد و طی سه ماه اخیر شاهد رشد قیمت این فلز بوده ایم. قیمت روی در حال حاضر در بالاترین میزان در چند سال اخیر قرار دارد. مهم ترین عامل حمایت از قیمت روی، برنامه توسعه زیرساخت‌هاست که بر مصرف این فلز می‌افزاید. از سوی دیگر، درباره عرضه ناکافی روی از سوی کشورهای تولیدکننده آن نگرانی‌هایی وجود دارد: در هند موج دوم همه‌گیری کرونا در تولید اختلال پدید آورده و در پرو ابهام های سیاسی سبب نگرانی شده است. همچنین در برخی استان های چین کمبود برق از فعالیت کارخانه های تولید روی کاسته است. در هر حال شرایط بازار روی به شکلی است که اگر قیمت‌ها کاهش یابد سرمایه‌گذاران این کاهش را فرصتی برای ورود به بازار تلقی می کنند. قیمت هر تن روی اکنون در سطح 3020 دلار قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

قلع. قیمت قلع ابتدای سال جاری میلادی در محدوده ۲۱ هزار دلار نوسان می کرد و امروز قیمت هر تن از این فلز در سطح 31200 دلار قرار گرفته است. ماه می بازار قلع در فاز تثبیت قرار داشت و رشد قیمت‌ها در کنار برخی عوامل دیگر حاکی از آن است که شاخص های بنیادی بازار بسیار مستحکم هستند. یک نکته وجود دارد و آن این است که طی ۱۰ سال گذشته ماه ژوئن که اکنون در آن هستیم بدترین ماه سال برای بازار قلع بوده است. احتمال دارد فشار فروش افزایش یابد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

اما سال جاری میلادی از بسیاری جهات با سال های قبل متفاوت است. سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف از جمله بازار فلزات پایه باید برای تحولات گاه عجیب و تغییر سریع مسیر بازارها آماده باشند. برنامه های حمایتی دولت ها و بانک های مرکزی در ۱۵ ماه اخیر یک عامل مهم رونق بازارها بوده اما اکنون زمزمه‌هایی درباره محدود شدن برنامه های یاد شده به گوش می‌رسد و به همین دلیل احتمال آنکه برخی پیش بینی ها درباره افق بازارها تحقق نیابد زیاد است.

تاثیر همه گیری کرونا بر بخش معدن جهان بزرگ بوده است. اختلال هایی که به دلیل این همه گیری در عرضه از معادن به وجود آمده و برای مدتی ادامه خواهد داشت یک عامل رشد قیمت مواد خام است اما در آینده از میزان این اختلال ها کاسته خواهد شد. عامل بعدی که بر بازار فلزات پایه تاثیر می‌گذارد حرکت جهان به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. این حرکت بر مصرف مس و برخی دیگر از فلزات پایه خواهد افزود. با توجه به آنچه بیان شد ثباتی که قبلا در بازار وجود داشت اکنون وجود ندارد و این بی‌ثباتی در حال تبدیل شدن به یک ویژگی برای بازار فلزات پایه است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24